به گزارش پارس به نقل از مهر، کتاب «گرم شدن زمین» نوشته مارک ماسلین با ترجمه ثمین نبی‌پور به تازگی توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب چهاردهمین عنوان مجموعه «جان کلام» است و با خرید حق انتشار کتاب از نویسنده و ناشر آن یعنی مارک ماسلین و انتشارات آکسفورد، در ایران ترجمه و چاپ شده است.

گرم شدن کره زمین، مهم ترین مسئله علمی قرن بیست و یکم است؛ مسئله ای که دقیقا ساختار جهانی اجتماع ما را به چالش می کشد. مشکل اصلی این است که گرم شدن زمین تنها یک نگرانی علمی نیست، بلکه شامل مسائل اقتصادی، جامعه شناسی، ژئوپولیتیکی، سیاست های بومی و انتخاب شخصی سبک زندگی هم می شود. گرم شدن زمین، حاصل افزایش چشمگیر گازهای گلخانه ای، از جمله دی اکسید کربن در اتمسفر است؛ گازهایی که نتیجه مصرف و سوختن سوخت های فسیلی و تخریب جنگل ها هستند.

کتاب «گرم شدن زمین»، تصاویر و جداولی برای تشریح بیشتر مسائل دارد و فهرست فصول ده گانه آن به این ترتیب است: گرم شدن کره زمین یعنی چه؟، تاریخچه ای کوتاه از گرم شدن کره زمین، چطور تغییرات آب و هوایی را ثابت کنیم؟، آینده را چطور مدل سازی کنیم؟، اثرات احتمالی آینده، شگفتی ها، سیاست ها، راه حل ها، تصویری از آینده بدون کربن و سخن آخر.

نویسنده در مقدمه ای که برای ویراست دوم این کتاب نوشته، آورده است: من در این کتاب، تلاش کرده ام پیچیدگی های دانش و سیاست درباره گرم شدن زمین را به خواننده معرفی کنم. البته کتابم، از آن دست کتاب های «کمک به خود» نیست: اینجا نمی آموزید که چطور می توانید گرم شدن زمین را متوقف کنید؛ اگر می خواهید بار عذاب وجدانتان را کم کنید، کتاب های زیادی در بازار برای یادگیری هست. من مخالف آن هایی نیستم که کارهای هماهنگی برای مبارزه با گرم شدن زمین انجام می دهند؛ این کتاب اما درباره تصویر بزرگ تر پیش روی بشر امروز است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

در اندازه گیری‌های دمای سطح دریاها و دمای هوای سطح اقیانوس‌ها باید تصحیح‌های متعددی اعمال شوند. اول اینکه تا سال ۱۹۴۱ بیشتر دماسنجی‌های دمای سطح دریاها در سطل‌های آبی انجام می شد که روی عرشه آویزان بودند. از سال ۱۹۴۱ به بعد، بیشتر دماسنجی‌ها از آب وارد شده به موتور کشتی انجام می‌شود. دوم اینکه، بین سال‌های ۱۸۵۶ تا ۱۹۱۰ جنس سطل ها از چوب به کرباس تغییر کرد. این تغییر، میزان سرد شدن آب در نتیجه تبخیر در زمان آویزان ماندن سطل روی عرضه را تغییر می‌دهد. همچنین در این زمان کشتی‌های بخار، به تدریج جایگزین کشتی‌های بادبانی شدند. این دگرگونی، ارتفاع عرشه و سرعت کشتی ها را تغییر داد؛ دو عامل موثر بر سرد شدن ناشی از تبخیر آب از سطل‌ها. تصحیح کلیدی دیگری که باید اعمال شود، توزیع جهانی ایستگاه های هواشناسی در طول زمان است که از سال ۱۸۷۰ تا امروز، افزایشی چشمگیر داشته است. اما با اعمال این تصحیح ها، امکان تهیه سابقه‌ای پیوسته از دمای هوای سطحی آب‌های جهان در صد سال اخیر، فراهم می‌شود (از سال ۱۹۰۶ تا ۲۰۰۵)؛ صد سالی که به وضوح می‌شود گرم شدن کره زمین را به میزان ۷۴/ تا +_ ۰۵/ مشاهده کرد...

این کتاب با ۲۶۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۰ هزار ریال منتشر شده است.