به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین،سازمان ملل متحد هشدار داده است که قوی ترین ال نینو 50 سال اخیر منجر به ایجاد طوفان، سیل و خشکسالی در آسیب پذیرترین کشورهای دنیا می شود. انتظار می رود ال نینو تا بهار 2016 ادامه یابد.

ال نینو یک پدیده آب و هوایی طبیعی است که هر چند سال آب های شرق اقیانوس آرام را گرم می کند. این اتفاق جریان های آب و هوایی را به هم می زند و منجر به افزایش خطر ایجاد طوفان، کمبود غذا، سیل، بیماری و آتش گرفتن جنگل ها می شود.

ال نینو قوی امسال از 8 ماه قبل آغاز شد و تاثیراتش تاکنون در اتیوپی، سومالی، کنیا، مالی، اندونزی و آمریکا مرکزی دیده شده است. این پدیده همچنین عامل آتش سوزی جنگل های اندوزی و آمازون هم هست.

سازمان جهانی آب و هوا هشدار داده که تا یک ماه دیگر ال نینو به اوج خودش می رسد، دبیر کل این سازمان در این رابطه گفت: شدیدترین عواقب قوی ترین ال نینو 15 سال اخیر خشکسالی و سیل های ویرانگر در مناطق استوایی است.

او می گوید: تاثیرات پدیده طبیعی ال نینو با گرم شدن زمین تشدید می شود، گرم شدنی که منجر شده دمای کره زمین به بیشترین مقدار در تاریخش برسد. وقوع این پدیده ناشناخته است، سیاره ما به علت تغییرات آب و هوا به شکل نگران کننده ای تغییر کرده است. پس این پدیده ال نینو و تغییرات دست ساز آب و هوا می توانند به شکلی روی هم تاثیر بگذارند که ما تاکنون تجربه اش نکردیم. به علاوه ال نینو هم زمین را گرم تر می کند.

18 سال پیش ال نینو منجر به ایجاد طوفان و سیل های ویرانگری شد که هزارن نفر را در آسیا، آمریکا لاتین و آفریقا را کشت.

سازمان جهانی آب و هوا گفت که انتظار می رود کشور ها نسبت به سال 1997 بیشتر آماده ال نینو باشند، با این حال دولت ها و سازمان های خیریه در رابطه با کمبود جدی غذا هشدار داده اند.

سخنگوی توسعه بین المللی بریتانیا گفت: در حالی که پیش بینی سخت است، به نظر می رسد ال نینوی امسال قوی ترین ال نینو تاریخ باشد. این تهدیدی جدی برای زندگی مردم است، مردم در رشد محصولات دچار مشکل می شوند و با کمبود آب و بیماری مقابل می شوند. کشور های آسیب پذیر مانند یمن و سودان جنوبی الان مشکلاتی مانند جنگ و خطر قحطی دارند. بدون کمک های انسان دوستانه ال نینو این شریط سخت را بدتر می کند. در اتیوپی و ساحل تاثیرات تغییرات جریان های آب و هوایی الان قابل مشاهده است. ممکن است بیماری هایی مانند تب دانگ، وبا و مالاریا شیوه پیدا کنند. بنابرین این ضروری است که سیستم های بهداشتی آماده پاسخ دادن باشند.

به گزارش برنامه جهانی غذا به علت خشکسالی برداشت برنج و دانه های خوراکی کم شده است، انتظار می رود 2.3 میلیون نفر در آمریکای مرکزی و آفریقا نیاز به کمک های ویژه غذایی داشته باشند و اندونزی، ویتنام، فیلیپین و کشور های جنوب شرقی آسیا دچار کمبود غذا شوند.

یونیسف هم اعلام کرده که 8.5 میلیون نفر در اتیوپی و ده ها میلیون نفر در سومالی، کنیا و زیمبابوه نیاز به کمک های غذایی دارند. این درحالی است که انتظار می رفت تعداد کسانی که به کمک های ویژه غذایی نیاز دارند 1.5 میلیون نفر باشد.

بدترین کشوری که آسیب دیده ایست احتمالا مالی است، این کشور بدترین خشکسالی 10 سال اخیرش را دارد تجربه می کند و تا سال دیگر میلیون ها نفر از اهالی این کشور دچار سوء تغذیه خواهند شد.

در مرکز قاره آمریکا ، یکی از شدید ترین خشکسالی ها منجر به نیاز 3.5 میلیون نفر در گواتمالا، هندوراس و ال سالوادور به کمک های غذایی شده است. در پرو و اکوادور هم 2 میلیون نفر آسیب دیده اند.

مدیر منطقه ای آمریکا لاتین برنامه جهانی غذا گفت: یک خشکسالی دیگر، که این بار توسط ال نینو تشدید شده آسیب‌های زیادی زده است. این پدیده به خانواده های کوچکی که تازه داشتند از خشکسالی سال قبل عبور می کردند، آسیب زده است.

هفته پیش دولت اندونزی اعلام کرد منطقه کشورشان که در آن برنج رشد می کرد دچار خشکسالی شده است. سخنگوی سازمان جهانی بهداشت گفت: جهان برای ال نینو امسال بیشتر آماده است ولی ضرر های اقتصادی هنوز عمیق خواهند بود.

محققان انتظار دارند خطر های آتش سوزی در مناطق آمازون افزایش یابد، امسال بیش از 11 هزار جنگل در آمازون آتش گرفتند یعنی 47 درصد بیش از سال پیش.

سازمان توسعه بین المللی هم اعلام کرد: همه دفاتر این سازمان با خطرات ال نینو آشنا هستند، تیم هایی در اتیوپی تا کنیا و بنگلادش در حال تلاش هستند که به مر دمی که دچار مشکلاتی ناشی از ال نینو شده اند، کمک کنند.