به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری فارس، سیدعباس صالحی صبح یکشنبه اول آذر ماه در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی با اشاره به اینکه این رویداد فرهنگی 13 سال است که به طور مستمر برگزار می‌شود، گفت: به نظر می‌آید طبعاً برخی اتفاقاتی که در حوزه اقتصادی و فرهنگ نشر داشته‌ایم عوارضی برای نمایشگاه داشته است. چنانچه به دلیل شرایط تحریم طی چند سال گذشته، در حوزه نشر و ورود کتاب‌هایی که دارای برند و اعتبار بین‌المللی هستند، اتفاقاتی افتاده  است  و این آثار امکان حضور مستقیم ندارند یا ارتباط گرفتن با  ناشران آنها تحت شرایط خاصی باید صورت بگیرد.

وی افزود: این اتفاق در چند سال گذشته برای نمایشگاه‌های کتاب افتاده و امسال هم با توجه به اینکه ما هنوز به صورت عملی وارد مرحله پساتحریم نشده‌ایم آن شرایط همچنان دیده می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد به موضوع افزایش نرخ ارز از سال 90 پرداخت و افزود: از زمانی که شاهد تغییر نرخ ارز هستیم کتاب‌های خارجی نسبت به کتاب‌های داخلی گران‌تر شده است. هرچند ما در کتاب‌های داخلی هم افزایش قیمت داشته‌ایم؛ اما در مورد کتاب‌های خارجی به این خاطر که مستقیماً با ارز در ارتباط  هستند تاثیر زیادی در افزایش قیمت آنها می‌بینیم که  در نمایشگاه‌های اینچنینی هم تاثیر داشته است.

صالحی یادآور شد: نکته بعدی شرایط اقتصادی کشور است. بخش قابل توجهی از مراکز فرهنگی و عمومی که خرید کتاب می‌کردند، در سال‌های دور امکانات بیشتر و بودجه‌های مناسب‌تری برای خرید کتاب داشتند، اما در سال‌ گذشته و امسال به دلیل شرایط رکود مضاعف و مسائل اقتصادی، این نهادها یا اصلاً حضوری ندارند و یا حضور کمتر با رقم‌های پایین‌تری برای خرید کتاب دارند.

وی عامل چهارم را کاهش قدرت خرید خود مردم دانست و افزود: می‌دانید که در شرایط رکود، تقاضا کمتر است و این کاهش تقاضا در حوزه محصولات فرهنگی و همین طور کتاب بیشتر دیده می‌شود و آثار خود را بر جای می‌گذارد. این چهار عامل در شرایط نمایشگاه‌ها تاثیر می‌گذارد اما خوشحال هستیم که این چراغ همچنان روشن است و امیدواریم در سال‌های دیگر و با بهبود شرایط اقتصادی و رفع تحریم‌ها، وضعیت بهتر شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره هزینه گمرک برای ورود کتاب‌های خارجی، گفت: همان طور که می‌دانید درآمد گمرک از محل اخذ عوارض ورود کتاب، رقم چندانی نیست و تاثیرگذاری  آن بیشتر روانی است، اما به هر حال بی‌تاثیر هم نیست و تلاش می‌کنیم این مانع، برداشته شود.

وی گفت: با توجه به گران بودن کتاب‌های خارجی، یک حمایت ارزی از سوی وزارت  فرهنگ و ارشاد  اسلامی صورت می‌گرفت تا در نمایشگاه‌ کتاب تهران خرید ارزان‌تری صورت بگیرد و با ناشران خارجی ارتباط برقرار شود. اما  این بودجه قطع شده است و باعث شده وزارت ارشاد یک منبع را از دست بدهد. با این حال  برای بودجه سال بعد تلاش‌هایی کرده‌ایم و امیدواریم این باب دوباره باز شود.

در بازدید صالحی از سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی، همایون امیرزاده مشاور  اجرایی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و حامد میرزابابایی رئیس این نمایشگاه، وی را  همراهی می‌کردند.

در پایان این بازدید، میرزابابایی عنوان کرد که انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان پس از برگزاری نمایشگاه، طی مکاتباتی با وزارت ارشاد، به ارائه طرح مکتوب تبدیل ایران به  مرکز گردشگری کتاب در منطقه و همچنین مبحث عوارض گمرکی خواهد پرداخت.

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و  دانشگاهی از اول تا چهارم آذرماه در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برپاست.