به گزاش پارس به نقل از واحد مرکزی خبر، علیرضا بیات با رد وجود رانت در بحث قاچاق سیگار به کشور گفت: از دلایل این میزان قاچاق وضع برخی قوانین است.
 
وی با بیان اینکه افزودن ۱۰ ریال به قیمت هر نخ سیگار دردی را در مبارزه با مواد دخانی دوا نمی کند، افزود: هر چه عوارض بر کالاها را از میزان منطقی بیشتر کنیم آن کالا به سمت قاچاق منحرف می شود.
 
مخالف افزایش قیمت و عوارض سیگار نیستیم
 
معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا در عین حال اضافه کرد: مخالف افزایش قیمت و عوارض سیگار نیستیم اما این افزایش نباید در مسیر واردات باشد.
 
بیات، کنترل مرزها، محدودیت در عرضه، وضع عوارض و توجه به مسائل فرهنگی را از جمله راهکارهای مبارزه با مصرف مواد دخانی برشمرد.
 
افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی سیگاری تولیدی ومواد دخانی
 
غلامرضا کاتب نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۴ بهای سیگار تولید داخل ۲۰ ، بهای مواد دخانی وارداتی ۴۰ و بهای محصولات تولید مشترک نیز ۳۰ درصد افزایش یافته است.
 
به گفته وی، ایران بالاتر نرخ قاچاق سیگار و نیم درصد سهم مصرف جهانی این کالا را دارد.
 
کاتب اضافه کرد: افزایش بهای سیگار در سالهای اخیر موجب کاهش مصرف سیگار نشده است.
 
تغییر در قیمت ها بر قاچاق کالا اثر گذار است
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه نباید قیمت همه کالاها در کشور را با دنیا مقایسه کنیم ،گفت: هرگونه تغییرات قیمت بر قاچاق و نوع مصرف مواد دخانی و مخدر اثر می گذارد.
 
همچنین محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مجلس شورای اسلامی در این برنامه گفت: هرگونه افزایش بهای سیگار مصرف آن را در کشور کاهش داده است.
 
وی درباره رای نیاوردن افزایش مالیات بر سیگار افزود : ممکن است این طرح در بخش بررسی هزینه ای بودجه دوباره به کمیسیون تلفیق بازگردانده شود.