به گزارش پارس به نقل از پارسینه،پریسا ترابی اظهار داشت: برنامه تغذیه بیمارستانی 3 سال است که در دستور کار وزارت بهداشت و دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی قرار گرفته است و ساماندهی برنامه‌ غذایی و تغذیه بیمارستانی شامل دو بخش خدمات غذایی و مشاوره تغذیه و رژیم درمانی است.

وی در رابطه با مشاوره تغذیه و رژیم‌درمانی در بیمارستان‌ها، اظهار داشت: ساماندهی بخش مشاوره بیماران نیازمند رژیم غذایی خاص از سال 90 آغاز شده و کار آموزش و توانمندسازی کارشناسان تغذیه بیمارستانی انجام گرفته است.

مسئول تغذیه بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: به طور کلی در بخش‌هایی از بیمارستان‌ها که کارشناسان تغذیه وجود داشت آموزش آنها در اولویت قرار گرفت که بخش‌های سوختگی، کلیه، ICU، پیوند کلیه و دیالیز مراقبت ویژه نوزادان در اولویت قرار داشتند ولی انتظار داریم در کل بیمارستان‌ها حمایت تغذیه‌ای از بیماران انجام شود.

ترابی افزود: برای انجام مشاوره تغذیه فرم‌های ارزیابی تغذیه در پرونده بیماران قرار می‌گیرد و تمامی بیماران که در بخش‌های فوق به آن اشاره شد تحت مشاوره تغذیه قرار می‌گیرند.

وی در رابطه با بخش خدمات غذایی در بیمارستان‌ها، بیان داشت: کارگاه‌های آموزشی از سال پیش در این رابطه برگزار شده و از سال جاری خدمات مدیریت غذایی به طور گسترده‌تر در دستور کار قرار گرفته و بر همین اساس از سال آینده آموزش پرسنل آشپزخانه بیمارستان‌ها جهت افزایش کیفیت غذاهایی که به بیماران داده می‌شود افزایش یابد.

مسئول تغذیه بالینی وزارت بهداشت با بیان اینکه پرسنل آشپزخانه بیمارستان‌ها بیش از این آموزش منسجم و هماهنگ تحت نظارت وزارت بهداشت را فرا نگرفته‌اند، گفت: آموزش متون اولیه پخت، ایمنی و بهداشت، نحوه نگهداشت ارزش غذایی و هر آنچه یک آشپز درباره غذای بیمارستان باید بداند از سال آینده به پرسنل آشپزخانه ارائه می‌شود.

به گفته ترابی پرسنل آشپزخانه بیمارستان‌ها پس از گذراندن دوره‌های آموزشی گواهی دریافت کرده و می‌توانند در بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند.

وی تصریح کرد: متاسفانه تعدادی از بیمارستان‌ها هنوز در کشور کارشناس تغذیه برای بیماران ندارند و این مسئله را نادیده گرفت‌اند و ما درخواست داریم تمام بیمارستان‌ها اقدام به جذب کارشناس تغذیه کنند.

مسئول تغذیه بالینی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ضوابط و استانداردهای لازم در این رابطه تهیه شده است، گفت: جذب کارشناس تغذیه در بیمارستان‌ها می‌تواند در افزایش رتبه‌ اعتباربخشی آنها بسیار موثر باشد.