به گزارش پارس،به نقل  از مهرحسن جوهرچی بعد ازظهر دوشنبه در نشست تحلیل سینمای ایران که در دانشکده معماری دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر مدیریت سینمای ایران میان سه نهاد ارشاد، حوزه هنری و تلویزیون سردرگم مانده که این امر باعث عدم موفقیت این هنر در کشور شده است.

وی با بیان اینکه در مدیریت سینمای ایران اختلاف نظرات بسیاری وجود دارد، افزود: متاسفانه امروز سینمای کشور از قهرمان محوری به سمت داستان محوری تغییر سبک داده است که این یکی از علت های دیگر عدم موفقیت آن است.

این بازیگر سینما و تئاتر ادامه داد: همانطور که می دانید در سایر سینماهای جهان از جمله بالیوود هر روز یک قهرمان جدید متولد می شود که این موضوع در سینمای ایران مورد غفلت قرار گرفته است.

جوهرچی اضافه کرد: هر فرهنگ و مملکتی نیازمند قهرمان بوده و مسئله زن و مرد بودن آن بسیار مطرح نیست چراکه در فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی زنان اثرگذار بسیاری داشته‌ایم که همواره در مورد آنان سخن می‌گوییم و کتاب می‌نویسیم.

وی با طرح این پرسش که چرا در سینمای ایران قهرمان سازی نداریم، خاطرنشان کرد: اگر قهرمان محوری در سیاست های سینمایی ایران قرار بگیرد می توانیم از حضور پیشکسوتان و هنرمندان حرفه ای کشور استفاده بهتر و مطلوب تری در جهت ارتقا کیفیت تولیدات سینمایی داشته باشیم.

نبود هخوانی دانش سیاست مداران و سینماگران ایران

وی با اشاره به عدم همخوانی دانش سیاست مداران و سینماگران در کشور بیان کرد: زماینکه هالیوود اقدام به ساخت فیلمی به نام کوروش می کند نشان از این دارد که دانش سیاست مداران و سینماگران ایرانی با یکدیگر همخوانی ندارد که البته این به معنای سیاسی خواندن سینمای کشور نیست.

وی در ادامه به عنصر ایرانی بودن محتواهای فیلم های ساخته شده در سینما کشور اشاره کرد و توضیح داد: در همین راستا ضروری است که فیلم سازان کشور با مخاطب شناسی و درک صحیح مخاطب خود از عناصر ایرانی در ساخت فیلم های خود استفاده کند.

جوهرچی گفت: برای نمونه فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی به دلیل داشتن درک صحیح از مخاطب و دغدغه های آن با فروش بالا موفق به کسب اسکار نیز می شود اما فیلم دیگر این کارگردان ایرانی به نام «گذشته» با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو نمی شود.

این بازیگر سینما و تئاتر با بیان اینکه نباید در فیلم های سینمایی به دنبال راهکار و راه حل دادن باشیم، تصریح کرد: فیلمساز در ساخت فیلم هایش تلاش می کند تا طرز تفکر خود را در رابطه با یک مسئله اجتماعی یا هر مسئله دیگری بیان کند لذا زمانیکه قصد تحلیل و نقد فیلم را داریم باید به دنبال تحلیل نوع نگاه فیلمساز در فیلم باشیم.

وی با انتقاد از وضعیت کنونی سینمای ایران ابراز کرد: این موضوع به عوامل متعددی بستگی دارد که بخشی از آن به تولیدات ارزنده تلویزیون خانگی مربوط بوده و بخشی دیگر به عدم توجه  فروش و تجارت در سینما است.

سینما یک هنر وارداتی و بدون خواستگاه های آیینی و دینی است

وی با بیان اینکه هنر یک زبان و یک وسیله بیانی برای ابراز احساسات مثبت و منفی است، اظهار داشت: سینما یکی از جنبه‌های هنری است که فیلمساز در آن با آفرینش یک فیلم با مخاطب خود ارتباط گیری می‌کند و احساسات و تفکرات خود را با آنان در میان می‌گذارد.

جوهرچی از تعزیه به عنوان یک هنر آیینی و دینی نام برد واضافه کرد: قدمت سینما در ایران به 104 سال پیش می رسد و مانند مینیاتور در ایران وجود نداشته و وارداتی این در حالی است که نمایش در کشور  خاستگاه آیینی و دینی دارد.