پايگاه خبري تحليلي «پارس»- اکرم محمدي- همه چيز از دو هفته پيش شروع شد. يکي از دوستان تماس گرفت و گفت که يکي از شبکه هاي ماهواره اي در حال پخش آگهي هاي تبليغاتي فيلم هاي سينمايي است .آن شبکه ماهواره اي درميانه پخش يک سريال، فيلم سينمايي "استراحت مطلق " را تبليغ کرده و بعداز آن هم فيلم سينمايي "ايران برگر" . 

ابتدا فکر کردم که شايد اين کار اتفاقي و فقط براي يک بار پخش شده است اما هر شب اين داستان تکرار شد و مشخص بود که آن شبکه ماهواره اي مثل ساير آگهي هاي تبليغاتي،  تبليغ اين فيلم ها را پخش مي کند و دقيقا عملي آگاهانه و يک آگهي در ميان ساير آگهي هاست.بعد از اين مسئله هم مهرداد فريد نايب رييس انجمن تهيه‌کنندگان سينماي ايران در گفت و گو با يکي از خبرگزاري ها با اشاره به جلسه‌اي که شوراي عالي تهيه‌کنندگان باايوبي رييس سازمان سينمايي داشت ؛ گفت که به دنبال تمهيداتي هستيم تا کم لطفي‌هاي تلويزيون که باعث کم شدن توجه مردم به سينما شده است را جبران کنيم و دنبال راهکارهايي براي جبران پخش نشدن تيزر فيلم‌ها از تلويزيون هستيم تا در زير سايه قانون آن را اجرايي کنيم.البته از سازمان سينمايي درخواست کرديم تا امکاني داده شود‌ تا از طريق شبکه‌هاي ماهواره‌اي بتوانيم آثار سينمايي را تبليغ کنيم. آقاي ايوبي هم اعلام کردند منع قانوني وجود ندارد و دنبال ضابطه‌مند کردن آن هستيم.

فريد ادامه داد: در پروانه نمايشي که از ارشاد دريافت مي‌کنيم جمله‌اي زير آن درج شده که صاحبان فيلم‌ها را از تبليغ آثارشان در شبکه‌هاي ماهواره‌اي منع کرده است که درخواست کرديم اين جمله حذف شود و رييس سازمان سينمايي هم قول مساعد دادند تا اين امکان ايجاد شود.به دنبال اين موارد،  در نشست سخنگوي وزارت ارشاد،  نوش آبادي در مورد آگاهي از پخش اين آگهي ها و اين که آيا براي پخش تاييديه وزارت ارشاد را هم دارند،  گفت:هيچ‌گونه ارتباط و رابطه رسمي بين دستگاه‌هاي دولتي با شبکه‌هاي ماهواره‌اي وجود ندارد و هنرمنداني که آثارشان مجوز دستگاه فرهنگي کشور را دارد، حق تبليغ در شبکه‌هاي ماهواره‌اي را ندارند و اگر به اين کار مبادرت کنند با آن‌ها برخورد مي‌شود؛ اما اگر اين تبليغ‌ها از سوي خود شبکه‌هاي ماهواره‌اي و با هدف تبليغ و جذب مخاطب بيشتر باشد، هيچ مسئوليتي متوجه دستگاه‌هاي دولتي و هنرمندان ما نيست. ما شاهد بوديم برخي هنرمندان ما با تبليغ فيلم‌هاي‌شان در شبکه‌هاي ماهواره‌اي مخالف بودند و به آن اعتراض کرده‌اند.

او تأکيد کرد: انتساب اين تبليغ‌ها به وزارت ارشاد کذب و بي‌اساس است و شبکه‌هاي ماهواره‌اي خارج از کشور که سابقه عناد با نظام را دارند، هيچ مجوزي از سوي وزارت ارشاد براي تبليغ فيلم‌هاي ايراني ندارند. همچنين اگر اثبات شود هنرمندان در اين تبليغات با آن‌ها همکاري داشته‌اند، با آن‌ها برخورد مي‌شود.روز بعد از اين اعلام نظر،دريکي از سايت ها گفت و گويي به نقل از مدير پخش فيلم "استراحت مطلق "منتشر شدو در اين گفت و گو نه تنها به صراحت اعلام شد که آگهي توسط عوامل فيلم به شبکه ماهواره اي فارسي زبان داده شده،  بلکه تبليغ يک سريال ترکي که تبليغ فيلمشان در ميانه آن پخش مي شد کرده بود.

سعيد خاني مجري طرح و مدير پخش اين فيلم گفته بود که شرايط تلويزيون خيلي پيچيده تر از سابق شده و در دوره آقاي سرافراز و دوستانشان همگي معتقدند که آثار بايد پيام داشته باشد و از نظرشان فيلم "استراحت مطلق" پيام نداشته و احتمالاسريال هاي خودشان سرشار از پيام است. آنها به ما گفتند به شما تيزر تعلق نمي گيرد و بعد از آن هم ديگر جواب ما را ندادند. ولي مشکل اينجاست که هرچيزي که اينها مخالفت مي کنند مورد پسند مردم است و مي بينيد که مخاطب "استراحت مطلق" را دوست داشته و فيلم با فروش خوبي تا اينجا روبه رو بوده است.مدير پخش اين فيلم در مورد هماهنگي با وزارت ارشاد گفت:با ارشاد براي اين موضوع در ارتباط بوديم و آنها گفتند اگر تلويزيون به شما تبليغ نمي دهد اشکالي ندارد برويد تيزرتان را در ماهواره پخش کنيد.براي پيگيري بيشتر اين مسئله را ازحسين نوش آبادي، سخنگوي وزارت ارشاد مجددا جويا شديم که وي ضمن ابراز بي اطلاعي از اين مسئله گفت: اگر خودشان آگاهانه به شبکه هاي ماهواره اي آگهي داده باشند با آن ها برخورد مي شود.ضمن اين که اين مسئله قابل پيگيري است . بررسي هاي لازم را انجام مي دهيم که ببينيم آيا تخلفي صورت گرفته يا نه و با آنان برخورد و نتايج را هم اعلام مي کنيم.و البته اين داستان همچنان ادامه داردو تبليغ اين دو فيلم در ميانه يکي از سريال هاي ترکي پخش مي شود و بايد ديد که از سوي مسئولان چه اقدامي صورت مي گيرد.