پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- بیتا موسوی- مجموعه تلویزیونی نفس گرم ساخته محمدمهدی عسگرپور هم‌اکنون از شبکه اول سیما با بازی مرجانه گلچین، حامد کمیلی، محمود پاک‌نیت، رویا تیموریان، سیما تیرانداز و... در حال پخش است؛ مجموعه‌ای که از جریان سریال‌های رایج فاصله گرفته و تلاش کرده قصه‌ای را به تصویر بکشد که متفاوت و به دور از کلیشه‌هاست. مرجانه گلچین در نفس گرم نقش محوری این سریال را برعهده دارد. او بازی متفاوتی حتی نسبت به کارنامه چند سال اخیر خود داشته است. به همین بهانه با مرجان گلچین، بازیگر نقش ملیحه در نفس گرم گفت‌وگو کردیم. 

شما در نفس گرم در قالب نقشی حضور دارید که با کارنامه چند سال اخیرتان در تلویزیون تفاوت دارد. ملیحه در این سریال سخنران مجالس مذهبی است. قطعا این شخصیت از شما فاصله زیادی داشته و حضور در آن تجربه تازه‌ای برای‌تان محسوب می‌شود.

وقتی پیشنهاد بازی در این نقش از سوی آقای عسگرپور مطرح شد، تصور کردم، ممکن است مجموعه یک کار طنز مناسبتی باشد اما در جلسه‌ای که با کارگردان و آقای رضوی، تهیه‌کننده نفس گرم داشتم، متوجه شدم که برخلاف کارهای قبلی‌ام در این چند سال، این مجموعه فضای کاملا معنوی دارد و شخصیت ملیحه که ایفاگر آن هستم، زنی با روحیات مذهبی است. رویارویی من با این قصه و شخصیت ملیحه برایم جذاب بود، اما از طرفی نگران بودم و دلهره داشتم. به این دلیل که چنین نقش‌هایی حرکت روی لبه تیغ است و به راحتی می‌تواند دچار شعارزدگی شود. اما در جلساتی که با آقای عسگرپور داشتم، روی این موضوع تاکید شد که قرار است بیشتر روی ابعاد انسانی این شخصیت متمرکز شویم. از این رو ملیحه در عین حال که زنی عاشق است باید شخصیتی با ابعاد انسانی باشد که دچار حس حسادت، بغض و... می‌شود. با توجه به همین موضوع ممکن است دچار خطا هم بشود. وقتی که من با این وجه از کاراکتر ملیحه روبه‌رو شدم کمی استرسم از بین رفت و حس کردم دیگر جای نگرانی نیست.

برای رسیدن به این نقش آیا تحقیق یا مطالعه هم داشتید؟

من خیلی وقت تحقیق و مطالعه نداشتم چون بعد از صحبت‌های اولیه راهی سفری شدم ومدتی ایران نبودم. پس از بازگشت هم خیلی زود درگیر تولید کار شدیم. از طرفی حضورم در این مجموعه به طوری بود که کار با من شروع می‌شد و به پایان می‌رسید، به همین دلیل در زمان تولید هم وقتی برای تحقیق نداشتم. اما باید هر بازیگری برای حضور در چنین نقش‌هایی تحقیق و مطالعه کند چرا که شخصیت ملیحه در صحنه‌هایی به غیر از تسلط روی سخنرانی، قرائت قرآن می‌کرد و همچنین باید در بیان احادیث تبحر داشت. به هر حال چنین نقش‌هایی در سریال‌های تلویزیونی توسط مخاطبان دیده می‌شوند و حساسیت‌هایی را به همراه دارد.

اما حضور کارگردانی مانند آقای عسگرپور در این مجموعه برایم قوت قلب بود. او شناخت درستی از این قشر جامعه دارد. از طرفی سعی کردم به داشته‌های خودم در این زمینه مراجعه کنم. قطعا من هم تاکنون در چنین مجالسی که خانم‌ها سخنران هستند حضور پیدا کرده‌ام و آشنایی با این فضا داشتم.

من روزانه حدود ١٦ ساعت درگیر بازی در نفس گرم بودم و وقتی کار به پایان می‌رسید، کاملا خسته می‌شدم. از طرفی مخاطب عمدتا من را در کارهای طنز دیده که به واسطه نقشم در آنها خیلی پرانرژی ظاهر شده‌ام. به همین دلیل همیشه توقع حضور در چنین فضایی را از من دارند. در نفس گرم باید این کلیشه را می‌شکستم و به شخصیتی نزدیک می‌شدم که بسیار صبور و آرام بود. این تغییر برای هر بازیگری سخت است. اما خوشبختانه در متن با شخصیت‌پردازی بسیار کاملی روبه‌رو بودم. این موضوع به من خیلی کمک کرد.

به نظر خودتان توانستید از نقش‌های قبلی خود فاصله بگیرید. فکر می‌کنم حتی آقای عسگرپور هم به عنوان کارگردان از این انتخاب راضی است و این ریسک برای او هم جواب داده است.

خاطرم هست روزهای اول از آقای عسگرپور درباره انتخابم برای این نقش سوال کردم که چطور به من رسیده‌اند. او معتقد بود که این نقش می‌تواند برای من رجعتی به دهه ٦٠ باشد که بیشتر در ملودرام‌های اجتماعی حضور داشتم و ملیحه می‌تواند دوباره من را به آن فضا برگرداند. برای خودم هم تجربه حضور در چنین نقشی در دوران میانسالی جذاب بود. فکر می‌کنم شخصیت ملیحه می‌تواند مخاطبانی که چندین سال من را در نقش‌های طنز دیده‌اند، غافلگیر کند. همان طور که ١٠ سال پیش برای حضور در نقش‌های طنز آنها را غافلگیر کردم. این حضور برای من شروع دوباره است.

البته رضایت گرفتن از آقای عسگرپور خیلی سخت است. او همیشه با آرامش عجیبی سر صحنه حاضر می‌شد و همین موضوع باعث می‌شد که حس کنم در فضایی قرار گرفته‌ام که درست است. در اصل اعتمادی بین ما صورت گرفت که کار را برای من راحت‌تر کرد. از این جهت تجربه بسیار خوبی برای من بود.

جا دارد از همه عوامل گروه نفس گرم از جمله تهیه‌کننده مجموعه تشکر کنم چرا که قطعا وقتی با یک گروه بی‌حاشیه در کاری روبه‌رو می‌شویم که تمام مدت سعی دارند فضای آرامی را فراهم کنند، این حس به بازیگر هم منتقل می‌شود و نتیجه هم رضایت‌بخش خواهد شد. آقای رضوی و مدیر تولید مجموعه آقای متولی تمام تلاش خود را کردند که عوامل به لحاظ مالی هم تامین باشند و همین موضوع باعث می‌شد که همه با انرژی بهتری کار کنند.

چرا شما طی این سال‌ها از حضور در چنین نقش‌هایی فاصله گرفته بودید و ترجیحا در کارهای طنز تلویزیونی حضور پیدا می‌کردید و حتی از سینما دور شده بودید.

عمدتا در این سال‌ها خصوصا در سینما با فیلمنامه‌هایی روبه‌رو می‌شدم که خیلی برایم جذاب نبود. من در دهه ٦٠ تجربه خوبی در فیلم‌های شب بیست و نهم و چشم‌هایم برای تو داشتم. دوست داشتم همیشه زمانی به این فضا برگردم که حرفی برای گفتن داشته باشم. تا خودم را دوباره برای حضور در فضای جدی محک بزنم. حالا فکر می‌کنم نفس گرم این شرایط را برای بازگشتم مهیا کرد.

نخستین باری که در نقش ملیحه برای خانم‌ها سخنرانی کردید، چه حسی داشتید. فکر می‌کنم خیلی سخت بود.

ما ماه رمضان را در لوکیشن خانه ملیحه بودیم که حسینیه هم در همان لوکیشن بود. یکی از سخت‌ترین روزهای کار را همان زمان تجربه کردم. روزهای اول که قرار بود برای خانم‌ها در حسینیه سخنرانی کنم، خیلی استرس داشتم. تبحر در سخنوری و تلفظ آیات و احادیث واقعا کاری سخت بود. اما کم‌کم که جلو رفتیم از واکنش خانم‌های هنروری که در این مجالس حضور پیدا می‌کردند، متوجه شدم که به شخصیت ملیحه نزدیک شده‌ام. نوع برخورد آنها به گونه‌ای بود که من را کاملا در قالب یک خانم سخنران پذیرفته و با آن ارتباط برقرار کرده بودند. ما شرایط تولید سختی را به لحاظ زمانی پشت سر گذاشتیم اما حالا که کمی از کار دور شدم واقعا دلم برای ملیحه تنگ شده است.

فکر می‌کنم نفس گرم از کلیشه‌های رایج سریال‌های ایرانی و خصوصا مناسبتی فاصله گرفته است.

بله این مجموعه نگاه جدیدی به مسائل زنان دارد. قهرمانان نفس گرم زنان هستند؛ زنانی که با فراز و نشیب‌هایی که در زندگی دارند قصه را رقم می‌زنند. نگاهی که این مجموعه به زنان دارد از همان ابتدا برای من خیلی جذاب بود. از این جهت فکر می‌کنم فضای تازه‌ای در تلویزیون ایجاد کند.

آیا می‌خواهید حضور در چنین نقش‌هایی را ادامه دهید یا تمایل شما بیشتر به آثار طنز است.

من در این ١٠ سال حضور در کارهای طنز واکنش‌های بسیار خوبی از مخاطبان عزیز گرفتم. همین حس برای من دوست‌داشتنی و ارزشمند است. من برای مردم سرزمینم کار می‌کنم و نظرات آنها برایم مهم است. اما اگر با متن و کارگردانی روبه‌رو شوم که بتوانم دوباره تجربه خوبی در فضای جدی داشته باشم، استقبال می‌کنم.