به گزارش پارس به نقل از عقیق، حجت الاسلام مهدی لطفی، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت امر تحقیق در ازدواج اظهار داشت: در بحث ازدواج بزرگان بسیار سفارش به تحقیق و مشورت از اهل فن کرده اند و  این کار یک امر اساسی و حیاتی برای تشکیل خانواده است.

وی بیان کرد: اگر فردی بعد از ازدواج متوجه شد که همسرش به عمد یا سهوا اهل نماز و روزه نیست، می‌‌تواند با صحبت کردن و آوردن مثالهایی از کلام قرآن و احادیث اهل بیت(ع) با صبر و شکیبایی تمام همسرش را به این راه نورانی سوق دهد.

این استاد حوزه ادامه داد: در این گونه موارد ما باید به مصداقهای خودمان روی بیاوریم و در این امر باید سیاست کمال‌افزایی در طرف مقابل و همچنین عیب‌زدایی را در خودمان افزایش دهیم و این بدین معنی است که نکات مثبت و کمالات طرف مقابل خود را پررنگ کنیم.

لطفی با بیان اینکه به صورت مستقیم نمی‌توان فردی را نماز خوان کرد، افزود: در زمان بروز مشکلی که همسرمان به دعا و مناجات مشغول می‌شود اگر ما انسان موقعیت‌شناسی باشیم از این کار همسرمان تعریف و تمجید می کنیم تا او نسبت به این کار ترغیب و تشویق شود.

 وی اضافه کرد: برخی از زوجهای جوان به علت علاقه زیاد به یکدیگر به اعتقادات همسر خود احترام گذاشته و از آنها تبعیت می کنند تا همسرشان ناراحت نشود ولو اینکه برای خودشان سخت باشد.

لطفی اظهار داشت: بنا بر فرمایش حضرت رسول (ص) اگر کسی را ما دوست داریم و به او نگوییم، خیانت بزرگی  در حق آن فرد کرده‌ایم، ما هم باید عشق و علاقه خود را به همسر ابراز کنیم و از این طریق خود را به او نزدیک کرده تا بتوانیم مساله نماز و واجبات را در او حل کنیم.

وی یادآور شد: بنا بر کلام خداوند متعال مومنان با مومنان، محسنین با محسنین و انسانهای کمتر معتقد با یکدیگر باید زندگی کنند که اگر غیر این باشد باعث بروز اختلافات زیادی می‌شود.