پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سمیرا سروش- باز هم آغاز فصل جدید لیگ برتر فوتبال در ایران و آغاز فصل جدید جدال میان رسانه ملی و فدراسیون فوتبال. صحبت از 22.5 میلیارد تومان پول است؛ حقی که صداوسیما بابت پخش بازی‌های فوتبال لیگ برتر و درآمدی که از محل پخش تبلیغات تلویزیونی مرتبط با زمان پخش این بازی‌ها کسب می‌کند باید به فدراسیون فوتبال کشور ادا کند اما هر سال از زیر بار آن در می‌رود؛ ظاهراً امسال هم‌ آش همان آش و کاسه همان کاسه است. 

داستان تقریباً تکراری است؛ سال گذشته هم در آستانه برگزاری فصل جدید لیگ برتر فوتبال، جلسه‌ای میان مدیران فدراسیون فوتبال و مدیران رسانه ملی برگزار شد تا مشکلات مالی میان این سازمان فرهنگی و فدراسیون ورزشی حل شود، مشکل حل نشد و دوربین‌های رسانه ملی به استادیوم‌ها راه داده نشد تا ضرب‌شست فدراسیون به صداوسیما، پخش نشدن بازی‌های فصل گذشته فوتبال لیگ برتر ایران به مدت دو هفته باشد. 

حالا قرار است فصل جدید لیگ برتر فوتبال دوباره آغاز شود. دوباره قرار شد تا مدیران فدراسیون فوتبال و رسانه ملی با هم جلسه‌ای بگذارند تا شاید با آمدن مدیر جدیدی چون محمد سرافراز به صداوسیما این بار مشکلات واقعاً مرتفع شود ولی حاضر نشدن سرافراز در این جلسه و حضور یکی از معاونانش به جای او می‌تواند به منزله اعلان جنگ صداوسیما و پافشاری این نهاد به ادامه روش‌های سابقش باشد. برخی رسانه‌ها حدود یک هفته پیش نوشتند رقم اصلی که صداوسیما باید بابت درآمدزایی و پخش هزاران ساعت آگهی و جلب مشتری از فوتبال به فوتبالی‌ها پرداخت کند، حدود 100 میلیون دلار است، یعنی معادل 320 میلیارد تومان برای یک سال. با این حال از مبلغ توافق شده 22.5 میلیارد در فصل گذشته حتی یک ریال هم به فوتبالی‌ها و باشگاه‌های فوتبال پرداخت نشد. 

حالا ظاهراً در جلسه جدیدی که کفاشیان و تاج هم در آن حضور داشته‌اند، تصمیم عجیبی اخذ شده که براساس آن صداوسیما کاملاً از پرداخت سهم فدراسیون فوتبال از درآمدهای میلیاردی پخش این بازی‌ها و تبلیغات مربوط به آن معاف شده و به جای آن دولت موظف به اختصاص بودجه در این خصوص می‌شود. در واقع با این تصمیم، دولت و فدراسیون فوتبال با هم طرف می‌شوند. تصمیمی که در آن باز هم از جیب بیت‌المال مایه گذاشته شده است و مشخص نیست که چرا برای بیرون آمدن از بن‌بست‌های این‌چنینی که با منطق قابل‌حل است باید همیشه از کیسه بیت‌المال هزینه شود.