به گزارش پارس به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین مقدسیان شاگرد آیت‌الله سیدمحمدهادی میلانی در برنامه ضیافت شبکه قرآن سیما حاضر شد و راجع به شخصیت این عالم بزرگوار به بیان سخنانی پرداخت.

متن زیر شرح این گفتگو است:

بنده از سال ۱۳۴۳ بعد از خواندن مقدمات در تربت حیدریه به مشهد رفتم، در آنجا به درس شاگردان آیت‌الله میلانی می رفتم و بعد از آن از سال ۱۳۵۰ تا اواخر عمرِ آیت‌الله میلانی در مسجد گوهرشاد در محضر ایشان بودیم. اجداد ایشان از سادت مقیم در مدینه منوره و از نوادگان امام سجاد(ع) هستند لذا ایشان از سادات اصیل حسینی(ع) هستند و خودشان نیز در نجف اشرف به دنیا آمدند. مادر ایشان نیز از خاندان علمی و بسیار ممتاز و پاک بودند.

 بنده که برای برنامه شما از مشهد به تهران آمدم پیش از آمدن به تهران به آیت‌الله وحید خراسانی عرض کردم که امروز می خواهم به تلویزیون بروم و درباره آیت‌الله میلانی صحبت کنم، ایشان چند نکته را درباره آیت‌الله میلانی متذکر شدند، ایشان فرمودند که آیت‌الله میلانی کسی بود که جز نخبگان مراجع بودند و  ۲۵ سال از شاگردان ممتاز مرحوم آشیخ محمد حسین کمپانی بوده که آقای کمپانی نیز جامع المعقول و منقول بود.

نکته دیگری که آیت‌الله وحید خراسانی درباره آیت‌الله میلانی فرمودند درباره بحث مبارزاتی ایشان بود که گفتند آقای میلانی به هیچ عنوان اهل تسامح با رژیم پهلوی نبودند. در کل آیت‌الله وحید خراسانی بسیار برای آقای میلانی احترام قائل بوده و هستند.

آیت‌الله میلانی جز مراجع استثنایی بود، یکی از امتیازات آقای میلانی این است که به غیر از علم فلسفه و اصول و فقه در علوم قرآنی نیز بسیار نخبه بودند، ایشان ارتباط بسیار نزدیکی با علامه طباطبایی داشتند و با ایشان نیز هم مباحثه بودند، علامه طباطبایی ایشان را اعلم می‌دانست و دلیلش را نیز دقت نظر آیت‌الله میلانی می‌خواند.

ایشان به دعوت آیت‌الله قمی به کربلا رفتند تا حوزه درس تشکیل دهند، در کربلا نیز شاگردان بسیار فاضل و برجسته‌ای مانند حاج آقا علم الهدی سبزواری را تربیت کردند و بعد از ۱۸ سال به مشهد آمدند. ایشان ابتدا به قصد زیارت به مشهد رفته بودند اما در آنجا جمعی از علما از ایشان می‌خواهند که دیگر از مشهد نروند. دورانی که ایشان به مشهد می روند حوزه علمیه بازسازی شده بود و آماده بود تا شخصیتی مانند آیت‌الله میلانی در آن به تربیت فضلای بزرگی بپردازند.

آیت‌الله میلانی در مشهد هم مدرس بودند و هم نقش مرجعیت را داشتند و بهترین درس نیز درس ایشان بود. به مشکلات مردم هم بسیار رسیدگی می‌کردند. در مراجع به جامعیت آقای میلانی کم داریم، یعنی در بسیاری از علوم، فردی بی نظیر بود. شاگردان ایشان نیز از مفاخر علما هستند، مانند مقام معظم رهبری، آقای واعظی طبسی، حاج آقا رضازاده و آقای عباسپور و بسیاری از علما دیگر.

ایشان قبل از مهاجرت به ایران نیز شخصیتی بسیار مبارز داشتند و معتقد بودند که نمی‌توان نسبت به حکومت ظالم بی تفاوت بود، ایشان با نظام‌های سلطنتی و استبدادی شدیدا مخالف بودند و سر سازش با آن‌‌ها نداشتند. در سال ۱۳۴۱ که به دلیل تصویب لایحه ایالتی و مردم و علما در صحنه آمدند اولین کسی که اعلامیه‌هایی شدید و بسیار منطقی داده بودند آیت‌الله میلانی بودند.

در جریان هجمه رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه نیز اعلام عزای عمومی کرده و با امام خمینی(ره) اظهار همدردی کردند و پس از آن نیز در صحنه‌های مبارزه با رژیم پهلوی با امام(ره) همراه بودند. در جریان ۱۵ خرداد نیز نقشی بسیار اساسی داشتند و در تحصن علما در حضرت عبدالعظیم، به تهران مهاجرت کردند و سه ماه تحصن را در تهران بودند.

ایشان وقتی امام به ترکیه تبعید می‌شوند در نامه‌ای به ایشان می نویسند، خوشا به آن سرزمین که جنابعالی در آن تشریف دارید، قلوب همه مؤمنین با شما است. در حقیقت آیت‌الله میلانی در تمامی صحنه‌های مبارزه امام(ره) را تنها نگذاشتند.

در رابطه با نکات اخلاقی ایشان هم باید گفت که دائم الذکر بودند و آیت‌الله رضا زاده درباره توصیه آیت‌الله میلانی به مبلغین می گفتند که ایشان می فرمودند مبادا اسمی از من ببرید و از من تبلیغ کنید.