به گزارش پارس به نقل از تسنیمموضوع حجاب و عفاف یکی از مهمترین موضوعات حال حاضر کشور است که بسیاری از کارشناسان در این زمینه دغدغه‌های خود را مطرح کردند، دغدغه‌هایی که نگرانی‌ها را از شکستن حریم فردی و اجتماعی افزایش می‌دهد و موضوع بسیار مهم خانواده را به‌نوعی تحت‌الشعاع خودش قرار داده است.

با توجه به وضعیت جامعه به نظر می‌رسد کار، در زمینه حوزه اثباتی و شناختی و احساسی ــ عاطفی کمرنگ بوده است و ما در هر دو زمینه اهمال به خرج دادیم و به‌نوعی نه در زمینه شناختی و نه در زمینه عاطفی آن‌گونه که باید عمل نکردیم؛ یکی از مواردی که در حوزه اثباتی ــ شناختی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است موضوع قوانین حوزه حجاب و عفاف است.

در هفته عفاف و حجاب به سر می‌بریم و شاید یکی از مرتبط‌ترین افراد به این حوزه، دکتر کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی ــ اجتماعی زنان کشور است؛ مصاحبه تسنیم با وی را در زیر می‌خوانید.

*تسنیم: خانم دکتر خزعلی، آیا به‌نظر شما برای ضوابط پوشش در کشور یا به‌طور عام‌تر، برای عفاف و حجاب، قوانین روشن و صریحی وجود دارد یا نیازمند قوانین جدیدتر و به‌روزتری هستیم؟

*خزعلی: با آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای همه مسلمانان ابتدا این هفته مبارک را گرامی می‌دارم و پیشاپیش عید سعید فطر را هم تبریک عرض می‌کنم؛ در خصوص قوانین عفاف و حجاب باید عرض کنم که پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، برای پوشش اسلامی و رعایت عفاف و حجاب توسط زنان و مردان در کشور، قوانین، سیاست‌ها و آئین‌نامه‌های اجرایی متعددی تصویب شده است، از قانون اساسی گرفته که مبنای همه قوانین است تا ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌های دولتی و درون‌سازمانی. قوانینی در مجلس شورای اسلامی در این خصوص تصویب شده است مثل قانون مد و لباس، قانون مطبوعات و قانون مجازات اسلامی.

از طرفی آئین‌نامه‌هایی ابتدا توسط نخست وزیری وقت و سپس توسط هیئت وزیران تصویب شده و به تمامی دستگاه‌های مجری ابلاغ شده است و همه موظف به اجرای آن هستند مثل ابلاغیه «شیوه و پوشش کارمندان دولت» در اردیبهشت 64. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بنا به مأموریت ویژه خود «سیاست‌های کلان گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» را در اردیبهشت 88 و «آئین‌نامه حفظ آداب و حدود اسلامی در دانشگاه‌ها» و چند مصوبه دیگر را به تصویب رسانده است.

در سال‌های اخیر هم وزارت کشور مأموریت اجرای  طرح «صیانت از حقوق شهروندی» را عهده‌دار شد و متولی اجرا و ساماندهی وضعیت عفاف و حجاب در کشور اجرا شد.

*تسنیم: با وجود این قوانین گسترده و سیاست‌های متعدد، پس چرا وضعیت عفاف و حجاب در کشور با نظام جمهوری اسلامی فاصله دارد، شما علت را در چه می‌دانید؟

*خزعلی: علت این وضعیت، ضعف قوانین و آئین‌نامه‌های مصوب نیست. بلکه به عوامل بعد از تصویب قوانین برمی‌گردد. علت اول عدم اجرای این مصوبات است که علی‌رغم گذشت 30 سال از تصویب برخی از آنها، در بسیاری از دستگاه‌ها اراده جدی و اهتمام کافی برای اجرای قوانین فرهنگی به‌خصوص عفاف و حجاب دیده نمی‌شود. شاید در حد شعار و تبلیغات اقداماتی به چشم بخورد و در گزارشات به نظر بیاید، اما اقدامات مؤثری صورت نگرفته و تا زمانی که متولیان امر عزم جزمی برای پیاده‌شدن قوانین عفاف و حجاب در مراکز و اجتماع نداشته باشند، به نتیجه نخواهیم رسید.

عامل مهم دیگر، عدم تخصیص بودجه معین و کافی برای این امر و عدم ورود در برنامه‌های پنج‌ساله است. شما بررسی کنید ببینید ظرف این سی سال چه‌میزان بودجه مشخصاً به این امر اختصاص یافته است و اگر احیاناً هزینه‌هایی هم شده ذیل هزینه‌های اندک فرهنگی بوده و سلیقه‌ای اعمال شده است.

این در حالی است که رئیس جمهور محترم آقای روحانی در آغاز پذیرش مسئولیت‌شان در پاییز 92 به چهار محور اساسی برای تحقق امر عفاف و حجاب اشاره کردند که یکی فعالیت‌های فرهنگی بود، دیگری تأمین لوازم مورد نیاز یعنی تأمین لباس و حجاب متناسب برای مردم؛ سوم مسئولیت مدیران اجرایی به‌ویژه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، و وزارت صنعت، معدن و تجارت و بالاخره رعایت این قانون توسط کارمندان خود دولت. حال، تصور کنید اگر همین اقدامات تاکنون انجام گرفته بود ما خیلی جلوتر بودیم و وضعیت بهتر از این بود، اما متأسفانه اقدام مفیدی را شاهد نبودیم.

*تسنیم: عوامل خارجی را در این زمینه مؤثر می‌بینید؟

*خزعلی: بله، عامل مهم و گسترده دیگر، تهاجم فرهنگی شدید و جنگ نرمی بود که دشمنان پس از شکست در جنگ نظامی 8ساله با تمام قوت و قدرت از داخل و خارج علیه ما اعمال کردند. از قرآن‌سوزی و اهانت به مقام شخص اول اسلام حضرت رسول اکرم(ص) گرفته تا ساخت فیلم‌های هالیوودی و ضداسلامی و تخصیص بودجه‌های میلیارد دلاری برای ایجاد انحرافات فکری ــ عقیدتی و فرقه‌سازی و جداکردن نسل جوان از انقلاب و ارزش‌های اسلامی، اما مهم‌ترین نماد مورد توجه دشمنان حجاب و عفاف حاکم بر جامعه بوده و هست. به‌قول روزنامه‌ هاآرتص تا زمانی که زنان و دختران باحجاب در ایران دیده می‌شوند ما به زنده بودن انقلاب اسلامی و حامیان آن اطمینان داریم.

*تسنیم: پس از نظر شما برای اجرای عفاف و حجاب در کشور، ما نیازمند قوانین جدید یا بازنگری در قوانین موجود نیستیم و همین قوانین موجود قابل اجرا هستند؟

*خزعلی: بله، ما اگر بخواهیم و اراده کنیم حتی با برخی از همین قوانین مصوب که از سال  61 ــ 60 تا کنون تدوین و مصوب شده می‌توانیم اهداف و سیاست‌های عفاف و حجاب در کشور را که همان اقامه عفاف و حجاب است عملیاتی کنیم و به وضعیت بهتری برسیم، زیرا قوانین ما سیر تکاملی داشته‌اند و هم اکنون مجموعه قوانینی هستند که جوانب مختلف را پوشش می‌دهند؛ مثلاً بخشی مربوط به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی عمومی است که به معرفت‌افزایی و باورمندی افراد کمک می‌کند، بخشی مربوط به تأمین لوازم منزل مورد نیاز است مثل پوشاک مناسب و کافی در کشور، فضاسازی مناسب در اماکن مختلف، معماری‌های مناسب، جداسازی‌های لازم و بخش مربوط به نظارت بر اجرای قوانین است که باید به‌طور جدی و با عزم جزم از سوی متولیان دنبال شود، خلاصه برای تغییر در وضعیت کنونی یک اراده و عزم ملی نیاز داریم نه قوانین جدید همان‌طور که رئیس محترم جمهوری هم خطاب به نیروی انتظامی تأکید کردند که باید قوانین را اجرا کنند.