به گزارش پارس به نقل از مهر، در برنامه شب نوزدهم ماه مبارک رمضان حجت‌الاسلام میلانی‌نژاد کارشناس مذهبی و بهروز یاری‌گل داور و مدرس قرآن کریم درباره موضوع «قرآن کریم و شب قدر» سخن گفتند. در ابتدای برنامه نیز امیرعلی یادگاری، قاری نوجوان به قرائت آیاتی از قرآن پرداخت.

حجت‌الاسلام میلانی‌نژاد در ابتدای بحث درباره شب قدر گفت: درباره معنای «قدر» سه مورد ذکر شده است؛ اول به معنای باارزش و بافضیلت، دوم به معنای اندازه‌گیری و سوم به معنای تنبیه نیز آمده است. معنای قدر در سوره قدر با اشاره به این نکته و معناست است که در این شب قرآن را نازل کردیم (انا انزلناه فی لیله القدر) و قدر در سوره دخان به معنای پربرکت و مبارک است یعنی این شب، شبی ماندگار است.

وی افزود: شب قدر شب سرنوشت آدمی است و تمام فرشته‌ها (تنزل الملائکه و...) دور انسان‌ها جمع می‌شوند و هیچ بنده‌ای قدمی بر نمی‌دارد مگر اینکه با فرشته‌ای برخورد کند. در واقع مداومت بر بیداری و حضور و معرفت در این شب، کمک می‌کند که شیاطین از انسان دور شوند.

حجت‌الاسلام میلانی‌نژاد در مورد راز مخفی ماندن شب قدر نیز توضیح داد: شخصی از امام صادق (ع) سوال کرد که شما در مورد شب واقعی قدر می‌دانید پس چرا از تاریخ دقیق آن سخن نمی‌گویید تا از حیرت درآییم. حضرت در پاسخ فرمود که خواست خدا چنین است تا مردم از درگاهش نا امید نشوند و به جای یک شب، سه شب درگاهش را به روی مردم باز می‌کند. در واقع خداوند در مخفی نگاه داشتن این شب به ما لطف کرده است چراکه خودش فتح بابی برای امیدواری مردم است.

وی، جهان هستی را به یک کارخانه و خداوند را با مدیر کارخانه در مقام قیاس تشبیه کرد و گفت: خداوند، عالم را خلق و جایگاه خود را نیز مشخص کرده است و هر سال نسبت به صلاحیت‌های افراد بررسی انجام می‌دهد و برنامه یکسال آینده افراد را مقدر می‌کند. خداوند اینقدر مهربان است که شب قدر را برای عذرخواهی از خطاها به انسان فرصت می‌دهد تا در سال پیش رو آنها را جبران کنند.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: در حقیقت، ماه رمضان فصلی است که انسان خسارت‌هایی که در طول یکسال به بار آورده را جبران نماید.

وی در پایان صحبت خود به قرار دادن واسطه‌ای برای شفاعت از خدا اشاره کرد و افزود: شاید مقارن شدن ضربت خوردن و شهادت مولی امیرالمومنین (ع) با شب‌های قدر به این دلیل است که ایشان شفاعت ما را در درگاه خداوند کنند.

ماه رمضان فرصتی برای کسب عادت‌های  پسندیده است

بهروز یاری‌گل نیز در این برنامه، بر شناخت ماه مبارک رمضان در وهله اول تاکید کرد و گفت: باید شناخت کافی از ماه مبارک رمضان دریافت شود چراکه ماه رمضان فقط روزه گرفتن و سه شب بیداری و زنده‌داری نیست. همچنین باید این موضوع جا بیفتد که قرآن جدا از ماه رمضان و ماه رمضان جدای از قرآن نیست و اگر به این سطح درک برسیم، عادت‌های اشتباه نیز برچیده می‌شوند. در واقع با نیایش‌های فراوان باید به درک قرآن برسیم که اگر تحقق یابد ماه رمضان را درک کرده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه چه کنیم تا عادت‌های ماه رمضان تبدیل به رفتار موثر شود، گفت: ماه رمضان، ماه تمرین خودسازی است؛ مثالی کوچک در این بحث، نماز صبح است که اگر عادت کنیم پس از ماه رمضان نیز آن را مرتب ادامه دهیم، یکی از این تمرینات خودسازی را انجام داده‌ایم.

این مدرس قرآن با تاکید بر انس با قرآن در همه شئون زندگی، بیان کرد: در این شب‌های قدر و ماه مبارک رمضان باید آنقدر با قرآن مانوس باشیم تا خداوند توفیق درک آن را به ما اعطا کند.

گفتنی است، ویژه‌برنامه «اهالی بهشت» در شب‌های ماه مبارک رمضان از شبکه قرآن سیما به روی آنتن می‌رود. این برنامه را می توانید به جز در شبهای قدر که با تغییر زمان مواجه می شود، هر شب از ساعت ۲۳ تا ۱ بامداد تماشا کنید.