به گزارش پارس به نقل از تسنیم، اگر روزهایش گرم ترین و بلندترین روزهای سال باشند و روزهای آن از بهترین روز‌ها و ساعات آن از بهترین ساعات است و به برکت این ماه نفس کشیدن هم برای روزه دار تسبیح تلقی می‌شود برای همین پیامبر(ص) فرمودند اگر مردم می‌دانستند که چه خیر و برکتی در ماه رمضان است هر لحظه آرزو می‌کردند که همه سال ماه رمضان باشد.

روزه تابستان بلند و گرم را امید به خشنودی خداوند، ساده می کند. خداوند خشنود می شود و این را در میان وعده هایی که در روایات و احادیث بیان شده می توان فهمید.

وقتی امام صادق (ع) می فرماید:« هر که یک روز در گرما روزه بگیرد و تشنه بماند ، خداوند تعالی هزار فرشته بر او می گمارد که صورتش را مسح کنند و به او مژده دهند ، چون افطار کند ، خدای عزوجل فرماید: چقدر تو خوشبویی ، ای فرشتگان من !گواه باشید که او را آمرزیدم.»، وقتی پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:«خداوند فرموده است روزه برای من است و پاداش آن را من خودم می دهم»، وقتی خداوند خشنود می شود دیگر چه باک از انقلاب تابستانی که با روز اول تیر آغاز شده و گرم ترین و بلندترین روزهای سال را رقم زده است.

از سوی دیگر براساس خبرهای هواشناسی امسال پدیده ال نینو را در جهان داریم ال نینو، پدیده ای است که هر چند سال یکبار در اقیانوس آرام رخ می دهد و طی آن توده ای آب گرم از غرب به شرق جریان یافته و در حین حرکت صعود می کند و هر چهار سال و در آب های اقیانوس آرام رخ می دهد اما با توجه به مسائلی که برای زمین رخ داده است مرحله تازه این پدیده آغاز شده و امسال به نقطه اوج خود خواهد رسید. این به آن معناست که گرمای امسال بشدت نفس گیر و آزاردهنده خواهد بود این خبر را کارشناسان هواشناسی آلمانی داده اند.

2-این مهمانی امسال شرایط ویژه ای دارد پیامبر اکرم می فرمایند:« همانا برترین عبادت ها دشوارترین آن هاست» پس مهمانی خداوند در این ماه در برترین حالت خود است. خداوند متعال بندگان را در مهمانی با غذا و آب و شربت پذیرایی نمی‌کند چرا که این مهمانی در طول سال برای همه مردم و موجودات گسترده است این مهمانی از جنس دیگری است.

روزه گرفتن در ارتباط با خداوند در تذهیب و تزکیه نفس و رهاندن انسان از روزمره گی و واماندگی در نیاز های تن تأثیر بسزایی دارد و انسان ساز است و اولین اثر روزه آن هم در تابستان گرم این است که بطور چشمگیری به انسان صبر و مقاومت می بخشد و تحمل رنج و سختی را بر آدمی آسان می کند. از همین رو قرآن کریم از روزه به صبر تعبیر کرده و فرموده:« استعینوا بالصبر و الصلوه»از صبر (روزه ) و نماز کمک بگیرید امامان معصوم ما علیهم السلام «صبر» را در این آیه به روزه تفسیر کرده اندو پیامبر گرامی (ص) نیز ماه رمضان را ماه صبر نامیده اند.

روزه بخصوص در این هوای گرم که برخی بهانه هایی هرچند کوچک و غیرقابل قبول پیدا می کنند برای روزه نگرفتن، اراده را در انسان قوی می کند. انسان با روزه داری که، امساک در خوردن و آشامیدن و خود داری از برخی چیزهای دیگر است در واقع با خواهش های خود می جنگد و در برابر غرایزش مقاومت می کند و این تمرین،اراده و تصمیم را در انسان نیرومند می کند.

پیشوایان اسلام فرموده اند: بهترین مردم کسی است که با هوای نفس مبارزه کند و نیرومند ترین آنان کسی است که بر آن پیروز شود. پس روزه داران بهترین مردمند چرا که با خواسته های نفسانی مبارزه می کنند و اگربا مراقبت از روزه خود بتوانند بر نفس خود مسلط شوند از نیرومند ترین مردم نیز خواهند بود.

3- زنی همراه پسر هفت ساله اش در خیابان قدم می زد. کودکش از او خواست همراه او بستنی بخورد. مادر برایش توضیح داد که روزه ام. کودک دلیل روزه را پرسید و مادر جواب داد: « همه آن چه ما می خوریم خداوند آفریده و ما 11 ماه شبانه روز می توانیم بخوریم حالا خدا از ما خواسته 1 ماه کمتر بخوریم ما هم روزه می گیریم تا ببینیم عرضه داریم یک ماه روزها چیزی نخوریم؟» مردی که کمی جلوتر از آن ها قدم می زد حرف هایشان را شنید خندید و گفت خانم سخت نگیر و رو به پسر گفت:« پسرجان آدم ها بزرگ که می شوند روزه نمی گیرند» پسرکوچک اخم کرد و مادرش گفت:« نه پسرم آدم های بزرگ همه روزه می گیرند مگر این که بیمار باشند یا مشکل خاص دیگری داشته باشند و گرنه فقط کوچک ها نمی توانند در مقابل گرسنگی مقاومت کنند» کودک 7 ساله ام گفت:« مثل من که الان کوچکم و طاقت ندارم گرسنه بمانم» مرد راهش را کشید و رفت. آن ها روز گذشته در یکی از همین خیابان های تهران قدم می زدند.