پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری گفت: وقتی صحبت از آزاد‌اندیشی و کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها می‌شود، همه استقبال می‌ کنند. 

سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: شاید هیچ‌کسی را پیدا نکنید که صراحتا با آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها مخالفت کند. حتی مسئولان امنیتی، آزاد‌اندیشی و توسعه جریان اندیشه در دانشگاه‌ها را یک ضرورت می‌دانند اما در مرحله عمل استقبال مورد نظر ما اتفاق نمی‌افتد. 

وی افزود: مسایل فرهنگی، اصلی ‌ترین مانع بر سر راه کرسی‌های آزاد‌اندیشی است. تحقق این هدف مستلزم گفت‌وگو و تبادل اندیشه‌هاست. 

وی اضافه کرد: ما به‌ طور تاریخی در حوزه فرهنگ نقد، گفت‌وگو و تضارب آراء دچار ضعف هسیتم؛ یعنی اگر کسی با ما مخالفت کرد به جای اینکه بخواهیم از مخالفت او بهره‌ مند شویم، اشکالات را برطرف و اندیشه خودمان را کامل کنیم، درصدد تخریب او برمی ‌آییم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری با اشاره به موانع کرسی های آزاداندیشی گفت: یکی از موانع، اداری، سازمانی یا بوروکراتیک است. وقتی می‌خواهیم جلسه‌ای برگزار کنیم، به جهت همان مشکلات فرهنگی احتمال می‌دهیم با تنش‌ها و ناملایماتی روبه‌ رو شویم و جلسه با مخالفت‌هایی همراه باشد. البته ممکن است بگوییم جامعه فرهیخته است و فضای دانشگاهی با چنین مشکلی مواجه نمی‌شود اما واقعیت این است که این احتمال وجود دارد. 

هاشمی افزود: ناچاریم فرایند‌های سازمانی تعریف کنیم تا احتمال بروز تنش در جلسات گفت‌وگو را به حداقل برسانیم. نتیجه اینکه وقتی مکانیزم‌ها تعریف می‌شود انجام کارهایی مانند گرفتن مجوز، هماهنگی با یک سخنران یا صاحب‌نظر، دعوت از مهمانان و شرکت‌کنندگان و امکانات نیازمند طی مراحلی می‌شود که این مراحل هم کار‌ها را کند می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری در مورد مرجع صدور این مجوز گفت: در حال حاضر برگزاری کرسی آزاد‌اندیشی فقط نیاز به مجوز معاونت فرهنگی دانشگاه دارد. مجموعه‌ متقاضی برگزاری کرسی آزاد‌اندیشی باید موضوع، سخنران یا مهمان و مجری را به معاونت فرهنگی دانشگاه معرفی کند. 

هاشمی افزود: معاونت فرهنگی دانشگاه نیز براساس نظر هیأت نظارت بر تشکل‌ها نسبت به بررسی موضوع و صدور مجوز تصمیم‌گیری می‌کند. ما البته سعی می‌کنیم همه کارها در حداقل زمان ممکن انجام بشود اما به هر حال طی این مراحل زمان می‌برد. البته این فرایند در آیین‌نامه جدید ساده ‌تر شده ‌است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری خاطرنشان ساخت: تنها مرجع نظارتی و صدور مجوز در دانشگاه‌ ها هیأت نظارت بر تشکل‌های اسلامی است و نه هیچ بخش دیگری. بخش‌های دیگر دانشگاه‌ مکلف هستند وقتی مجوزی از طرف هیأت نظارت صادر شد، هماهنگی و حمایت‌‌های لازم را داشته باشند. 

وی افزود: وظیفه مدیریت دانشگاه تأمین امکانات لازم برای برگزاری جلسه در حد مقدورات است. وظیفه حراست دانشگاه تأمین امنیت، وظیفه معاونت فرهنگی حمایت از برگزارکنندگان برای برگزاری و وظیفه برگزارکنندگان هم اجرای برنامه در چارچوب مجوز صادره است. پس همه‌‌چیز کاملا شفاف است اما شاید برخی احساس کنند که وظیفه دارند جلوی برگزاری یک جلسه را بگیرند یا آن را کنترل کنند. ما اعتقاد داریم هیچ کنترلی فراتر از قانون موجه نیست.

کرسیهای آزاد اندیشی1