به گزارش پارس به نقل از تسنیم ، در این‌ برنامه که روز سوم خردادماه همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شد، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در سخنانی گفت: اهل مرور گذشته نیستم اما یادآوری و کنکاش عالمانه بعضی مسائل را لازم می‌دانم.

او اضافه کرد: بسته شدن خانه سینما ارزش یک کار پژوهشی را دارد زیرا چگونه ممکن است عده‌ای از مدیران بخشی از این نظام را به جمع‌بندی برسانند که خانه سینما را تعطیل کنند، بنابراین بررسی این خطای استراتژیک و فاحش بسیار مهم است.

وی با اشاره به صبوری هیات مدیره پیشین خانه سینما برای بازگشایی این تشکل صنفی ادامه داد: تعطیلی خانه سینما هزینه سنگینی بود که به کشور تحمیل شد. فراموش نکنید که هر یک از ما هرچقدر هم کوچک باشیم با رفتار خود تاریخ را می‌نویسیم. همه ما جمله‌ای از تاریخیم که می‌تواند دلپذیر یا دشوار باشد و آیندگان بی رحمانه درباره ما قضاوت خواهند کرد.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به همزمان شدن این برنامه با سالروز آزادسازی خرمشهر افزود: سربازان جوان ما هم آن در آن دوره نمی دانستند که با عملکرد خود چه تاریخی را می‌سازند.

ایوبی با اشاره به وضعیت خانه سینما در اوایل حضورش در سازمان سینمایی یادآور شد: در دومین هفته ورودم به سازمان با وضعیتی بسیار عجیب روبرو شدم که حتما خاطراتش را خواهم نوشت و موضوع اینجاست که حتی تا انتخابات سال گذشته هنوز عده‌ای فکر می کردند می‌توانند جلوی خانه سینما را بگیرند که تجربه نشان داد نتوانستند.

وی با مرور وضعیت سینما در 20 ماه گذشته گفت: اوایل حضورم در سازمان سینمایی جلسه‌ای با انجمن سینماداران داشتم که جزو تلخ‌ترین خاطراتم بود چرا که آن‌ها می خواستند سینماها را تحویل دهند اما خوشحالم که امروز تحرک مثبتی در این هنر پیش آمده و به فروش بسیار خوبی رسیده‌ایم.

او در عین حال از درج بعضی مطالب در صدا و سیما اظهار تاسف کرد و گفت: گاه می‌بینیم که بعضی با خوشحالی می گویند فروش فیلم‌ها خوب نبوده است، نمی‌دانم چرا عده‌ای از اتفاقات بد سینما ذوق‌زده می‌شوند، در حالی که مردم با سینما آشتی کرده‌اند و سینماگران و فیلم‌هایشان را می‌خواهند.

ایوبی با ابراز خرسندی از حضور رضا میرکریمی به عنوان مدیرعامل جدید خانه سینما ادامه داد: آمدن آقای میرکریمی می‌تواند به سینمای کشور کمک بسیاری کند. من هرگز نمی‌دانم آقای عسکرپور مدیرعامل قبلی و همکارانش چگونه این همه ایستادگی کردند و با صبر و حوصله و درایت درس‌های بسیاری را به ما آموختند.

وی با برشمردن تجربیات مثبتی که به عنوان درس از تعطیلی خانه سینما به دست آمده است، افزود: این درس‌ها برای ما مدیران، شما سینماگران و هیات مدیره جدید بسیار مفید خواهد بود چرا که یاد می‌گیریم اگر جامعه سینمایی کنار ما باشد هیچ مشکلی نخواهیم داشت. به همین دلیل می‌کوشیم از طرف شما تصمیم نگیریم بلکه با شما تصمیم بگیریم.

رییس سازمان سینمایی خطاب به سینماگران توصیه کرد: فکر نکنیم حالا دیگر وقت تقسیم غنائم است و میرکریمی و دوستان هیات مدیره جدید باید همه مشکلات سینما را حل کنند زیرا این مشکلات به تدریج حل خواهد شد.

وی ادامه داد: ‌امروز از آقای حیدری خلیلی از همکارانم در سازمان سینمایی خواستم تا فهرستی از کارهایی را که می‌توانیم به خانه سینما واگذار کنیم تهیه کند که اگر چنین شود بنده باید استعفا بدهم.

ایوبی تاکید کرد: ما معتقدیم شما بهتر از ما امور را می‌شناسید و می‌توانید مسائل را اداره کنید. نمونه‌اش همین فیلم‌خانه‌ای است که 27 سال است بخش دولتی تلاش دارد آن را راه بیاندازد و تا به حال چنین نکرده اما مجتمع‌های خصوصی مانند کوروش و ... در مدتی کوتاه عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد:‌ مهم ترین درس از تجربه تعطیلی خانه سینما با هم بودن است و اینکه ما به عنوان مدیر فکر نکنیم می‌توانیم از طرف شما تصمیم بگیریم.

وی همچنین از موفقیت فیلم ناهید در جشنواره کن ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: سال گذشته 222 جایزه خوب جهانی گرفته‌ایم و 46 کرسی داوری متعلق به هنرمندان ما بوده است که موفقیت بسیار بالایی است.

ایوبی با لحنی طنزآمیز گفت: همیشه به من می‌گویند چند دقیقه صحبت کنم و آرزو به دلم مانده گفت‌وگوی مفصلی با دوستان سینماگر داشته باشم که طی آن همه خود را بی رحمانه نقد کنیم و مرور کنیم که سینمای کشور چه وضعی داشت.

این مدیر سینمایی همراه با رضا میرکریمی مدیرعامل جدید خانه سینما و رضا ایرانمش هنرمند جانباز از محمد مهدی عسکرپور مدیرعامل پیشین خانه سینما تقدیر کرد.

در ادامه عسکرپور با اشاره به درج مطالبات اهالی سینما از رضا میرکریمی با لحنی طنزآمیز گفت: برای رسیدن به این برنامه در ترافیک ماندم و از آقای میرکریمی می‌خواهم برای ترافیک تهران هم کاری کند چون این روزها دوستان سینمایی مطالبات بسیار گسترده و متنوعی از ایشان داشته‌اند.

وی ادامه داد:‌ در این چند سال مجال صحبت کردن داشتم و از تریبون‌های مختلف استفاده می کردم، بنابراین لزومی ندارد تاریخ پیدایش چرخ را مرور کنم و فقط به نکته‌ای از سخنان آقای ایوبی اشاره دارم.

وی تصریح کرد: درس گرفتن از تعطیلی خانه سینما را به دو صورت می توان استفاده کرد، بخشی از آن به خانواده سینما برمی‌گردد که این درایت در آن‌ها وجود داشت و قوی‌تر هم شد. بنابراین نگران این بخش نیستم.

این سینماگر اضافه کرد: مهم این است مسئولان کشور در حوزه‌های مختلف از این تجربه درس بگیرند. همچنان‌که در جلسه با مسئولان بارها گفته‌ام امروزه وضعیتی نیست که گله‌گذاری و نقد از دولت قبل سخت باشد، همچنان که امروزه بعضی از مسئولان به ما می گویند ما در آن دوره خیلی نگران شما بودیم اما شرایط ما مانند این بود که در حیاطی شلاق بخوریم و در این وضعیت عده‌ای از پنجره به ما می‌نگریستند و عده دیگری سرشان را پایین انداخته بودند.

مدیرعامل قبلی خانه سینما افزود: نگرانی بزرگ من این است که چه تضمینی وجود دارد این اتفاقات دوباره پیش نیاید.

وی با اشاره به اظهارنظر بعضی از سینماگران مبنی بر اینکه خانه سینما باید از کار سیاسی دست بکشد افزود: شاید تصور این دوستان این بود که وقتی از دیوار خانه ما بالا آمدند و وارد حیاط شدند ما باید پیش همان کسانی می‌رفتیم که این کار را انجام داده بودند و لابد این کار را فرهنگی می‌دانستند.

عسکرپور به دیگر اقدامات خانه سینما در دوره گذشته اشاره کرد و گفت: خانه سینما فعالیت‌های زیادی در حوزه معیشتی هم داشت اما این کارها تحت تاثیر قیل و قال‌ها گم شد. البته قرار است من و فرهاد توحیدی رییس هیات مدیره قبلی کتابی درباره تجربیات خود از تعطیلی خانه سینما بنویسیم.

در ادامه برنامه هیات مدیره قبلی خانه سینما مرکب از فرهاد توحیدی، امیراثباتی، ابراهیم مختاری، محمدرضا مویینی، مرتضی رزاق کریمی، سید مهدی خادم بازرس خانه سینما، سیروس الوند و محمد سریر تقدیر شدند.

محمد سریر در بخش از این مراسم سخن گفت:بعد از یک بحرانی که 8 سال پیش , پیش آمد و تقاضای دوستان ما خوشبختانه به هیات مدیره امدیم و الان بعد از ختم یک بحران دارم میرم و ازاین بابت خوشحالم مخصوصا بعد از ختم این بحران و گذراندن یک دوره سخت به قول اخوان چه سنگین بود ولی سخت شیرین بود و ما در آن دوران نزدیک به یکسال و نیم بیش طول کشی در تعطیلی خانه سینما ما بیش از 5 و 6 ماهه هیات مدیره جلسه داشتیم به دلیل آنکه هر روز اتفاقاتی می افتاد که باید هرروز هم دیگر را می دیدم بعدا هم که دادگاه بود و از این حرفها  ممنون ونیز خوشحالم در ان زمان با مدیر عاملی آقای میر کریمی آمدیم و الان هم خوشحالم که آقای میر کریمی هستند و من می دام ایشان موفق خواهند شد در آن زمان که آقای عسگرپور آمدند خیلی بنظرم خوب نیومدند چون بنظر می رسید که تلخ هستند و تمام مسایل را از بالا نگاه می کند ولی بعد از ایشان خیلی چیزها یاد گرفتم راههای دیالوگ کار خانه را درست می کرد واین با حضور  آقای  عسگرپور به دلیل ارتباطات شان بوجود می آمد و ما را از بحرانهای نجات می داد . تجربه بزرگ ما در آن دوران این بود که با دست در دست هم گذاشتن می توان جهان را گرفت .

مرتضی رزاق کریمی هم افزود: خوشحالم که امشب  در خانه سینما این مراسم شادی برپا شده است چون در چندماهه اخیر مراسم که برگزار شده است بیشتر مراسم های یاد بو د زاون قوکاسیان و مرتضی ندایی و محمدرضا مقدسیان  بوده است ارزوی شادی و سلامتی برای همه دارم و باید قدر هم دیگر را بدانیم

کامران ملکی هم گفت: در تمام دنیا جانبازان ارج و قرب زیادی دارند جانبازان احترام دارند و ما همواره قدرشان را می دانیم و یک هدیه به رسم یادبود به رضا ایرامنش برای حضورشان در خانه سینما در این روز تقدیم می شود.

تقدیر ویژه از هیات مدیره و مدیر عامل پیشین خانه سینما  از سوی کانون کارگردانان صورت گرفت و داریوش فرهنگ از کانون کارگردان گفت من خوشحالم که به یک کارگردانی که مدیر عامل جدید شده   و به کارگردانی که مدیر عامل پیشین بوده لوح یادبودی را  اهدا خواهم کرد .

کمال تبریزی؛ رئیس کانون کارگردانان گفت: در مورد آقای عسگرپور همه ی گفتنی ها گفته شده فقط چند مورد باید یاد آوری کنم یک حسی در دوره گذشته وجود داشته و این  تنها وجه پیروزی ما بوده است و باید آن را سرلوحه کارهای که در آینده می خواهم انجام بدهیم  قرار دهیم که کسانی را که خودمان با دست خودمان انتخاب کردیم همین هیات مدیره فعلی و قبلی و مدیر عاملی به انتخاب هیات مدیره انتخاب می شود اگر همه ما پشت این افراد باشیم مطمن باشیم در مسیری که داریم حرکت  می کنیم پیروز می شویم و هیچ اتفاقی و هیچ توپی نمی تواند خانه سینما را تکان دهد و هر اتفاقی در سالهای آینده بیفتد و همه ما دست هایمان در دست هم باشد اگر علیرغم سلایق مختلف در مورد خانه هم رای باشیم و کمک کنیم به هیات مدیره و مدیر عامل حتما پیروزی های گذشته را تکرار می کنیم و دیگر هیچ چیز تهدیدمان نخواهد کرد یکی از علل مهم بسته شدن خانه آن انشقاقی بود که صنوف بوجود آمد  بنابراین فکر می کنم اگر همه با هم متحد باشیم دیگر اتفاقاتی مثل بسته شدن در خانه سینما بوجود نمی آید واین تجربه را  در حافظه داشته باشیم و به نسل های بعد منتقل کنیم و بدونیم که راز ماندگاری ما در کنار هم بودن و با هم یکی شدن است   البته آقای عسگرپور توانایی در مدیریت بحران داشتند علی رغم اون اتفاقاتی که افتاده است که مثل آقای عسگرپور در مجموعه خانه سینما نداشته باشیم اما  فکر می‌کنم یکی از بهترین های آن آقای عسگرپور است.

در ادامه لوح تقدیر توسط کمال تبریزی داریوش فرهنگ و همایون اسعدیان به محمد مهدی عسگرپور اهدا شد

عسگرپور اصل موضوع این است  من به عنوان یکی از اعضای خانه سینما از شخص آقای میر کریمی تشکر می کنم که این مسئولیت را پذیرفتند و هیات مدیره بهترین انتخاب را انجام دادند چون ایشان در تمامی حوزه ها خوش درخشیدندو اعلام آمادگی می کنم در هر حوزه ی که ایشان بخواهند می توانم در خدمتشان باشم

 لوح تقدیری توسط کیوان کثیریان رئیس شورای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و سحر عصر آزد سخنگوی انجمن به محمد مهدی عسگرپور تقدیم شد

کیوان کثیریان گفت : این تقدیر از شجاعت عاقلانه  و صبورانه  هیات مدیره است و ما هم در این مدت چیزهای زیادی از هیات مدیره و مدیر عامل یاد گرفتیم

اهدا لوح تقدیر از سوی انجمن چهره پردازان سینمای ایران توسط عبداله اسکندری  به آقای محمد مهدی عسگرپور

عبداله اسکندری یک قدردانی کوچک و یک هدیه کوچک به عنوان یادگاری به ایشان تقدیم کنیم.

فرهاد توحیدی گفت: روز بدی است که مقدسیان رفت و روز خوبی است که در کنار هم هستیم خیلی ها را اگر نبود چنین اتفاقاتی نمی افتاد   یک نیمه پنهان ما داشتیم  و ما امدیم بالا و حرف زدیم  و رفتیم  ولی  عذاب و رنج این سالها در خانه ها  همسران ما کشیدند و هر تقدیری که هست برای خانواده ماست می خواستم از همسرم دعوت کنم که بیاید  اینجا  , تشکر می کنم از تمامی کارکنان خانه سینما , از 8 +1 شجاعت اصلی را آنها انجام دادند و اگر اینها نبودند امروز هم وجود نداشت یک کسی نقش کلیدی داشت و فداکاری های خیلی بزرگی کردند  اگر این وکیل شجاع و با درایت نبود جناب دکتر خندان قطعا توفیق نداشتیم  در بحرانی ترین سالهالی خانه سینما ایشان بودند که ما را از گریزگاه ها نجات دادند.یک ستونی قرار بود در حیاط خانه سینما ساخته شود تا تمامی کسانی که در همیاری صنفی شرکت کردند و از نان شب و هزینه خانه خود زدند و به خانه خودشان کمک مالی کردند تا خانه پابرجا بماند ساخته شود که انشاله با پیگیری هیات مدیره این به انجام خواهد رسید.

از روسای صنوف زینت رضا , همایون اسعدیان , فرشته طائرپور, زنده یاد مرتضی ندایی, امین تارخ , حسن حسندوست, آناهید آباد , مصطفی احمدی , رویا تیموریان , مسعود رایگان, رضا کیانیان , منوچهر شاهسواری, کیوان کثیریان  , پرویز پرستویی, سید محسن هاشمی در بزنگاه مختلف به داد رسیدن و خیلی های دیگرو بعدا در دوران بازگشایی محمد حیدری , تابش و بهمن کارگر  و دست تمام دوستان را ببوسیم و متشکرم و برای هیات مدیره جدید خانه سینما و مدیر عامل خانه سینما سید رضا میرکریمی  آرزوی موفقیت می کنم.

لوح تقدیر از سوی انجمن مدیران تولید توسط یونس صباحی  به محمد مهدی عسگرپور و فرهاد توحیدی اهداشد

یونس صباحی تقدیر کردن از کسانی که کار بزرگی انجام دادند کار بسیار سختی است من و انجمن هیات مدیره انجمن شاهد فعالیت آقای محمد مهدی عسگر پور بوده  ایم  و واقعا بعد از انتخابات هیات مدیره جدید نگران این بودم که چه کسی با درایت آقای عسگرپور می خواهد سکان خانه سینما را در دست بگیرد که خوشبختانه آقای میر کریمی  حضور دارند .

هدیه ی از سوی احمد مسعود جامعی  توسط امین تارخ به محمد مهدی عسگرپور اهدا شد.