پايگاه خبري تحليلي «پارس»-این کیک‌های رنگارنگ حاصل یک جشنواره خوشمزه است؛ جشنواره کتاب‌هایی برای خوردن که هر سال در نخستین روزهای ماه آوریل برگزار می‌شود.

 خورردني

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، تاریخ اصلی جشنواره اول آوریل است. در این روز، یا روزهای پس از آن دانشگاه‌ها، کتاب‌خانه و کتاب‌فروشی‌ها، موزه‌ها و دیگر نهادهای فرهنگی در شهرهای مختلف جهان از مردم دعوت می‌کنند با الهام از کتاب‌ها و نوشته‌های ادبی خوراکی‌ درست کنند و دست‌پخت‌شان را با دیگران به اشتراک بگذارند. نتیجه جشن به صورت فیلم و عکس و گزارش در شبکه‌های اجتماعی هم منتشر می‌شود و کاربرانی از جای جای جهان می‌توانند این خوراکی‌ها ادبی و لفظ قلم را تماشا کنند.

 خورردني1

این جشنواره در سال ۲۰۰۰ به ابتکار خانم جودیث هافبِرگ، کتاب‌دار و ناشر امریکایی و بئاتریس کورون، تصویرگر فرانسوی پا گرفت و از آن سال تا کنون در بسیاری از شهرهای جهان برگزار می‌شود. وب‌سایت جشنواره کتاب‌هایی برای خوردن توضیح داده است که این مراسم برای بزرگداشت ژان آنتلم بریا ساوارَن، سیاست‌مدار فرانسوی که بیش از سیاست به واسطه دانش خوراک‌شناسی‌اش شهرت یافت، برگزار می‌شود. این مراسم جشن توأمان خوراک و کتاب است، جشن مصرف فرهنگ.

 خورردني2

بر اساس وب‌سایت رسمی این جشنواره، کشورهای استرالیا، برزیل، هند، ایتالیا، لوکزامبورگ، مکزیک، مراکش، هلند، روسیه، هنگ‌کنگ، سنگاپور، آمریکا، رومانی، سوئد، بلژیک و کانادا مشارکت فعالی در جشن کتاب‌هایی برای خوردن دارند.