پايگاه خبري تحليلي «پارس»- عموم منتقدان تلویزیونی و سینمایی اتفاق‌نظر دارند که ژانر ترس و دلهره در دو رسانه سینما و تلویزیون با هم متفاوت است. به همین دلیل است که نمی‌توان صحنه‌های ترسناک مجموعه‌های تلویزیونی را با صحنه‌های مشابه در فیلم‌های سینمایی مقایسه کرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، به دلیل فراگیرتر بودن رسانه تلویزیون (و این نکته مهم که عموم تماشاگران براحتی و بدون هیچ واسطه‌ای می‌توانند بیننده هر برنامه و نمایش تلویزیونی باشند) برنامه‌سازان تلویزیونی نمی‌توانند خشونت و ترس زیادی را در دل صحنه‌های مجموعه‌های ترسناک خود جای دهند. حتی در دنیای سینما هم خشونت زیاد فیلم‌های سینمایی باعث سانسور یک‌سری صحنه‌ها می‌شود و در نهایت با درجه R اجازه نمایش عمومی می‌گیرند.

در این حالت، تماشای این فیلم‌ها برای افراد کمتر از 17 سال ممنوع است، اما نوع سیستم درجه‌بندی تلویزیون با سینما متفاوت است و نمی‌توان به تماشاگران زیر 17 سال حکم کرد که به تماشای این یا آن مجموعه ترسناک ننشینند. در چنین حالتی، تهیه‌کنندگان رسانه تلویزیون مجبورند خشونت و ترس موجود در مجموعه‌ها و نمایش‌های خود را آنقدر کاهش دهند که بتواند اجازه پخش از این رسانه را بگیرد و ترس موجود در آنها آن‌قدر نباشد که باعث وحشت عمومی (و در نهایت جنجال و سر و صدای مردمی و اجتماعی) شود.

در چنین شرایطی، یک مجموعه تلویزیونی ترسناک و دلهره‌آور براساس داستان مجموعه فیلم سینمایی موفق «جیغ» در حال تولید است. پرسشی که اهل فن در این رابطه مطرح می‌کنند، این است که چه ضرورتی برای انجام این کار وجود داشته و مجموعه تلویزیونی جیغ تا چه اندازه به ترس و دلهره موجود در نسخه سینمایی آن وفادار مانده است؟ نکته‌ای که منتقدان تلویزیونی به آن اشاره می‌کنند این است که بخش بسیار مهمی از موفقیت جیغ سینمایی مختص صحنه‌های ترسناک آن بوده و اگر قرار باشد این صحنه‌ها در نسخه تلویزیونی کمرنگ و تلطیف شود، چه چیزی از آن باقی می‌ماند؟ تماشاگرانی که در سالن تاریک سینما به تماشای قسمت‌های مختلف جیغ نشستند، صحنه‌های حمله قاتلان نقابدار و ناشناس داستان فیلم را بهترین و تماشایی‌ترین صحنه‌های آن می‌دانند. این صحنه‌ها در حقیقت نقاط اوج این مجموعه فیلم بوده‌اند. اهل فن و منتقدان تلویزیونی می‌گویند منتظر‌ند ببینند سازندگان نسخه تلویزیونی جیغ این صحنه‌ها را چگونه به تصویر خواهند کشید. آنها از یک سو با موانع نمایش صحنه‌های خشن و بسیار ترسناک روبه‌رو هستند و از سوی دیگر، قصد جذب حداکثری بینندگان مشتاق تلویزیونی را دارند. به صورت طبیعی، حل این معادله دومجهولی برای آنها کار ساده‌ای نبوده و نیست. شبکه تلویزیونی ام‌تی‌وی که کارهایش اختصاص به قشر نوجوان دارد، تهیه‌کننده اصلی مجموعه ترسناک و پررمز و راز جیغ است. وس کریون، کارگردان نسخه‌های سینمایی و شرکت فیلمسازی وینستون ـ که این نسخه‌ها را تهیه کرده بود ـ به عنوان مدیر تولید با نسخه تلویزیونی همکاری دارند. اپیزود اول مجموعه که چند هفته قبل کلید فیلمبرداری آن زده شده، در مرحله تدوین قرار دارد.

جمی تراویس، کارگردان این فیلم سینمایی تلویزیونی 60 دقیقه‌ای است. او حداقل دو اپیزود دیگر مجموعه را کارگردانی خواهد کرد. فصل اول جیغ در 10 قسمت تهیه می‌شود و برای آخرین روزهای ماه ژوئن، اپیزود اول آن روی آنتن خواهد رفت. قرار نیست هیچ یک از قسمت‌های فصل اول را وس کریون کارگردانی کند. در عین حال، کوین ویلیامسون، نویسنده اصلی فیلمنامه قسمت‌های مختلف نسخه سینمایی به عنوان فیلمنامه‌نویس با اپیزودهای فصل اول مجموعه همکاری ندارد. دلیل این همکاری نکردن از سوی هیچ یک از طرفین اعلام نشده و رسانه‌های گروهی نسبت به این مساله واکنش نشان داده‌اند. گیل بلوتووگل که به عنوان خالق مجموعه تلویزیونی معرفی شده، نویسنده اصلی فیلمنامه آن هم است. او فیلمنامه مجموعه را با همکاری چهار فیلمنامه‌نویس دیگر تلویزیونی نوشته است.

هیچ یک از بازیگران اصلی نسخه سینمایی جیغ با مجموعه تلویزیونی آن همکاری ندارند، اما شنیده می‌شود درو بریمور یکی از تهیه‌کنندگان نسخه سینمایی ـ که نقش کوتاهی در سکانس افتتاحیه قسمت اول فیلم بازی کرد ـ به عنوان بازیگر مهمان در یکی از اپیزودهای نسخه تلویزیونی ظاهر شود. بلا تام، بازیگرمحوری مجموعه تلویزیونی است و گروهی از بازیگران نوجوان تازه‌وارد، ‌در نقش‌های مختلف این درام ترسناک نوجوانانه بازی دارند. قسمت اول مجموعه با یک فیلم ویدئویی کوتاه در یوتیوب آغاز می‌شود. 

این فیلم ویدئویی باعث خلق مشکلاتی برای نوجوانان مدرسه معروف لیک‌وود می‌شود. این مدرسه،‌ محل اصلی رخدادهای داستان نسخه سینمایی بود. آدری یکی از دانش‌آموزان نسل جدید این مدرسه است که با حوادثی شبیه ماجراهایی روبه‌رو می‌شود که در نسخه سینمایی برای دانش‌آموزان نوجوان مدرسه لیک‌وود دردسرساز شده بود. وقوع یک جنایت مرموز، پنجره‌ای ترسناک به روی اهالی شهر کوچک لیک‌وود می‌گشاید و آنها را مجبور می‌کند خاطرات تلخ گذشته را دوباره مرور کنند. قاتل یا قاتلان شهر، همان نقاب مشکوک و ترسناکی را به صورت می‌زنند که قاتلان قبلی برای کارهایشان مورد استفاده قرار می‌دادند.

به گفته وس کریون، شبکه تلویزیونی ام‌تی‌وی در سال 2011 طرح تولید مجموعه تلویزیونی جیغ را ارائه کرد. آوریل 2013 بود که نشریه هالیوود ریپورتر خبر تولید اپیزود اول آن را به صورت رسمی اعلام کرد. در آن زمان گفته شد خود کریون کارگردان این فیلم سینمایی تلویزیونی خواهد بود. جولای همین سال، فیلمنامه این اپیزود از سوی جی بیتی و دان ورکین آماده شد. قبل از این قرار بود مجموعه برای پخش در اواسط 2014 آماده شود، اما به دلایلی که مشخص نیست، کار تولید آن با وقفه روبه‌رو و تابستان 2015 به عنوان زمان پخش آن اعلام و انتخاب شد. وس کریون می‌گوید: تبدیل یک فیلم سینمایی ژانر چاقوکشی به یک مجموعه تلویزیونی، کار بسیار سختی است. منتظرم تا نوع واکنش تماشاگران را نسبت به این کار ببینم.

هالیوود ریپورتر/ مترجم: کیکاووس زیاری