به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، مباحثات در حاشیه گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده درباره دیدگاه‌های مختلفی که درباره سفر به عمره با توجه به شرایط ویژه‌ای که پیش آمده است مطرح نمود که متن پرسش و پاسخ بدین شرح است:

در روزهای اخیر پرسشی مطرح می‌شود که آیا سفر عمره با توجه به کمک مالی که به کشور عربستان می‌شود، از «مصادیق کمک به جور» محسوب می‌شود، نگاه مراجع معظم تقلید در این زمینه چیست؟

حج در طول تاریخ با توجه به عنایت و لطف خداوند و توجه ائمه علیهم‌السلام همیشه برپا بوده است، چرا که روایاتی با این مضامین داریم که قوام دین به قوام کعبه است [عده من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، عن الحسین بن سعید، عن فضاله بن أیوب، عن أبی المغرا، عن أبی بصیر، عن أبی عبد الله (علیه‌السلام) قال: لا یزال الدین قائما ما قامت الکعبه (اصول کافی ج۴ ص ۲۷۱)]

از امام صادق علیه‌السلام داریم که به یکی از اصحاب می‌فرمایند من از امسال تا سال آینده خود را آماده حج می‌کنم، این نشان‌دهنده اهمیت این واجب الهی است.

اما این نیز مورد توجه است که ما در فقه، تزاحم اهم و مهم را داریم، گاهی وقت‌ها اهم و مهم با هم تزاحم پیدا می‌کنند که در این صورت اهم را باید گرفت و مهم را فدای اهم کرد.

درست است که از طریق عمره کمک مالی به آن کشور انجام می‌گیرد، اما باید توجه داشت که برکات فراونی دارد و باید آثار مثبت آن را در نظر گرفت. از این رو اهمیت انجام آن بیشتر از ترک آن است.

مراجع معظم تقلید در خصوص عمره فتوایی مبنی بر حرمت صادر نکرده‌اند، اگرچه تذکرات و اظهارنظرهایی شفاهی بوده است مبنی بر اینکه اگر صلاح بدانند، ممکن است عمره را برای مدتی تحریم کنند، اما چنین فتاوایی صادر نشده است.

البته این بزرگوران مصالح را در نظر دارند، از سوی دیگر مردم ما به مسئولین کشور اعتماد دارند و فعلا مدتی عمره تعطیل شده است تا شرایط فراهم شود.