به گزارش پارس به نقل از روزنامه جام جم ، نخستین برداشت از این واکنش ها، از جنبه روانشناسی اجتماعی این است که سریال «در حاشیه» ، توجه مردم را جلب کرده است، برداشت های عمیق‌تری هم البته می‌شود از این رفتار گروهی داشت مثلاً این که جامعه ما، تشنه طنز است و مردم به شادی و نشاط نیاز دارند و مهمتر این که آنها، برنامه های طنز را به هزل و لودگی ترجیح می‌دهند و دلشان می‌خواهد صدای انتقادشان در قالب این نوع برنامه‌ها به گوش مسئولان برسد.

«در حاشیه» اما به مذاق همه خوش نیامده و برخورد شدید گروهی از پزشکان را بویژه در فضای مجازی در پی داشته است.

توجه داشته باشید که ما از لفظ «جامعه پزشکی» استفاده نکردیم چون مسلماً رفتار ناخوشایند شماری از پزشکان در انتقاد به این سریال را نمی‌شود پای جامعه پزشکی گذاشت، همانطور که زیرمیزی گرفتن‌ها، بدخلقی‌ها، توهین‌ها، خطاهای عمدی و غیرعمدی پزشکی، خرج‌تراشی‌ها برای بیماران و زد و بندها با آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها و مراکز درمانی از سوی اندک شماری از این گروه را هم نمی‌شود به کل جامعه پزشکی نسبت داد چرا که تعداد اعضای دلسوز، مهربان، وظیفه شناس، صبور و با اخلاقش بسیار بیشتر از متخلف های آن است.
 

اعلام نارضایتی برخی پزشکان از سریال « در حاشیه »، در برخی موارد حتی ناجوانمردانه نیز بوده است. به طوری که برخی پزشکان در نامه‌هایی توهین‌آمیز مشاغل دیگر اقشار جامعه را پایین‌تر از خود دانسته اند و با پوشاندن لباس تقدس به حرفه‌شان سعی کرده اند آن را از بقیه حرفه‌ها جدا کنند و به همه اعلام کرده‌اند که کسی حق نقد کردن‌شان را ندارد.

گروهی اما، پا را از این هم فراتر گذاشته اند و به کارگردان و بازیگران سریال توهین کرده‌اند و انتقادات مطرح‌شده در سریال را در تحلیلی کودکانه، به این نسبت داده اند که لابد همه منتقدان‌شان، در تب پزشک شدن می‌سوخته‌اند و چون نتوانسته‌اند در کنکور، رتبه تک‌رقمی کسب کنند برای آنها نقشه کشیده‌اند و عملکردشان را نقد کرده‌اند.

بدترین ها اما آنهایی هستند که به افشای مسایل خصوصی عوامل سریال پرداخته اند مثل یکی از پزشکان که نامه اش مورد توجه خیلی از خبرگزاری ها هم بوده است و علناً از ساده ترین اصول اخلاقی در حرفه پزشکی عدول کرده است و بخشی از پرونده روانشناسی و پزشکی یکی از عوامل سریال را افشا کرده و به جراحی های زیبایی و درمانی گروهی دیگر اشاره کرده است، حال آن که چه از جنبه قانونی و چه از جنبه اخلاقی هیچ پزشک یا روانشناسی حق ندارد از پرونده های بیمارانش در تسویه حساب های شخصی با آنها استفاده کند و به این طریق به آنها آسیب بزند.

به نظر می رسد سازمان نظام پزشکی هم به عنوان نماینده پزشکان از دور، دستی بر آتش دارد و از اواسط نوروز، به شکلی غیر مستقیم پزشکان را تشویق به اعتراض حضوری به پخش این سریال کرده و این موضوع را به رأی گذاشته است؛ رأی گیری که بی طرفانه نیست و در پرسش آن هم، سریال را « هتاکانه » خوانده است!

نکته اما این است که ما مردم، چگونه رفتار کرده ایم که شماری از پزشکان باور کرده اند حرفه آنها برتر از سایر مشاغل است یا برای درمان بیماران باید منتی بر آنها بگذارند، در حالی که همه مشاغل به یک اندازه مهم هستند و نبودشان، حرکت جامعه به سوی پیشرفت و توسعه را کند می کند و علاوه بر این، درمان بیماران اصلی ترین وظیفه حرفه ای پزشکان است؛ همان پزشکانی که در حقیقت از بیت المال یعنی جیب مردم ، برای تحصیل شان هزینه شده است.

از سوی دیگر ، مقدس بودن حرفه پزشکی نمی تواند علتی بر نقدناپذیر بودن آن باشد و به عبارتی دیگر، جامعه پزشکی، معصوم یا عاری از گناه و تخلف نیست و ساده انگارانه و حتی مغرضانه است اگر تصور کنیم هر کسی، در هر سمتی ممکن است دچار انحراف و وسوسه شود، بجز پزشکان که قابل ستایش هستند و کسی حق ندارد به آنها انتقاد کند یا اشتباهات شان را تذکر بدهد!

طبیعی است که در هر شغل و حرفه ای ، برخی تاب نقد شنیدن ندارند و با کوچکترین اشاره ای آشفته می شوند و فریاد بر می آورند و رفتارهای اخیر شماری اندک از پزشکان هم اثبات همین اصل است اما مسلماً این واکنش ها از سوی مسئولان و مدیران ارشد و برخی نمایندگان جامعه پزشکی که باید گوشی شنوا برای شنیدن انتقادات و عزمی جزم برای جبران کاستی ها داشته باشند، تا حدی بعید و دور از انتظار است. و اما بهترین داوری را مردم می توانند در این زمینه داشته باشند. آن را به مردم می سپاریم تا خود هم درباره سریال در حاشیه داوری کنند و هم درباره رفتارهای برخی پزشکان که البته هر کدامشان به نوعی با آنها در تماس هستند.