به گزارش پارس به نقل از خانه ملت،شب گذشته (سه شنبه، ۱۹ اسفند ماه)، حسین نوش آبادی معاون امور مجلس سخنگوی وزارت ارشاد مهمان برنامه "متن حاشیه " بود تا پاسخگوی عملکرد وزارتخانه متبوع خود در سال ۹۴ باشد.


وی در ابتدای کلام در تبیین نقادی و تخریب گری گفت: ما از نقد سازنده استقبال می کنیم و به دلیل جایگاه وزارت سعی در برخورد فرهنگی داریم.

وی درباره میزان موفقیت وزارت ارشاد در انجام وظایف محوله اظهار داشت: ممکن است ما هر چقدر هم تلاش کنیم تا به مطلوب ها برسیم، رضایت خود ما هم جلب نشده باشد چرا که این امر همکاری سایر دستگاه ها و عدم مانع تراشی سایرین را هم می طلبد.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان برخی علل ناکامی این وزارت در عمل به وظایف خود ادامه داد: برخی ضعف های عملکردی به کمبود منابع مالی و برخی به کمبود تجهیزات و لوازم مورد نیاز و برخی هم به حاشیه سازی برای فعالیت های فرهنگی مربوط می شود که در کل باعث ایجاد نارضایتی می گردند.

بنای وزارت ارشاد جلب نظر مقام معظم رهبری است

نوش آبادی در تبیین تاثیر نامگذاری امسال به نام فرهنگ در فعالیت های وزارت ارشاد اذعان کرد: بنای وزارت امسال مشخصا بر جلب نظر مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ بود که برنامه امسال ما بیشتر به تمرکز بر حوزه کتاب تعلق گرفت که در این یک سال و نیم از عمر دولت یازدهم فقط صد هزار عنوان کتاب چاپ شده است در موضوعات مختلف. اجرای جشنواره های مختلف کتاب در شهرستان ها، کاهش تصدی گری ها در حوزه فرهنگ و هنر و تمرکز زدایی از پایتخت از کارهای اصلی این وزارت بوده است.

سخنگوی وزارت ارشاد، علت انتقاد مراجع از این وزارتخانه را مبتنی بر دریافت اخبار بی اساس و تحریکات رسانه ای دانست و ادامه داد: این مسائل برخی فعالیت های ما را هم تحت الشعاع قرار داد و باعث تضعیف دیدگاه برخی بزرگان نسبت به وزارت ارشاد شد. در حالیکه این وزارت طبق موازین قانونی و شرعی عمل می‌کند.

حاشیه سازی برای فعالیت های فرهنگی خلاف مصلحت نظام است

وی حاشیه سازی برای فعالیت های فرهنگی را برخلاف مصالح کشور خواند و تاکید کرد: وزارت ارشاد در چهارچوب موازینی که مقام معظم رهبری تعیین می کنند با در نظر گرفتن دغدغه های مراجع عظام تقلید حرکت می کند اما حاشیه سازی ها باعث سوء تفاهمات و سوءظن ها به این وزارت خانه شده است.

نوش آبادی درباره نحوه تعامل وزارت ارشاد با مراجع تقلید برای رفع سوءتفاهمات ابراز داشت: معاونت های تخصصی با مراجع تقلید در تماس هستند و شخص آقای وزیر هم رابطه خوبی با مراجع تقلید دارند و با ارتباط با مراجع بسیاری سوتفاهمات را رفع کردند که به دلیل تمرکز بر روی کنسرت ها و حاشیه های آنها نباید سایر عملکرد این وزارت در خوزه مطبوعات، کتاب و دیگر بخش ها نادیده گرفته شود.

با مسئله خواننده زن برخورد کردیم

وی درباره حاشیه های تک خوانی زنان توضیح داد: اول پذیرفته شد وزارت ارشاد هیچ مجوزی را برای تک خوانی زنان صادر نکرده و به این مساله اقرار شد اما حاشیه ها به دلیل درج تصویر هم خوانان زن بر روی آلبوم های موسیقی بوده است که این یک تخلف بود و با آن برخورد شد و بسیاری از آلبوم ها با تصویر ایشان جمع آوری شد.

نوش آبادی با رد تحلیل برخی مبنی بر چاپ تصویر زنان روی آلبوم موسیقی برای سنجش واکنش مردمی و علت لغو برخی کنسرت ها گفت: این تحلیل را قبول نداریم و ارشاد با این کار غلط قصد سنجش افکار عمومی را نداشت اما اینکه برخی کنسرت ها در شهرستان ها لغو می شوند به دلیل ناهماهنگی هایی است که بعضا رخ می دهد و از سویی بعضا با همه هماهنگی هایی که برای اجرای یک کنسرت صورت می گیرد مشاهده می کنیم که با نامه یک نهاد آن کنسرت لغو می شود که این شبهه دخالت یک قوه در کار قوه دیگر را تقویت می کند و مانعی برای اجرای برنامه هاست.

وی در پاسخ به میزان دقت ارشاد در صدور مجوز ها ادامه داد: در صدور مجوز برای همه بخش ها مثل فیلم، کتاب، روزنامه و کنسرت و سایر بخش ها تمام جوانب کار از نظر شرعی وقانونی توسط گروه های تخصصی لحاظ می شود.

به " رپ" مجوز نداده ایم

نوش آبادی با رد تعبیر موسیقی رپ ایرانی و رپ غربی درباره صدور مجوز برای این نوع موسیقی گفت: تا کنون هیچ مجوزی برای کنسرت رپ صادر نشده است و ما این تعریف را قبول نداریم و این دست تقسیم بندی ها در افکار عمومی است و اگر به این شکل این موسیقی ادامه یابد مجوز نخواهد گرفت مگر اینکه تغییراتی در موسیقی و متن شعر صورت گیرد تا قانون و شرع و فرهنگ کشور لحاظ شود.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره جو غیرفرهنگی کنسرت‌ها هم گفت: وزارت در حال اجرای یک سیاست متوازن است تا همه بخش های مربوط به این وزارت رشد کنند اما در مراحل صدور مجوز تمام مولفه های قانونی و شرعی مثل غنایی نبودن موسیقی و همه بخش های موسیقی مورد بررسی قرار گرفته و لحاظ می شود و اگر تخلفی در اجرا صورت پذیرد در درخواست های بعدی مجری آن کنسرت تجدید نظر می شود.

ممیزی کتاب را حذف نکردیم

نوش آبادی درباره ممیزی کتاب توسط خود مردم گفت: ممیزی باید کاملا علمی و لحاظ تمام شرایط تخصصی در حوزه های مختلف دنبال شود. در دولت یازدهم نه تنها ممیزی حذف نشده بلکه تا زمان وجود این قانون به آن عمل می شود. اگر بنا باشد تا نوع اجرای آن تغییر کند بحث فرق می کند. قرار بود ممیزی به ناشرین محول شود چون هم قانون را می دانند و هم به آن تعهد دارند که مورد استقبال قرار نگرفت و ملغی شد چرا که ترس از ممیزی کتاب بعد از چاپ وجود داشت و این ریسک بالایی برای ناشر دارد. اکنون هم ممیزی بدون تغییر اما تخصصی تر در حال اجراست .

وی درباره کتاب «من این نسل» گفت: این کتاب در تیراژ محدود در یکی از کشورهای خارجی چاپ شده و در ایران هیچ مجوزی برای آن صادر نشده است و اندکی از آن وارد شده و توزیع گردیده است که این مساله سازماندهی شده نبوده و فقط تعدادی از این کتاب توسط نویسنده وارد شد و بین برخی توزیع گردید. اما هرگونه واردات محصولات فرهنگی بدون مجوز وارد شود قاچاق محسوب شده و اگر خارج از شبکه رسمی توزیع شود برخورد خواهد شد که در این فقره به محض اطلاع با کمک نهادهای ذی ربط برخورد شده و کتابی توزیع نشد.

نوش آبادی با انتقاد از ریز شدن در موضوعات جز، درباره تقدیر از نویسنده این کتاب توضیح داد: تقدیر از وی ربطی به کتاب «من این نسل» نداشت و این تشویق عامدانه نبوده است و برداشت هایی که از این کتاب شده است متفاوت است و علی رغم عدم نکات منفی در بسیاری از بخش های این کتاب، به دلیل همین برداشت های منفی ای که ممکن است رخ دهد مجوزی به ایشان داده نشده است.