به گزارش پارس به نقل از تسنیم،امشب مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمای فلسطین برگزار می‌شود. مراسمی که در واقع اختتامیه جشنواره عمار نخواهد بود و تنها مراسم تقدیری است از فیلمسازانی که آثار خود را برای حضور در پنجمین دوره از جشنواره فیلم عمار  ارسال کرده‌اند. مراسم اختتامیه برای این جشنواره همیشه آغازی برای از سرگیری فعالیت‌ مسئولان، اکران‌کنندگان و فیلمسازان عماری در تولید، توزیع و پخش فیلم‌های انقلابی و اسلامی بوده است.

در این دوره از جشنواره عمار هم مانند دوره‌های پیش شاهد رویش‌های فراوانی بودیم که این را می‌توان در میان آمار و ارقامی که مسئولان جشنواره به رسانه‌ها ارائه دادند مشاهده کرد. البته دیدن آثار فیلمسازان ایرانی و خارجی می‌تواند نمای بهتری از این رویش‌ها را به بینندگان نشان دهد. رویشی که در سطح فیلمسازی عماریون و تعداد فیلم‌های داستانی و فیلم‌های خارجی جشنواره به وضوح قابل رویت است.

جشنواره فیلم عمار محفلی است برای دور هم جمع شدن سالانه فیلمسازانی که با شعار «صدور انقلاب به قلب‌های مردم جهان» گرد هم می‌آیند و به هم اندیشی و هم افزایی و ارتقای توانایی‌های فیلمسازی خود می‌پردازند. برگزاری کارگاه‌های فیلمسازی در این دوره از جشنواره و سخنرانی‌های متفاوت سخنرانان همیشگی این جشنواره نشان داد که باید منتظر پیشرفت چشمگیری در ارتقای سطح فیلمسازان جوان و پردغدغه این جشنواره مردمی باشیم.

در این دوره علاوه بر افزایش کمی فیلم‌های ایرانی و خارجی که به دبیرخانه ارسال شدند، شاهد رشد کیفی فیلم‌ها نیز بودیم. فیلم‌هایی که عمیق‌تر شده بودند و سینمایی تر به سوژه‌هایی که سال‌ها در سینمای ایران مورد غفلت قرار گرفته بودند می‌پرداختند. مردمی شدن سینمای ایران توسط فیلمسازانی که بر اساس دغدغه‌های دینی و ایدئولوژیکی به این فرم از هنر روی آوردند مهمترین هدفی است که توسط جشنواره عمار دنبال می‌شود. تا اینجای کار این جشنواره توانسته گام‌های مثبتی را در این زمینه بردارد، این را می‌توان در گفت‌وگو با مردم، مسئولان، داوران، اکران‌کنندگان و فیلمسازان که هریک به نحوی در این جنبش فرهنگی نقش دارند مشاهده کرد.

مهدی نقویان یکی از فیلمسازانی است که در این دوره از جشنواره با فیلم‌های «رمز و راز ملکه» و «گرمترین روزهای زمستان» حضور داشت. او در مورد فیلم «رمز و راز ملکه» که درباره ملکه انگلستان است می‌گوید: بسیاری از کارگردان‌های با تجربه درباره‌ی این مستند آرشیوی می‌گفتند که استانداردهای روز فیلم سازی در دنیا، به خوبی در این کار رعایت شده است. البته چون جنس کارهای من بیشتر از این نوع بوده است، تجربه زیاد باعث شد تا بتوانم مستندی قوی بسازم.

محمدعلی باشه آهنگر یکی از فیلمسازانی است که با حضور در سینما فلسطین و دیدن این فیلم به تایید این مستند آرشیوی پرداخت. فیلمی که با ظرافت‌های سینمایی به افشای پشت پرده‌ها و ناگفته‌های سلطنت در انگلستان می‌پردازد. این فیلم تنها یکی از مستندهای خوبی بود که در هفته گذشته در جشنواره عمار به نمایش در آمد.

معین مومنیان، مسئول برگزاری جشنواره فیلم عمار در استان اصفهان به نوعی دیگر با این جشنواره در تعامل است. او می‌گوید: جشنواره اول و دوم فیلم عمار در اصفهان اصلا نماینده نداشت و به صورت موردی درخواست اکران فیلم‎ها مطرح می‌شد. در جشنواره سوم یک رابط در استان وجود داشت که هرکس تقاضای اکران داشت، بسته های اکران را از او می‌گرفت و توزیع می‌کرد. در جشنواره چهارم قرار شد این رابط تبدیل به دبیرخانه شود و جشنواره به طور مستقل در اصفهان برگزار شد. سال گذشته صرفا دبیرخانه توانست در کل استان جشنواره را برگزار کند اما امسال دبیرخانه به طور مستقل قصد دارد که فیلم‌های مربوط به اصفهان را داوری کند، درضمن همه 25 شهرستان استان اصفهان جزو اکران کننده‌های ما هستند. اوایل بهمن ماه این جشنواره به طور رسمی در اصفهان شروع می شود.

او تاکید می‌کند:در نقاط مختلف کشور سلیقه مردم درباره فیلم‌ها متفاوت است و نکته مثبت جشنواره عمار این است که توانسته همه سلیقه‌ها را تأمین کند و آثار آن به سلیقه بیشتر مناطق و فرهنگ ها نزدیک است. به عنوان مثال برخی آثار در نقاط غربی و برخی دیگر در نقاط کویری و شرقی اصفهان استقبال شدند. این فیلم ها باعث شدند افرادی که حرفی برای گفتن دارند برای ساخت فیلم ترغیب شوند.

مسئول برگزاری جشنواره عمار درباره تأثیر برگزاری این جشنواره می‌گوید: در این جشنواره بخشی به نام «فیلم ما» برای افرادی که نمی‌خواهند فیلم حرفه‌ای بسازند، وجود دارد. می‌توانم بگویم از هر 10 اکران 9 اکران مخاطبان را برای شرکت در بخش فیلم‌ما ترغیب کرد. به عنوان مثال ما شهر کوچکی به نام هرند داریم که بچه‌های آنجا دوربین برای مستندسازی تهیه کردند و کار خود را شروع کردند و الگوگیری اصلی آنها از جشنواره عمار است. آنها گاهی با ما تماس می‌گرفتند و می‌گفتند به ما کمک کنید تا درباره معضلات منطقه خود فیلم بسازیم. در قضیه فتنه 88 بعد از دیدن فیلم هایی با این مضمون مثل«من مدیر جلسه ام» دید مردم به حقایق روشن تر شد. فیلم«لکه» هم تأثیر خوبی داشت و توانست دیدگاه مردم را نسبت به اتفاقات 88 تغییر دهد. فیلم هایی مثل«ننه قربان» هم تأثیرگذاری زیادی در میان مردم داشتند.

سید سعید صدرزاده، کارگردان «عشق علیه‌السلام» دیگر فیلمسازی است که در پنجمین جشنواره فیلم عمار حضور دارد. او 4 اثر برای این جشنواره ارسال کرده است که از این بین دو اثر در جشنواره پذیرفته شده‌اند و یکی از آنها در بخش مسابقه قرار گرفته است. او می‌گوید: سوژه‌ها و اهدافی در جامعه ایرانی وجود دارد که تقریبا از سینما حذف شده و شامل دغدغه‌های همکاران سینمایی نمی‌شود. از طرفی هم اگر این دغدغه‌ها مورد نظر سینماگر باشد، برچسب خاص سفارشی سازی و غیره می‌خورد. جشنواره عمار راه را برای بسیاری از افراد که این اهداف را دنبال می‌کنند، باز کرده است. این جشنواره راه را برای بچه‌هایی که نام و نسان خاصی ندارند و جایی برای فعالیتشان نبود باز کرده است. اکثر بچه‌هایی که آثارشان در این جشنواره شرکت می‌کند، به خاطر علاقه به خود جشنواره عمار در این رویداد فرهنگی حاضر می‌شوند و گرنه جوایز آنچنانی به آنها داده نمی‌شود. هنوز هم نگاه مثبتی نسبت به فیلمسازان انقلابی وجود ندارد اما جشنواره عمار به تدریج موجی ایجاد کرد و می‌کند که این نوع نگاه‌ها کمرنگ شود و عرصه برای فعالیت دیگران باز شود.

در حالی که هرلحظه اخبار جدیدی از دبیرخانه پنجمین جشنواره فیلم عمار برای خبرگزاری‌ها ارسال می‌شود، به مراسم تقدیر از فیلمسازان عماری نزدیک می‌شویم. از «موج تقدیر هنرمندان از حاج صادق هنگران» گرفته تا «خط‌‌شکنی عمار پنجم در حوزه آموزش» همگی نوید سینمایی را به ما می‌دهد که در پیچ تاریخی زمان در حال متحول شدن به دست جوانان انقلابی ایران اسلامی است.