به گزارش پارس به نقل از مهر، علی اصغر فانی ظهر سه شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کردستان که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: این جهش اعتبار درحالی رخ داده که رشد اعتبار اختصاص یافته به کل دستگاه‌ های دیگر در کشور 11 درصد است و این نشان از اهمیت موضوع آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید است.

وی افزود: 99 درصد از 21 هزار میلیارد تومان بودجه این وزارتخانه صرف پرداخت حقوق و مزایایی معلمان می شود و این میزان اختصاصی به این بخش نشان می‌ دهد که در بدنه این سازمان در بحث مدیریت بودجه مشکل داریم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بدون شک بسیاری از مشکلات و کاستی ‌های این حوزه با مدیریت درست بر بودجه رفع می شود و می توانیم با تعامل و برنامه ریزی در راستای تحقق اهداف سازمان به بهترین شکل ممکن قدم برداریم.

فانی یادآور شد: 210 میلیارد تومان معادل یک درصد از کل بودجه و اعتبار اختصاص یافته به حوزه آموزش و پرورش در سطح کشور صرف سایر سرفصل ‌ها می‌ شود و این میزان اعتبار برای تامین سرانه بیش از 105 هزار مدرسه که 12 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در آنها مشغول به تحصیل هستند جوابگو نیست.

وی ادامه داد: استفاده از منابع سایر دستگاه ها با توجه به شرایط اعتباراتی موجود و تفاهم نامه های که وزارت آموزش و پرورش با هلال احمر، راه و شهرسازي، محیط زیست و دیگر دستگاه منعقد كرده ضروری است.

کوچکترین تصمیم گیری آموزش و پرورش بر بدنه جامعه تاثیرگذار است

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شورای آموزش و پرورش استان‌ ها طبق قانون ظرفیت‌ های خوبی دارند و در دولت یازدهم توجه ویژه ای به شورای آموزش و پرورش در سطح کشور شده است.

فانی اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش تنها وزارتخانه ای است که به تمامی آحاد جامعه متعلق است و مخاطبین آن را اقشار مختلف جامعه تشکیل می ‌دهند.

وی افزود: کوچکترین تصمیم ‌گیری در این وزارتخانه با توجه به اینکه مخاطبین آن آحاد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند می تواند تاثیر بسیار زیادی را داشته باشد.

افزایش دو درصدی سرانه مدارس شبانه روزی

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: خوشبختانه با رایزنی های صورت گرفته در سال جاری شاهد افزایش دو درصدی سرانه مدارس شبانه روزی در كشور هستیم.

فانی یادآور شد: هرچند این اعتبار جوابگوی نیازهای این حوزه به صورت کامل نیست ولی تا حدی می تواند مشکلات را کاهش دهد.

وی ادامه داد: برای 105 هزار مدرسه در سطح کشور 120 میلیارد تومان سرانه در نظر گرفته شده است و براساس برنامه ‌ریزی‌ های قرار است نصف این مبلغ تا آغاز سال تحصیلی جدید به حساب مدارس واریز می شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این مهم به معنای بی ‌نیازی آموزش و پرورش از حمایت ‌های مردمی نیست و در برخی مناطق که مردم با مشکلات اقتصادی بیشتری روبه‌ رو هستند نباید از مردم کمکی دریافت شود.

فانی اظهار داشت: نباید شرط ثبت ‌نام دانش ‌آموزان را پولی کرد بلکه باید با روشنگری و بیان اقدامات و اعتبارات هزینه شده و نیازهای محیط آموزشی مردم را به ورود به این بخش ترغیب کرد.

کسری پنج میلیارد تومانی وزارت آموزش و پرورش

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات اعتباری آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش با کسری پنج هزار میلیارد تومانی رو به رو است و انتظار می رود با برنامه ریزی مشکلات به تدریج رفع شوند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در سال جاری تهران سه هزار معلم مازاد دارد که سالانه 100 میلیارد تومان حقوق دریافت می کنند.

فانی یادآور شد: این مقدار حقوق یعنی بودجه ‌ای که برای پنج سال نوسازی برای استانی چون کردستان در نظر گرفته می ‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و ادامه داد: بناي کار بر این است که در دانشگاه فرهنگیان از هر شهری برای همان شهر دانشجو بگیریم تا در آینده مشکل نیرو و نقل و انتقال در وزارتخانه حداقل شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همچنین مجتمع ‌های آموزشی که مقررات تشکیل آنها رعایت شده باشد به فعالیت خود ادامه می دهند و مابقی آنها حذف می شوند.

فانی در پايان اظهار داشت: در راستای بهره‌ گیری از تکنولوژی آموزشی امسال برای پایه چهارم و هشتم به جای کتاب درسی یک بسته آموزشی تهیه شده که حاوی کتاب راهنمای دانش آموز، راهنمای معلم و سی دی آموزشی است.