به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مسعود سلطانی فر عصر امروز در حاشیه افتتاح سوئیت‌های اقامتی مجتمع تفریحی توریستی تله کابین گنجنامه اظهار کرد: نزدیک به یک میلیون اثر تاریخی در کشور وجود دارد که تنها 31 هزار و 100 اثر معادل سه درصد از این میزان شناسایی و به ثبت ملی رسیده است.

وی با بیان اینکه هنوز 97 درصد از آثار کاوش و شناسایی نشده است، گفت: این آثار جز هویت غنی کشور محسوب می‌شود که ارزش آنها بیشتر از ذخایر نفت و گاز بوده ولی به لحاظ فیزیکی و ظاهری در حراست از آنها با مشکل رو‌به‌رو هستیم.

سلطانی فر با اشاره به اینکه در حفظ و حراست از آثار تاریخی از تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌کنیم، گفت: این امر هنوز نتوانسته آنطور که باید پاسخگوی نیازها باشد، از این رو به دنبال این هستیم تا از ظرفیت مردم و بخش خصوصی برای حراست از آثار تاریخی استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: با شوراهای روستایی، سمن‌ها و تشکل‌های مردمی نیز برای حراست از این آثار تاریخی بهره گرفته شده و امیدواریم بتوانیم از این طریق فضا را برای قاچاقچیان عتیقه نا امن سازیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه دولت سالانه 200 میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‌های گردشگری کشور هزینه می‌کند، گفت: این در حالی است که سال گذشته با وجود این میزان سرمایه‌گذاری درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی پنج میلیارد دلار و معادل 15 هزار میلیارد تومان بود.

وی یکی از مشکلات کشور در حوزه گردشگری را کمبود فضای اقامتی دانست و گفت: هم اکنون در زمینه هتل های چهار و پنج ستاره با مشکل رو به‌رو هستیم و باید برای رسیدن به افق 1404 درزمینه ورود گردشگران خارجی به میزان 20 میلیون نفر در سال تعداد هتل ها افزایش سه برابری داشته باشد.

سلطانی فر اظهار کرد: در حوزه گردشگری 110 روز به عنوان روزهای پر رونق و 250 روز به عنوان روزهای پر رونق گردشگری مطرح شده که بیشترین مسافرت‌ها در این 110 روز انجام می‌شود و هتل‌ها در مابقی روزها با ظرفیت اشغال کمتری رو به رو هستند.

وی عنوان کرد: باید با ارائه بسته های تشویقی، تخفیفی و ترغیبی برخی از اقشار جامعه همچون چهار میلیون نفر از بازنشستگان کشور را برای مسافرت در ایام کم رونق گردشگری ترغیب کرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه همدان دارای ظرفیت های طبیعی و تاریخی بسیاری در زمینه گردشگری است، گفت: باید همدان به عنوان مقصد گردشگران داخلی و خارجی به تورهای مسافرتی اعلام شود تا آژانس های مسافراتی نیز برای همدان برنامه ریزی لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: همدان دارای جاذبه ها و ظرفیت‌های فرهنگی، تفریحی، طبیعی و تاریخی است که باید بر روی این مساله از سوی مسئولان استانی برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور از مدیران استان خواست تا ذهنیت و نگاه خود را نسبت به سرمایه گذاران تغییر داده و دولت را در واگذاری تصدی گری‌ها به بخش خصوصی کمک کنند.

وی گردشگری را موتور محرکه توسعه استان همدان برشمرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی کشور نیز آمادگی دارد تا سرمایه گذاران بخش گردشگری همدان را از طریق ارائه تسهیلات ارزان قیمت صندوق توسعه ملی حمایت کند.