به گزارش پارس به نقل از مهر، مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در نشست بررسی «اقتصاد هنر» که شامگاه سه شنبه 14 مردادماه با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد و رضا نامی کارشناس هنری در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، در آغاز سخنانش به موضوع دو فاجعه انسانی در حال وقوع در غزه و عراق اشاره کرد و برای رفع این مشکلات در جامعه مسلمانان جهان ابراز امیدواری کرد.

او درباره موضوع اقتصاد هنر نیز با بیان این که این موضوع محصول فاصله گرفتن از دیدگاه سنتی به هنر است گفت: هر چه از عمر هنر در کشور ما می گذرد، نیازهای خاص خود را نیز پیدا می کند و مباحث جدیدی در جامعه هنری شکل می گیرد که بحث مدیریت خصوصی هنر و اقتصاد هنر از آن جمله است.

او با اشاره به این که خانه هنرمندان نیز سمیناری را به زودی با موضوع اقتصاد هنر برگزار خواهد کرد در ادامه یادآور شد: در موضوع اقتصاد هنر ما با دو گزاره یعنی اقتصاد و هنر مواجهیم که هر دو بسیار چالش برانگیزتر از آن چیزی است که تصور می شود.

سرسنگی گفت: بر اساس تجربیاتی که دارم معتقدم که در کشور ما نسبت به خود هنر دچار مشکل هستیم و رابطه ما با هنر از زاویه اهالی هنر و از منظر حکومت دچار مشکل است به طوری که هنر به جای آن که راهکار باشد همیشه خودش مساله بوده است، چون مبانی نظری برای آن نداریم و تکلیف ما با هنر مشخص نیست، به همین دلیل هم همیشه مدیران دولتی با این موضوع دچار مشکل بوده اند که چگونه با این مساله برخورد کنند، بنابراین تا وقتی اصل هنر در ایران با مشکلات جدی روبروست، حرف زدن از فرع آن که اقتصاد هنر است راه به جایی نمی برد.

مدیرعامل خانه هنرمندان درباره گزاره دوم یعنی اقتصاد توضیح داد: در حوزه اقتصاد هم با مشکلات بسیاری مواجهیم، بعد از انقلاب اسلامی علیرغم تلاش هایی که صورت گرفته است هنوز نتوانسته ایم الگوی درست و سازنده ای که متناسب با ارزش های فرهنگی کشور ما باشد در زمینه اقتصاد پیدا کنیم که بتوان آن را اقتصاد اسلامی و دینی بنامیم.

او با تأکید بر این که هر دو گزاره اقتصاد و هنر در کشور ما دارای مبانی نیستند اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است که تجارب کشورهای غربی در مراکز علمی ما بومی سازی نمی شود و تلاش می کنیم که عین یک گزینه را که در فرهنگ دیگری زاده شده است، در ایران پیاده کنیم.

سرسنگی با اشاره به موضوع عدالت در اقتصاد هنر و سهیم شدن همه هنرمندان در چرخه اقتصاد هنر کشور متذکر شد: متاسفانه به دلیل آن که مراکز آکادمی ما از درون تهی شده و توان علمی لازم را برای شناخت مسائلی چون اقتصاد هنر ندارند، تاکنون هیچ تحقیق و پژوهشی در این زمینه صورت نگرفته است.

این مدیر هنری، فرهنگستان هنر را نیز ناکارآمد توصیف کرد و ادامه داد: در شرایطی که مراکز آکادمی و فرهنگی ما کار پژوهشی و علمی در این زمینه انجام نداده اند، ناچاریم که به نقطه نظرات کسانی اکتفا کنیم که این مباحث را درباره جوامعی غیر از ایران دنبال کرده اند.

سرسنگی تصریح کرد که سیاست های فرهنگی کشور ما در حوزه هنرهای تجسمی در خارج از کشور مشخص می شود و به این ترتیب عدالت شامل حال همه هنرمندان ایرانی نمی شود.

او تأکید کرد: نمی توان از اقتصاد هنر سخن گفت در حالی که هنوز میان هنرمندان تبعیض و تمایز وجود دارد، برخی آثارشان در داخل و خارج از کشور به نمایش درمی آید و آثارشان دیده می شود و برخی دیگر که شایستگی و استحقاق دارند، امکان ارائه آثارشان را پیدا نمی کنند.

سرسنگی با اشاره به این که در داخل کشور شاهد یک وارونگی فرهنگی هستیم بیان کرد: وقتی الگوهای غیر ایرانی و غیر اسلامی در کشور ما بروز پیدا کند، تنش زا خواهد بود و اکنون نیز دچار یک وارونگی فرهنگی شده ایم.

او در بخش پایانی سخنانش از لزوم هویت ملی در آثار هنرمندان ایرانی سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که برگزاری جلسات بررسی اقتصاد هنر بتواند موجب تعالی هنر و چرخش اقتصاد هنر در کشور ما شود.