به گزارش پارس؛ حمید بهمنی مدیرعامل موسسه شهید آوینی و فیلمساز و یکی از امضاکنندگان بیانیه حمایت اهالی فرهنگ ایران در محکوم کردن جنایت‌های داعش در عراق در گفتگو با مهر گفت: در طول زندگی انسان‌ها اتفاقات مهمی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فراملی رخ می دهد که انسان آگاه باید نسبت به آن واکنش نشان دهد. در دورانی که می توان آن را مدرن‌ترین عصر تاریخ جهان دانست، اتفاقات فجیع و غیر انسانی مانند آنچه توسط گروه تروریستی داعش در عراق می‌بینیم، رخ می دهد در حالی که حکومت های مدعی دموکراسی و دنیای غربی در چنین شرایطی فقط دم از آزادی و حقوق بشر می‌زنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در گوشه ای از کره زمین گروه هایی وجود دارند که با قتل و غارت، مردم را به بدبختی می کشانند و این موضوع واقعا غیر قابل باور است. زمانی که گزارش ها و فیلم هایی که از اقدامات وحشیانه و غیرانسان دوستانه گروه داعش در سایت های خبری می بینم بسیار متاثر می شوم که نمی توانم برای کمک به مسلمانان عراقی و سوریه ای کاری کنم.

کارگردان «گلوگاه شیطان» با اشاره اینکه هنرمندان هم باید نسبت به چنین جنایاتی واکنش نشان داده و امضای بیانیه یکی از این راه‌هاست، بیان کرد: شرایط هنرمندان به گونه ای است که امکان اقدامات عملی علیه این نوع حوادث از سوی آنها وجود ندارد و ما تنها از طریق بیانیه می توانیم اعمال غیر انسانی گروه داعش را محکوم کنیم. متاسفانه جامعه هنری ما به همه چیز نگاه سیاسی دارد، به عنوان مثال در زلزله ای که در منطقه ورزقان رخ داد بسیاری از هنرمند برای کمک به این منطقه رفتند که البته کار بسیار مهمی بود اما همین هنرمندان بعد از زلزله بندرعباس سکوت کردند و هیچ حرکت خودجوشی نشان ندادند.

مدیرعامل موسسه شهید آوینی گفت: یک هنرمند پیشرو باید برابر اتفاقاتی که در اطراف او رخ می دهد واکنش نشان دهد، البته من بر این باورم که اکثر هنرمندان ایران نسبت به مسئله داعش واکنش نشان داده و آن را محکوم می کنند اما انحراف مهمی که این روزها وجود دارد نسبت تفکر داعشی به جریان سیاسی تندرو در ایران است. جریان های تندرو در ایران با جریان های تندرو در خارج از ایران کاملا متفاوت است. چه کسی دیده است که گروه های تندرو سیاسی در ایران هموطن های خود را قتل عام کنند. تندروهای واقعی کسانی هستند که در عراق و سوریه در حال نسل کشی هستند.

کارگردان «آن مرد آمد» در پاسخ به اینکه آیا صدور بیانیه از سوی هنرمندان آخرین راهکار است و نباید از هنرمندان انتظار داشت با خلق آثار هنری این جنایات را نقد کرده و به نمایش گذارند؟ توضیح داد: امیدوارم شرایطی فراهم شود که ارائه این بیانیه ها منجر به واکنش های اجرایی شود، به عنوان مثال وجود شرایط جنگی در عراق بهترین فرصت برای مستندسازان است که وارد عمل شده و از اتفاقاتی که در این کشور رخ می دهد و گروه هایی که با نام اسلام در عراق و سوریه شیعیان را قتل عام می کنند، مستند بسازند. اگر به من اجازه دهند آمادگی این را دارم که به این مناطق سفر کرده مستندهایی درباره فعالیت های گروه داعش بسازم.

بهمنی بیان کرد: ساخت مستند بسیار کم خرج است و به راحتی می توان با تشکیل گروه های مستندسازی و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما به منطقه رفته و مستندهای مورد نظر را تولید کنیم. البته این گروه از مستندسازان باید از افرادی تشکیل شوند که که دغدغه چنین مسائلی را دارند. چند سال است که سوریه، عراق و دیگر کشورهای همسایه درگیر جنگ هستند، آیا تا امروز اتفاق افتاده که سازمان صدا و سیما مستندی را درباره اتفاقات موجود تولید کند، تنها واکنش صدا و سیما در این سال‌ها محکوم کردن بود.

کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» بیان کرد: ما در ایران خوب حرف می زنیم اما درست عمل نمی کنیم. معتقدیم که سینما می تواند بهترین گزینه برای مبارزه فرهنگی در برابر این حملات باشد، اما در چنین شرایطی اگر فیلمی مناسب با چنین موضوعاتی باشد اکران نمی شود. به عنوان مثال ۲ سال پیش فیلم سینمایی «گام های شیدایی» را ساختم که محوریت آن گروه های تکفیری و طالبان است، این فیلم آماده نمایش است و دولت می تواند در همین موقعیت شرایط مناسبی را برای اکران این فیلم سینمایی فراهم کند.

وی در پایان گفت: امیدوارم هرچه سریعتر با اجرایی شدن تفکرات مقام معظم رهبری، سپاهِ فرهنگی انقلاب اسلامی شکل بگیرد و از طریق هنر بتوانیم با چنین اتفاقاتی مبارزه کنیم، چراکه هنر شیوه مردان ایرانی است