به گزارش پارس به نقل از ایرنا، مشاور سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این آیین گفت: برای احیای آثار تاریخی در وهله کنونی راهی جز واگذاری و بهره برداری از خانه های تاریخی نداشتیم. سیدمحمد بهشتیˈ افزود: کشور ایران در زمینه واگذاری و احیای آثار تاریخی تجربه ای نداشت تا اینکه به همت کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و طرح پردیسان این واگذاری آغاز شد.

وی گفت: خانه عامریها نقش میهمان خانه ایرانی ها را دارد و امیدواریم با الگو قرار گرفتن این طرح، تکراری برای ادامه این روند در جای جای ایران باشد تا آثار ما بنحو شایسته حفظ و معرفی شود. بهشتی تصریح کرد: تمرکز دولت جدید بر روی گردشگری فرهنگی است و هدف این گردشگری نیز معرفی شایسته آثار تاریخی و مدیریت این آثار است.

وی در خاتمه بهترین مکان برای ملاقات های فرهنگی را مکان های تاریخی دانست. همچنین فرماندار ویژه کاشان در این آیین گفت: اگر تفکر توریست مذهبی را در اندیشه داریم، کاشان از شاخص ترین مکان ها در این زمینه است.

ˈابوالفضل صدرائیهˈ افزود: بیش از ۱۶۰۰ اثر تاریخی در شهرستان کاشان شناسایی شده که افزون بر ۳۳۰ اثر در فهرست میراث ملی کشور و حدود۱۰ اثر میراث معنوی در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش ایرنا، خانه عامری های کاشان ۹ هزار مترمربع عرصه و ۱۲ هزار اعیانی دارد و با داشتن ۸۵ اتاق و هفت حیاط بزرگترین خانه تاریخی ایران است.

هتل پنج ستاره در سرای عامریها دارای ۱۵ اتاق اقامتی با ظرفیت ۳۲ تخت و چهار سوئیت مجزا و معماری و فضای سنتی است. این هتل شامل چایخانه سنتی، سالن همایش، سالن پذیرایی و کارگاههای هنری و صنایع دستی با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده است.

ˈ مهران سرمدیانˈ سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از هشت هزار گردشگر خارجی از کاشان بازدید کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است، به طوری که ظرفیت مراکز اقامتی کاشان تا پایان شهریور امسال تکمیل شده است. خانه عامری ها که در خیابان علوی کاشان قرار دارد، در دوره زندیه احداث و در دوره قاجار به وسیله سهام السلطنه عامری فرد توسعه یافت.