به گزارش پارس به نقل از  مهر، عصر امروز سه شنبه چهل و هشتمین جلسه شورای ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در همین زمینه منصور کبگانیان قائم مقام شورای ستاد راهبردی با حضور در جمع خبرنگاران به برخی از جزئیات این جلسه و تصمیماتی که در آن گرفته شد اشاره کرد.

 

تغییر قوانین هیات امنای دانشگاهها کلید خورد

کبگانیان در این باره به خبرنگاران گفت: قانون حاکم بر هیات امنای دانشگاههای کشور سال 67 مصوب شد و پس از انقلاب فرهنگی به آن اصلاحاتی خورد اما هم اکنون تصمیم گرفته شده قوانین حاکم بر هیات امنای دانشگاهها به منظور پرهیز از سیاست زدگی و کلان نگری مدیریتی تغییر کند.

به گفته این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوانین حاکم بر هیات امنای دانشگاهها در دو بخش مطرح شد. اولا این قانون نیاز به بازنگری دارد و دوم اینکه در راستای خودگردانی دانشگاهها لازم است تصمیماتی گرفته شود.

به گفته کبگانیان لازم است قانون هیاتهای امنا از حالت اداری خارج شود و برای همین وزارت خانه‌های علوم و بهداشت فرصتی دو هفته ای خواستند تا بار دیگر به مصوبات این قانون را بررسی کنند.

وی افزود: پیش از آغاز سال جدید قرار بود دو وزارتخانه علوم و بهداشت این موضوع را بازنگری کرده و سپس اصلاحات آن را اعمال کنند که متاسفانه این امر محقق نشده است.

 

تنظیم ظرفیت دانشگاهها در دستور کار وزارت علوم

به گزارش مهر، تنظیم ظرفیت دانشگاهها بر مبنای آمایش آموزش عالی مورد دیگری بود که به گفته کبگانیان در جلسه ستاد راهبردی به آن اشاره شد. مقرر شد وزارت علوم در این زمینه گزارش خود را هرچه سریع تر ارائه دهد.

 

توجه به فعالیت بیشتر دانشجویان دکترا در محیط های دانشگاهی

کبگانیان از یک گزارش ویژه عصر امروز در جلسه ستاد راهبردی خبر داد و گفت: از وزارت علوم خواسته شده بود که گزارشی درباره حمایت مالی بیشتر از دانشجویان دکترا برای فعالیت تمام وقت در دانشگاهها ارائه دهد. همانطور که می دانیم بسیاری از دانشجویان دکترا در سنی هستند که خواهان استقلال نسبی هستند و انتظار دارند که این استقلال از خانواده هایشان بیشتر شود چرا که اکثر این دانشجویان ازدواج کرده یا در شرف ازدواج هستند.

وی اضافه کرد: اگر هم دانشجوی دکترا ازدواج کرده و در کشور بماند مجبور است علاوه بر تحصیل شغل دومی هم داشته باشد اما راه دیگر، خروج از کشور است. که ضررهای بیشتری را متوجه کشور می کند و کشورهای صنعتی هزینه زیادی را به عنوان بورسیه در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

به گفته کبگانیان شورای ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور از وزارت علوم در این زمینه خواسته تا حمایتها و سیاستهای خود را در این زمینه اعلام کند.

 

گزارش یک دستاورد بسیار استراتژیک ریاست جمهوری در جلسه

به گزارش مهر، طبق روال جلسات شورای ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور، هر دانشگاه گزارشی از دستاوردهای خود را در این جلسه مطرح می‌کند که در جلسه عصر امروز مرکز همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری یکی از فناوری های راهبردی خود را که جایگاه اقتصادی و استراتژیک ویژه ای در کشور دارد ارائه داد.

کبگانیان در این باره به خبرنگاران گفت: به علت محرمانه بودن جزئیات این دستاورد امکان انتشار ندارد اما تنها سه کشور جهان دارای این فناوری تاثیرگذار هستند.

 

تاکید دفتر مقام معظم رهبری بر توجه به ذخایر ژنتیک

کبگانیان در این باره گفت: در جلسات بعدی ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور مقرر شد درباره مراکز ذخایر ژنتیک مباحث تازه تری مطرح شود اما باید گفت به علت نداشتن ذخایر ژنتیک در کشورمان زیانهایی بسیار جدی و زیادی در ذخایر حیوانی و گیاهی متوجه کشورمان شده است.  در این زمینه می توان به انقراض نسل برخی از حیوانات در کشور اشاره کرد؛ ژن این حیوانات طی سالهای گذشته از کشور خارج شده و این حیوانات هم اکنون در کشور ما وجود ندارد اما نوع ایرانی این حیوانات در کشورهای دیگر ثبت شده است.در همین زمینه ذخایر ژنتیک گیاهان دارویی ما هم دچار مشکلات بسیار زیادی شده است.

به گفته کبکانیان توجه به این امر مستقیما از دفتر مقام معظم رهبری به ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه شده است.