به گزارش پارس به نقل از پانا، صبح روز دوشنبه ۱۴ اسفندماه محمدرضا تخشید مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما با دریافت حکمی از سوی مجید زین العابدین مدیر این شبکه از سمت خود برکنار شد. این اتفاق در ادامه اعتراضات ایل بختیاری به قسمتی از سریال سرزمین کهن بود که طی آن این قوم کاسه لیس انگلیسی ها خطاب شده بودند. همزمانی این ماجرا با تولید و ساخت ویژه برنامه و سریال های نوروزی و تب تند ساخت آثار مناسبتی باعث شد تا رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها کمتر به دلایل و چرایی توقف پخش یک مجموعه الف ویژه با هزینه های هنگفت تولید و پروسه زمانی بالای تهیه آن بپردازند. همچنین از تحلیل و بررسی دقیق و کارشناسانه این مساله که چرا اختلاف سلیقه و جهان بینی و برداشت بدبینانه عده ای نسبت به یک دیالوگ که آن هم رگه های مستقیمی از توهین و تمسخر از آن دریافت نمی شد، باید به توقف پخش یک مجموعه منجر شود، مغفول ماند.
از این رو در این یادداشت و با مرور گفته های کمال تبریزی؛کارگردان مجموعه سرزمین کهن که در اظهارات اخیر خود دلایل مدیریتی را عامل اصلی توقف پخش سریال خود دانسته است، پیش بینی احتمالی از شروع پخش قسمت های باقیمانده این سریال خواهیم داشت.

کمال تبریزی کارگردان نام آشنا و باتجربه سینمای ایران که اکنون فیلم سینمایی "طبقه حساس" را هم روی پرده دارد و توانسته در رقابت نسبتا پرورنق این روزهای گیشه رتبه نخست را از آن خود سازد، مدتی پیش در صحبت های خود علت توقف پخش سریال "سرزمین کهن" را این طور بیان کرد: در مورد سریال «سرزمین کهن» باید بگویم که دعوا مربوط به ضرغامی و بزرگان ایل بختیاری بود که آقای رییس، آن را به گردن عوامل «سرزمین کهن» انداخت تا خود و مدیرانش را تبرئه کند. اشکالی هم ندارد. بگذار به همه بگویند که ضرغامی و مدیرانش پاک و بی‌تقصیرند و همه کاسه کوزه‌های خودشان را سر ما خراب کنند!

فعلا همگی عوامل مورد غضب قرار گرفته‌اند اما من دلم روشن است که با رفتن ضرغامی از تلویزیون مشکلات «سرزمین کهن» هم برطرف شود و عن‌قریب شاهد نمایش این کار پرزحمت خواهیم بود. گفته های وی گذشته از آن که اعتراضات سرناگشوده ای را به نحوه برخورد مدیر فعلی سازمان صداوسیما به اعتراضات مردم قوم بختیاری مطرح می کند، از نوعی آسودگی خیال و اطمینان از پخش مجموعه در آینده ای نه چندان دور خبر می دهد. از این رو وقتی کارگردان سریال تاریخ معاصری سرزمین کهن دلیل اصلی توقف پخش مجموعه اش را به مراودات و تعاملات ریاست سازمان و قول بختیاری نسبت می دهد می توان پیش بینی کرد که با تغییر مدیریتی در سطوح مختلف پخش سرزمین کهن با تدابیر و اعمال اصلاحاتی از سر گرفته خواهد شد.

به نظر می رسد رویکرد مدیران و حتی عوامل سازنده این سریال در واکنش به اعتراضات صورت گرفته ساده انگارانه و با پذیرشی ضمنی همراه بود و موضع گیری خاصی در برابر آن صورت نگرفت. اعتراض به مجموعه های تلویزیونی موضوع تازه ای در سیما نیست و پیش از این در رابطه با مجموعه های پایتخت، شهر دقیانوس و... اعتراضاتی به نوع ادای لهجه صورت گرفته بود و لهجه به عنوان مصداق وعامل بازشناسی هویت فرهنگی یک قوم یا مردمان یک منطقه دارای کارکردی تمسخرآمیز پنداشته شد. همچنین در مجموعه ای مانند "ساختمان پزشکان" اعتراضاتی صنفی از سوی پزشکان صورت گرفت. این مصادیق موید این مطلب است که هر اثر نظرات و دیدگاه موافق یا مخالفی را برخواهد انگیخت. ضمن این که بردن یک کار تلویزیونی به فضای شهرها و شهرستان های دیگر می تواند ذاتا در شناساندن بهتر قومیت ها و وجوه فرهنگی و آداب و رسوم آن ها تاثیرگذار باشد. ضمن این که توقف پخش سریال سرزمین کهن در شرایطی است که تولیدات تلویزیونی این روزها به دلیل دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی و کمبود بودجه کاهش پیدا کرده است.
با در نظر گرفتن همه این نکات باید منتظر ماند و دید که آیا پخش این سریال الف ویژه و پرحاشیه تلویزیونی از سر گرفته می شود؟!