اسماعیل سلیمی درباره وضعیت تجهیزات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهارداشت: در حال حاضر حدود 300 هزار قلم از انواع تجهیزات در پایگاه‌های ویژه و پشتیبانی چندمنظوره وجود دارد و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با راه‌اندازی سامانه نت (نگهداری و تعمیرات) اقدامات خود را در حوزه تعمیر و نگهداری تجهیزات در پایگاه‌های مذکور عملیاتی می‌کند.

وی افزود: این سامانه شامل یک طرح جامع است که بر اساس فرم‌های پیش‌بینی‌شده، اقلام موجود را دسته‌بندی کرده و وضعیت آن‌ها را ازنظر کارکرد و میزان استهلاک مشخص می‌کند. درنتیجه اقلامی که نیاز به تعمیر دارند، به بخش‌های مربوطه ارجاع داده می‌شوند و اقلام از رده خارج‌شده نیز با اقلام جدید جایگزین می‌شود.

معاون آمادگی، مقابله و پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه عنوان کرد: همچنین یکی دیگر از کارکردهای این سامانه اعلام اقلام موردنیاز پایگاه‌ها بر اساس اولویت نیاز و کارکرد آن‌ها به هر منطقه جهت تأمین است.

سلیمی با اشاره به کمکی که این سامانه در صرفه‌جویی اقتصادی تعمیر و نگهداری اقلام پایگاه‌های مدیریت بحران، گفت: با یکپارچه‌سازی روند تعمیر و نگهداری این اقلام توسط یک پیمانکار واحد، امکان صرفه‌جویی از طریق تامین کالا به‌صورت خرید عمده و مواردی از این قبیل امکان‌پذیر است.

معاون آمادگی، مقابله و پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین تاکید کرد: این سامانه به دلیل این‌که بر اساس مطالعات بحران و سوانح محلی در 10 سال گذشته طراحی و اجراشده است، برای هر محله و منطقه تجهیزات و اقلام اختصاصی را در چک‌لیست خود پیش‌بینی کرده است. این امر به تمرکز تجهیزات در مناطق با توجه به موقعیت جغرافیایی آن‌ها کمک کرده و با جابجایی تجهیزات تخریب یا استهلاک آن‌ها را کاهش می‌دهیم.

وی بابیان این‌که کارکرد مهم و ویژه این اقلام برای هنگام وقوع بحران است، تاکید کرد: ازاین‌رو اطمینان از سالم بودن تجهیزات موجود در پایگاه‌ها امری ضروری است. در این صورت هم نیروهای سازمان مدیریت بحران در مناطق و هم نیروهای داوطلب مردمی بانام اختصاری دوام و نیز نیروهای هلال‌احمر امکان استفاده سریع و مطمئن هنگام وقوع بحران از این تجهیزات برای کمک‌رسانی در سطح محلات رادارند.

سلیمی در ادامه با اشاره به تأمین تجهیزات موردنیاز برای تیم‌های جست‌وجو و نجات بین‌المللی (اینساراگ) که چندی پیش در تهران تشکیل شد، اظهار کرد: آموزش این تیم‌ها در حال انجام است ازاین‌رو ضروری است تامین تجهیزات موردنیاز این تیم‌ها نیز در دستور کار قرار گیرد.