احمد صادقی در افتتاحیه اردوی جهادی خانه‌های دوام و ایمنی محلات تهران که در اردوگاه شهید میرحسینی چیتگر برگزار شد، گفت: برای تحقق مدیریت بحران توانمند باید حوادث سطح بندی و برای هر سطح مسئول مشخص شود. در حوادث بزرگ شورای عالی مدیریت بحران کشور تشکیل می‌شود و در حوادث محلی و کوچک نیز مدیریت محلی و نقش شهروندان داوطلب اهمیت ویژه ای دارد. در همین راستا تمامی سطوح مدیریت تا سطح محلات گسترش پیدا کرد و موضوع مدیریت بحران بر اساس تجربیات جهانی به صورت جامعه محور مورد توجه قرار گرفت و بر روی نقش نیروهای مردمی به عنوان نخستین مدیران بحران با ظرفیت خود امدادی و دگر امدادی سرمایه گذاری شد.

وی با بیان اینکه بر اساس این طرح سطح اول مدیریت حادثه از محلات شروع می شود و به ناحیه و منطقه و تمامی شهر تهران می رسد، ادامه داد: بنابراین اگر زلزله ای در تهران رخ دهد در سطح ملی و در قالب شورای عالی مدیریت بحران و در صورت نیاز بهره گیری از ظرفیت های بین الملل اقدام می شود.

صادقی با بیان اینکه تا پیش از این برخی نهادها به صورت پراکنده در سطح محلات حضور داشتند و فعالیت های امدادی به صورت ناهماهنگ انجام می شد، گفت: نیازمند مدیریت یکپارچه همراه با وحدت رویه در فرماندهی هستیم ، در نتیجه با انجام اقدامات کارشناسی مشخص شد که باید در سطح محله فرمانده واحد حادثه داشته باشیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد: با ساختار ایجاد شده، مدیر سرای محله به عنوان مدیر بحران محله انتخاب شد و رئیس خانه دوام نیز به عنوان جانشین وی در سطح محله وظیفه هماهنگی را بر عهده دارد. مدیر بحران در قالب این مسئولیت فعالیت های آموزشی مختلفی همچون گروه‌های دوام، آتش نشان داوطلب، مدرسه آماده و گروه های مدیریت بحران اماکن را پیگیری می کند.

وی افزود: برای شکل گیری این ساختار نیاز به تجمیع خانه های دوام و ایمنی در سرای محلات بود که اکنون این کار انجام شده و مدیر بحران محله از ابزارهای مدیریت بحران برخوردار است.

صادقی با اشاره به این که رویکرد جدید به دنبال ایجاد ساختار توانمند فرماندهی واحد با استفاده از مدیریت یکپارچه برای زمان حادثه است، گفت: بر اساس شاخص های بین الملل که در قالب سندی برای سال 2015 تا سال 2030 تدوین شده رویکرد مدیریت بحران به سمت تاب آوری پیش می رود و در تاب آوری درک مشترک از خطر واجد اهمیت است. یکی از رویکردهای خانه های دوام و ایمنی رسیدن به این درک مشترک از خطر و شناسایی مخاطرات و همراهی با شهروندان برای آشنایی آنان با مخاطرات و تلاش برای کاهش آن است.

 

تهران شهری ناایمن است

بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمنان مدیریت بحران شهرتهران، مهندس سعید شریف زاده، مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در این همایش گفت: با تجمیع خانه های دوام و ایمنی برای نخستین بار ضمن پرهیز از انجام کار ستادی به سمت هم افزایی و چابک سازی پیش رفته ایم.

وی گفت: شهر تهران شهری ناایمن است و بسیاری از مولفه های ایمنی در آن رعایت نشده در نتیجه نیاز به آموزش شهروندان در این زمینه داریم.

وی اضافه کرد: در شهری که سالانه 338 خودکشی و روزانه به طور میانگین 250 مورد حریق اتفاق می افتد باید با سرعت بیشتر و طرح های مشارکت مردمی اقدام کرد و هر کسی باید به ایمنی محیط خانواده و اطرافیان خود بپردازد تا شهر ایمن شود.