بعد از سال ها قرار است امروز 100 دستگاه اتوبوس ساخت داخل وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود. دولت مطالبات خود را در بخش حمل و نقل به درستی پرداخت نکرده وبارها مدیران شهری در این باره هشدار دادند.

با شیوع کرونا باید فاصله گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس انجام شود و تحقق این امر نیازمند ورود اتوبوس و واگن است و باید دولت برای انجام این کار سهم خود را پرداخت کند.

دولت امسال اجازه انتشار 1500 میلیارد اوراق مشارکت سال 98 را داد اما هنوز معاونت مالی و سازمان املاک شهرداری تهران وثیقه های لازم را فراهم نکرده و  این پول که قرار بود صرف توسعه مترو و اتوبوس شود همچنان در بانک بلوکه است.با سید مناف هاشمی معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در این باره به گفت وگو نشستیم.

قرار است امروز یکصددستگاه اتوبوس تولید داخل وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود. براساس قانون، شهرداری‌ها فقط باید  17.5 درصد قیمت اتوبوس‌ها را پرداخت کنند و الباقی باید توسط دولت پرداخت شود، آیا در این زمینه دولت کمک کرده است؟

حذف کمک های دولتی به اتوبوسرانی در 10 سال گذشته

حدودا یک‌دهه است که کمک‌های دولت در بخش اتوبوسرانی کاهش پیدا کرده و عملا حذف شده است. براساس قانون، باید 17.5 درصد هزینه هر اتوبوس را شهرداری پرداخت کند و الباقی توسط دولت پرداخت شود. در قوانین هم این موضوع دیده شده است، اما در این زمینه دولت کمکی نکرده است و اتوبوس‌هایی که امروز وارد می‌شود را شهرداری خریده است. 

 متوسط سن اتوبوس‌های پایتخت حدود 12/5سال است

اتوبوس‌های شهر تهران در حال حاضر فرسوده هستند و باید برای اورهال آنها برنامه‌ریزی کنیم. دولت همکاری نداشته است. سن اتوبوس‌ها در تهران بالا رفته است و متوسط سن اتوبوس‌های پایتخت حدود 12/5سال است و این برازنده پایتخت نیست. 

با توجه به شیوع کرونا باید فاصله گذاری اجتماعی در سیستم حمل و نقل عمومی انجام شود اما در ساعات پیک عملا اجرای این طرح غیر ممکن است.

برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی چاره ای جز توسعه و تجهیز ناوگان نیست

در حال حاضر با توجه به شرایط کرونایی باید فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس انجام شود و برای این کار هم چاره‌ای جز افزایش اتوبوس و واگن‌های مترو نداریم. برای اینکه کمک‌های دولت را دریافت کنیم، جلسات متعددی با دولت، مجلس، دفتر معاون اول رئیس‌جمهور و... داشته‌ایم.

اگر دولت 50 درصد سهم خود را بدهد می توانیم 1000 اتوبوس وارد ناوگان کنیم

دولتی‌ها اگر 50 درصد پول اتوبوس‌ها را هم بدهند، ما می‌توانیم تا پایان سال جاری یک‌هزار دستگاه اتوبوس تهیه کنیم اما دولت پولی نداده است. در حال حاضر قرارداد 250 دستگاه (120 دستگاه اتوبوس و 130 دستگاه مینی‌بوس) بسته شده است. در پارت اول 100 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود و الباقی به این ترتیب به چرخه اضافه می‌شوند. اگر دولت 50 درصد سهم خود را پرداخت کند، می‌توانستیم 500 دستگاه و مینی‌بوس دیگر بخریم و وارد ناوگان کنیم. 

دولت برای نوسازی اتوبوس‌های بخش خصوصی و شهرداری  چه هزینه‌ای درنظر گرفته است؟ 

نوسازی هر اتوبوس 400 میلیون پول می خواهد و دولت 250 میلیون داد

اتوبوس و واگن های مترو بعد از یک سنی نیاز به تعمیرات اساسی دارند. دولت برای نوسازی اتوبوس‌های بخش خصوصی 250 میلیون تومان درنظر گرفته است، این در حالی است که برای بازسازی هر اتوبوس با توجه به شرایط فعلی نیاز به 400 تا 500 میلیون تومان داریم، الباقی پول را باید خود راننده بدهد و البته در توان رانندگان هم نیست. ما از دولت خواسته‌ایم همین تسهیلات را به اتوبوس‌های شهرداری هم بدهند تا آنها را هم اورهال کنیم.

دولت تسهیلات با وام 4 درصد پرداخت کند

بهتر است دولت تسهیلات با وام 4 درصد از محل قانونی پرداخت کند تا در عرصه حمل و نقل عمومی شاهد تحول باشیم. امیدواریم در صورت کمک دولت، تا پایان سال قراردادهایی را منعقد کنیم. البته اگر دولت هم کمک نکند، با توانایی‌های خودمان بخشی از کارها را انجام می‌دهیم. قرار است چند مناقصه در این زمینه برگزار شود. برای 80 اتوبوس مناقصه‌ای برگزار شد که برنده نداشت و علت این امر بحث‌های قانونی و نبود ضمانت‌نامه‌های بانکی لازم بود، البته این امر طبیعی است و تجدید مناقصه می‌شود.

نیازمند هزار دستگاه اتوبوس هستیم/تامین 500 دستگاه اتوبوس 

ما قرار است برای اتوبوس‌ها مناقصه برگزار کنیم و براساس برنامه‌ای که داریم،  500 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان می شود. البته این را هم بگویم که حداقل نیازمند یک‌هزار دستگاه اتوبوس هستیم. باز هم تأکید می‌کنم به شرط اینکه دولت سهم خود را پرداخت کند می توانیم هزار اتوبوس وارد ناوگان کنیم، چرا که قیمت اتوبوس‌ها از 500 تا 800 میلیون تومان به 4 تا 5 میلیارد تومان رسیده است و دیگر در توان شهرداری، پرداخت این هزینه‌ها نیست. ما امسال تمام تلاش خود را می‌کنیم تا 500 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شود. امروز یکصد دستگاه اتوبوس وارد می‌شود و این طلسم شکسته می‌شود.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران اعلام کرده است که ما نمی‌توانیم طرح  فاصله‌گذاری اجتماعی را در اتوبوسرانی اجرایی کنیم برای این کار نیازمند این هستیم از تجریش تا راه‌آهن اتوبوس بچینیم، آیا برنامه‌ریزی کرده‌اید که اتوبوس‌های جدید در کدام نقاط مورد استفاده قرار گیرند تا تأثیر بیشتری داشته باشند؟

ببینید! ما باید واقعیت را به مردم بگوییم. 100 دستگاه اتوبوس خیلی تأثیری ندارد، اما تلاش می‌کنیم که این اتوبوس‌ها در نقاطی استفاده شود که تراکم بالاست و احتمال آلودگی کرونا هم بیشتر است.