محمد باقر قالیباف طی سخنانی در آئین افتتاح خط و ایستگاه مترو مجموعه نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب، با اشاره به افتتاح ۶ کیلومتر از خط مترو تهران و بزرگ ترین ایستگاه مترو پایتخت گفت: در بعضی از شهرهای کشور که بیش از ۱۰ سال است در حوزه مترو فعالیت می کنند، هنوز توانایی راه اندازی ۶ کیلومتر خط مترو وجود ندارد اما امروز در مترو تهران هر هفته بالغ بر ۷۰۰ متر حفاری در مترو انجام می شود.

وی مهم ترین نیاز نمایشگاه شهر آفتاب را مترو به عنوان حمل و نقل پاک، آسان و پایدار عنوان کرد و گفت: ایستگاه و خط مترو شهرآفتاب به یکی از مهم ترین مجموعه های شهری منتهی می شود همچنانکه رسیدن خط ۶ کیلومتری و ایستگاه ۲۵ هزار متری به نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب ضرورتی بود که در بیش از دو دهه گذشته بر زمین مانده بود.

وجود نمایشگاه های داخل شهر یکی از چالش های جدی تهران

شهردار تهران مشکلات نمایشگاه بین المللی در داخل شهر را یکی از چالش های جدی شهر تهران دانست و گفت: تمامی کشورهای دنیا خصوصا شهرهای صنعتی و پایتخت ها، نمایشگاه هایی با مراجعه کننده بیش از ۲۰۰ هزار نفر را در داخل شهر برگزار نمی کنند؛ خصوصا در شهری همچون تهران که مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا را به عنوان مهم ترین چالش پیش رو دارد.

قالیباف تاکید کرد: این بار مسئولیت را تقبل کرده و با تلاش مضاعف نمایشگاه بین المللی را در شهر آفتاب راه اندازی کردیم که در آینده بسیار نزدیک بهره برداری خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت افتتاح ایستگاه و خط مترو شهر آفتاب، عنوان داشت: با رساندن خط مترو و ایستگاه شهر آفتاب به مجموعه نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب، ترافیک و آلودگی هوا را به عنوان مهم ترین چالش شهر تهران حل و فصل کرده و یکی از مهم ترین خواسته های مردم تهران را پاسخ گفته ایم؛ از دیگر سو ورود این خط کمک قابل توجهی به دو دانشگاه و حوزه علمیه ای که در حاشیه شهر آفتاب قرار دارد کرده و این برنامه بسیار مهم و اساسی که در ۱۶ ماه پیش رو داریم را تکمیل می کند.

احداث ۱۰۰ کیلومتر مترو در مدت ۱۸ ماه

شهردار تهران به گذشت سه دهه از عمر ساخت مترو اشاره و اظهار کرد: در دو دهه اول مجموعه خطوط مترو تا سال ۸۴ برابر با ۸۰ کیلومتر بوده است اما در ۱۰ ساله اخیر ۱۰۰ کیلومتر خط مترو در تهران افتتاح شد. این بدین معنی است که در ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به قبل افزایش طول خطوط داشته ایم.

قالیباف ادامه داد: زمانی که قرار بود اتصال مترو شهر آفتاب به خط یک مترو تهران انجام شود زمان ۴ ماه و نیمه ای برای انجام این کار مطرح می شد اما این اقدام در کمتر از ۲۰ روز انجام شد.

وی خاطر نشان ساخت: در مجموعه مدیریت شهری دست به دست هم داده ایم تا با برنامه ریزی دقیق صورت گرفته، در ۱۸ ماه پیش رو بتوانیم ۱۰۰ کیلومتر دیگر به طول خطوط مترو شهر تهران اضافه کنیم تا در پایان دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران این افتخار نصیب مجموعه مدیریت شهری برای خدمت رسانی به مردم شود و بتوانیم تمامی شش خط مترو را به اتمام برسانیم.

قالیباف خطوط ۶ و ۷ مترو را از خطوط بسیار کلیدی شهر تهران عنوان کرد و گفت: هر دو خط از جنوب شرقی و شرق به سمت شمال غربی و غرب حرکت کرده و از مراکز و میادین اصلی شهر عبور می کنند؛ همچنین این دو خط در مسیر خود خطوط یک دو سه و چهار را قطع می کنند از این رو دسترسی مردم به مترو بسیار راحت تر می شود.

وی تصریح کرد: دو خط شش و هفت به طول هفتاد کیلومتر و ۳۲ کیلومتر خط مترو دیگر از شهرآفتاب تا فرودگاه حضرت امام (ره) ساخته خواهد شد؛ همچنین تکمیل ادامه این خط از فرودگاه امام خمینی (ره) تا پرند در برنامه قرار داد تا همزمان بتوانیم آن را به اتمام رسانده و  طول خطوط مترو شهر تهران را به نزدیک ۳۰۰ کیلومتر برسانیم.

شهردار تهران تصریح کرد: این از بزرگ ترین کارهای عمرانی کشور است که در فشرده ترین زمان ممکن و در بد ترین شرایط اقتصادی به منظور تامین مسایل مالی اتفاق می افتد.

قالیباف ادامه داد: ما معتقدیم این کارها قابل انجام است و بر اساس قولی که دولتدر تامین واگن به ما داده است، این امر نیز محقق می شود. در صورتی که واگن های مورد نیاز تامین شود، ما در ۱۸ ماه پیش رو ظرفیت مترو را به بیش از دو برابر ظرفیت فعلی افزایش خواهیم داد.

وی گفت: امروز نزدیک به ۳.۷ میلیون نفر را به وسیله مترو جا به جا می کنیم اما امکان جا به جایی تا مرز ۸ میلیون نفر به وسیله مترو امکان پذیر است؛ همچنین برای ما مقدور است که هر دو و نیم دقیقه یک قطار از ایستگاه عبور کند که در این شرایط بالغ بر ۱۰ میلیون نفر را در مترو جا به جا می کنیم.

سهم ۵۰ درصدی مترو از حمل و نقل عمومی

شهردار تهران تصریح کرد: روزی که کار را در شهرداری تهران آغاز کردیم سهم تقاضای سفر با مترو کمتر از ۵ درصد بود اما با افزایش ظرفیت صورت گرفته بالغ بر ۵۰ درصد سفرهای شهری را با مترو انجام خواهیم داد که این امر از جهت اقتصادی، آلودگی هوا، پایداری، صرفه جویی در وقت و کاهش ترافیک تاثیر گذار است.

قالیباف تصریح کرد: این همه زحمات، کارهای سخت و هزینه سنگین در زیرساخت ها و ایستگاه ها ساخته صورت گرفته اما جای واگن مترو خالی است تا بتوانیم سرفاصله حرکت قطارها را بسیار کمتر کنیم که از این باب شرمنده مردم تهران هستیم؛ چرا که در بعضی از ایستگاه ها باید از پنج دقیقه تا ۲۰ دقیقه بایستند و در زمان سوار شدن به مترو  نیز کرامت انسانی آن ها فراهم نمی شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم در سالی که به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری شده است به جای حرف زدن، با کار خود بتوانیم اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشیم.

در این مراسم مازیار حسینی مشاور عالی شهردار تهران،حسن بیادی نایب رییس شورای شهر سوم تهران ،ناصرامانی ،علیرضا جاوید ،مجتبی عبداللهی سید جعفر تشکری هاشمی از معاونان شهردار و اقبال شاکری ،ابوالفضل قناعتی از اعضای شورای شهر تهران حضور داشتند .