به گزارش پارس به نقل از  مهر، صبح امروز دهها مهندس ژئوتکنیک در پی توقف ثبت تعهد آزمایش خاک توسط شهرداری تهران، به شورای شهر تهران اعتراض کردند.

معترضین به این تصمیم جدید شهرداری معتقد بودند: عدم کنترل گزارش ژئوتکنیک ساختمانها باعث کارکرد خارج از ظرفیت و صوری کاری شرکتهای کاغذی بی تعهد متخلف خواهد شد و در نهایت ساختمانهای آینده پایتخت از استحکام و مقاومت مناسب بی بهره خواهند بود.

در نامه این مهندسان به مدیریت شهری آمده است:

مطالعات زیربنایی ژئوتکنیک تا قبل از سال ۱۳۹۳ به صورت غیرحرفه‌ای انجام می‌شده است، اما پس از پیگیری‌های اعضا و همکاری جمعی از مسئولین نظام مهندسی استان تهران و شهرداری تهران، سرانجام برگه تعهد خدمات ژئوتکنیک و همچنین کنترل کیفی گزارشات در سازمان در اردیبهشت ۱۳۹۳ به نتیجه رسید و بستر کنترل الکترونیکی گزارشات در سازمان پایه‌ریزی شد، کنترل گزارشات و مطالعات خاکی شهر تهران از لحاظ کیفی رشد قابل ملاحظه‌ای نمود و راه‌اندازی کمیته ژئوتکنیک در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران کاستی‌های سیستم نوپای کنترل مطالعات خاک بررسی و برطرف شد.

نزدیک شدن هر چه بیشتر کیفیت مطالعات به مبحث هفتم و آیین‌نامه ۲۸۰۰ خود قدمی مهم جهت بهبود خدمات مهندسی در تهران است، زیرا مطالعات خاک علاوه بر پارامترهای موردنیاز محاسبات، پارامترهای مربوط به تاسیسات برق و مکانیک را به ویژه در ساختمان‌های بلندمرتبه در اختیار طراحان این حوزه قرار می‌دهد.

معضل ریزش گود که در چند سال اخیر باعث بروز حوادث خطیری برای شهروندان و شهرداری تهران شده است نیز نیازمند شناسایی وضعیت خاک است و طراحان ژئوتکنیک را در پایدارسازی و بهسازی در دیواره و بستر خاک یاری می‌رساند و باعث شده است تا ریزش گود در شهر تهران در دو سال اخیر به حداقل برسد.

زلزله‌خیز بودن تهران و مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله احتمالی که توسط کارشناسان بارها هشدار داده شده است، از مهمترین نکاتی است که مطالعات ژئوتکنیک می‌تواند با پارامترهای مربوط به تیپ خاک مهندس طراح سازه را در این امر یاری رساند.

تشخیص وجود گسل‌های ناشناخته، سطح آب زیرزمینی، شناسایی قنوات و ... تنها گوشه‌ای از خدمات مطالعات ژئوتکنیک است.

حال اگر این بخش مهم حرفه‌ای و تخصصی با تصمیم عجیب مدیران صاحب امر تایید خود را به محاسبی بسپارد که خود او منتظر تایید ژئوتکنیک است. خود شما قضاوت کنید چه بلایی بر سر کیفیت این خدمات مهندسی خواهد آمد. یعنی شخصی که قرار است از پارامترهای خاک برای طراحی استفاده کند خودش آن را مورد تایید قرار دهد! این یعنی خانه از پای‌بست ویران است.

تصمیم اخیر شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان تهران در حذف غیرکارشناسانه کنترل کیفیت مطالعات اولیه (ژئوتکنیک) بازی با جان و مال مردم است. با این تصمیم فاتحه دیگر بخش‌های خدمات مهندسی را باید خواند و هیچ‌کدام قابل استناد نیستند و دیگر نمی‌توان در مورد کیفیت گود و ساخت و ساز در تهران اعتماد کرد.