حجت سید کریمی در گزارشی که به مشکلات منطقه 7 پرداخته بود با بیان اینکه در این منطقه تنها 4 درصد فضای سبز وجود دارد، اظهار داشت: در بسیاری از محلات منطقه 7 حتی یک متر هم فضای سبز وجود ندارد

وی ادامه داد: کمبود پارکینگ عمومی در میدان هفت تیر سال‌هاست که مردم را دچار مشکل کرده و وعده‌هایی برای حل این مشکل مطرح شده است. اما همچنان پیگیری در خصوص احداث پارکینگ‌های طبقاتی به نتیجه نرسیده است.

کریمی با انتقاد از توزیع نامناسب سرویس‌های بهداشتی در منطقه، گفت: این مشکل در میدان هفت تیر نیز وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به بافت فرسوده در محدوده شرقی منطقه و مشکل تجمیع آن، گفت: مردم از شهرداری انتظار دارند برنامه‌ای برای ترغیب به نوسازی بافت‌های فرسوده پیش بینی کند.

دبیر دبیران شورایاری منطقه 7 در ادامه اظهار کرد: در بافت فرسوده و قدیمی منطقه، گذرهای تنگی وجود دارد که در زمان‌های بحرانی اجازه خدمات رسانی به وسایل نقلیه امدادی را نمی‌دهد.

کریمی با بیان اینکه مکان‌یابی نادرست سراهای فرهنگی از دیگر مشکلات منطقه 7 است، گفت: این سراهای فرهنگی در کوچه‌های بن بست و مناطق پرت قرار دارد و شاید تنها 2 تا 3 درصد شهروندان این منطقه از آن استفاده می‌کنند.

کمبود پل‌های عابر پیاده مکانیزه، فقر سرانه‌های ورزشی، کمبود اعتبار برای سراهای فرهنگی و وجود آسیب های اجتماعی مانند معتادان و کارتن خوابان در حاشیه های بزرگراه های امام علی(ع) و شهید صیاد شیرازی، وجود کودکان کار و خیابانی و عدم ساماندهی آنها، وجود زنان خیابانی در خیابان‌های مطهری و عباس آباد که این خیابان‌ها را در شب تبدیل به دروازه غار قدیم کرده است از دیگر مشکلاتی بود که دبیر دبیران شورایاری منطقه 7 به آن اشاره کرد.

وی با اشاره به مشکلات ترافیکی منطقه 7 تصریح کرد: در خیابان‌های سبلان، بهار، مطهری شرقی و اجاره دار، مشکلات ترافیکی زیادی وجود دارد که با راه اندازی بی. آر. تی خیابان بهشتی مطهری بدون نظرخواهی از شورایاری‌ها بار ترافیکی منطقه افزایش یافته است.

 در ادامه این جلسه اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران پس از استماع گزارش دبیر شورایاری‌های منطقه 7 اظهار کرد: مشکلات اجتماعی شهر تهران باید با جدیت دنبال شود و رویکرد مدیریت شهری جدیت در حل آسیب‌های اجتماعی باشد.

اسماعیل دوستی، کمبود زمین را دلیل فقر فضاهای سبز و فضاهای آموزشی در منطقه دانست و گفت: باید تلاش کنیم اراضی‌ای که در این منطقه وجود دارد، تبدیل به فضای سبز کنیم.

وی با تأکید بر اینکه خط اتوبوس‌های ویژه مطهری- بهشتی در کمیسیون عمران رأی نیاورده بود، افزود: شهرداری به ما قول داد این پروژه آزمایشی باشد و اگر طی دو سه ماه مخاطب خود را پیدا نکرد و مشکلات ترافیکی نیز ایجاد کرد، جمع آوری شود، اما در حال حاضر افزایش بار ترافیکی در این خیابان کاملاً مشهود است و مسافر زیادی هم ندارد.

در ادامه این جلسه علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه مدت‌ها است در منطقه 7 کار ویژه‌ای انجام نشده و بیشتر اعتبارات این منطقه صرف احداث بزرگراه امام علی(ع) شده است، گفت: اگر در کمیسیون‌ها به این جمع‌بندی برسیم که برای حل مشکلات مردم این محلات نیاز به اصلاح بودجه است شهرداری در متمم بودجه این حمایت را از اهالی منطقه 7 صورت دهیم.

وی با بیان اینکه منطقه 7 نیز مانند منطقه 12 و 6 در حال تبدیل شدن به منطقه‌ای اداری و تجاری است، تصریح کرد: مناطق 6 و 12 دچار مشکل شب مردگی شده‌اند که این مشکل با افزایش مجتمع‌های اداری – تجاری در منطقه 7 نیز در حال فراگیر شدن است و شهروندان این مناطق در حال فرار کردن از آن هستند.

دبیر در خصوص بلاتکفیکی میدان هفت تیر اظهار کرد: شاید در دو دوره‌ای که در شورا حضور داریم 10 بار در خصوص طرح‌های میدان هفت تیر برای ما صحبت کرده‌اند و هر کدام از ما از این برنامه‌ها خاطره‌ای داریم اما تاکنون هیچ کاری برای ساماندهی میدان هفت تیر انجام نشده است.

وی با انتقاد از المان‌های زیباسازی در میدان هفت تیر گفت: المان «آسمان آبی، زمین پاک» حاصل بی‌سلیقگی مدیریت شهری در این میدان است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین درخواست کرد تا مدیریت باغ موزه قصر به منطقه واگذار شود و گفت: چرا امکانات شهرداری به سازمان فرهنگی هنری واگذار می‌شود و ما حتی اجازه نرخ گذاری برای بلیت‌های آن را نداریم با وجود آنکه در معاونت اجتماعی این منطقه دچار فقر فضاهای فرهنگی هستیم.

وی خواستار تسریع در تکمیل دو مجموعه ورزشی شد که در این منطقه در حال احداث است و گفت: یک سوله قدیمی در باغ موزه قصر در سال 92 شناسایی شد که قرار بود به شهریاران جوان واگذار شود که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده تبدیل به شهربانو شد.

در ادامه این جلسه، احمد حکیمی‌پور رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران نیز با اشاره به راه اندازی خط بی. آر. تی خیابان مطهری و بهشتی، گفت: به جز کمیسیون عمران، کمیسیون شهرسازی نیز با احداث این خط مخالفت کرده بود. اجرای این پروژه کار خوبی نبود اما خبرهایی مبنی بر ادامه این خط به بلوار کشاورز نیز شنیده شده است.

همچنین محسن پیرهادی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز با اشاره به بافت متراکم و وجود پادگان‌های زیاد در منطقه 7 گفت: کمبود فضای آموزشی و تفریحی در منطقه 7 یکی از مشکلات جدی است. ضمن اینکه باید چاره‌ای برای انتقال پادگان‌ها از سطح منطقه اندیشیده شود.

مرتضی طلایی، رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها نیز در خاتمه این بخش از جلسه امروز شورای شهر، به جمع بندی موارد مطرح شده پرداخت و گفت: مشکل اصلی در نظام برنامه‌ریزی شهرداری تهران نهفته است چراکه برنامه‌های اجرایی مناطق و محلات به جای اینکه از پایین به بالا بسته شود، از بالا به پایین تنظیم می‌شود.

وی بر ضرورت چاره‌اندیشی شهرداری منطقه هفت برای حل مشکل سرویس بهداشتی به ویژه در سطح میدان هفت تیر تاکید کرد و گفت: این مشکل در میادین دیگر پایتخت نیز جدی است.

مهدی چمران ضمن تأیید اظهارات طلایی، ابراز امیدواری کرد طلوعی، شهردار تازه منطقه هفت برای حل این مشکلات چاره اندیشی کند.