به گزارش پارس به نقل از  مهر، عادل مزاری با اشاره به این مطلب که حقوق شهروندی از مطالب اساسی است که در جامعه ایرانی مغفول مانده است، گفت: یک ایراد اساسی در کشور داریم که ریشه فرهنگی دارد؛ اینکه با قضایا یا لوکس و تشریفاتی رفتار می‌کنیم یا شعاری و غیرعملیاتی.

وی با اشاره به موضوع محیط‌زیست گفت: به عنوان مثال همه دستگاه‌ها، شعار محیط‌زیست و حمایت از آن را می‌دهند، اما واقعاً چقدر و چگونه جامعه را درگیر این موضوع کرده‌ایم؟

رئیس کنگره حقوق و تکالیف شهروندی با اشاره به حقوق شهروندی، گفت: حقوق شهروندی موضوع مغفول مانده‌ای است که نیاز به آموزش دارد و پایه‌های آن را باید در آموزش و پرورش گذاشت تا همه مردم با حق و حقوق خود آشنا شوند.

مزاری تاکید کرد: یکی از مشکلات زیربنایی در کشور، عدم آشنایی به حقوق شهروندی است. اگر ما نسبت به این حقوق اشراف داشته باشیم، بسیاری از این مشکلات ریشه‌ای رفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: این کنگره به دنبال آن است که به صورت مصداقی در زمینه حقوق شهروندی ورود کند و مردم را نسبت به حقوق‌شان که تضعیف می‌شود، حساس سازد.

عادت به کلی‌گویی پیدا کرده‌ایم

رئیس کنگره حقوق و تکالیف شهروندی در ادامه با بیان اینکه تاکید اول ما در این کنگره، ورود مصداقی به مسائل است، گفت: متاسفانه یکی از ایرادات وارده به مدیران و برنامه‌ریزان کشور، کلی‌گویی است. ما در حوزه‌های بسیاری این مشکل را داریم که باید به صورت مصداقی به سراغ آنها برویم.

مزاری با اشاره به افزایش سرطان در کشور گفت: آلودگی هوا، آلودگی‌های صوتی، کیفیت بد تغذیه و از همه مهمتر استرس، عوامل موثر بر سرطان هستند که خیلی از آنها به دلیل عدم رعایت حقوق شهروندی ایجاد می‌شوند.

وی تاکید کرد: قطعاً اگر ما حقوق خود را بدهیم، بسیاری از این مسائل و مشکلاتی که امروز شهروندان را دچار آسیب کرده، مرتفع خواهد شد.

دانش‌آموزان نیاز به دو ساعت آموزش حقوق شهروندی دارند

رئیس کنگره حقوق و تکالیف شهروندی در ادامه تاکید کرد: یکی از دلایل اینکه مردم ما به سمت فرهنگ غربی رفته‌اند، این است که فرهنگ غنی اقوام را فراموش کرده‌ایم.

مزاری با بیان اینکه ما در کمیسیون فرهنگی اجتماعی کلانشهرهای استان‌ها به صورت منظم، هفته‌های فرهنگی استان‌ها را برگزار می‌کنیم، گفت: اعتقاد داریم اگر مردم با فرهنگ غنی اقوام آشنا شوند، جلوی ورود فرهنگ غربی گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: جوان ما با گذشته‌اش دچار شکاف شده و به خاطر همین فرهنگ غرب را می‌پذیرد. ما ۱۵ میلیون کاربر تلگرام داریم که چون آموزشی در این حوزه ندیده‌اند، می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد. در بقیه زمینه‌های مرتبط با فضای مجازی هم همین‌طور.

رئیس کنگره حقوق و تکالیف شهروندی گفت: پیشنهاد ما این است که دو ساعت در هفته در مدارس آموزش حقوق شهروندی ارائه شود؛ در این زمینه هماهنگی‌هایی نیز صورت گرفته است.

ایران در برگزاری همایش‌های بی‌نتیجه رتبه اول دنیا را دارد

مزاری در ادامه با اشاره به این مطلب که حتی شهرداری‌ها هم به مردم ظلم می‌کنند، گفت: اگر مردم به حقوق خود در زمینه پروانه ساختمانی، عوارض، تغییر کاربری و مسائلی از این دست آگاه باشند، قطعاً بسیاری از مشکلات فعلی بروز نمی‌کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه ما در زمینه حقوق شهروندی و آگاهی از آن دچار بحران هستیم که این مسئله نیاز به آموزش جدی دارد. حتی در دادگستری‌ها، پرونده‌های موجود از جمعیت کشور است. بخش قابل توجهی از این مسائل با آموزش حقوق شهروندی رفع می‌شود.

رئیس کنگره حقوق و تکالیف شهروندی در خاتمه گفت: ایران در برگزاری همایش‌های بی‌نتیجه رتبه اول را در دنیا دارد اما ما سعی داریم در این کنگره با ورود مصداقی و آموزش‌محور، به نتایج قابل قبول و مد نظر دست یابیم.

پایان‌نامه برتر در زمینه حقوق شهروندی رونمایی می‌شود

مونس کشاورز مدیر اجرایی کنگره نیز در ادامه با اشاره به اهداف این کنگره گفت: ایجاد دبیرخانه دائمی، شناسایی مؤلفه‌های تاثیرگذاری، بهره‌گیری از پژوهش‌های صاحبنظران، معرفی اسطوره‌های ماندگار و اثرگذار، افزایش سهم نخبگان علمی در مدیریت شهر، بررسی شیوه‌های مختلف رسیدن به حقوق شهروندی، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی و ... از جمله اهداف این کنگره است.

وی با اشاره به مهمترین هدف این کنگره گفت: می‌توان گفت مهمترین هدف کنگره، آشنایی شهروندان با حقوق و تکالیفشان جهت تحقق و اجرای آن و تحقق مفهوم شهروند قانون‌مدار در جامعه است.

کشاورز افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه آثار و دستاوردهای کنگره، نمایشگاه دائمی برای حقوق شهروندی و رونمایی از پایان‌نامه برتر از دیگر دستاوردهای کنگره است.