به گزارش پارس، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، خواستار توضیحات وزیر بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم در مورد کیفیت مواد غذایی و مواردی چون استفاده از روغن پالم در لبنیات، خمیر مرغ و... شد .

 محمد سالاری در یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران پس از گزارش وزیر بهداشت در صحن علنی با توجه به حضور وزیر بهداشت در شورا ضمن ابراز نگرانی در رابطه با شیوع گسترده سرطان که تبدیل به یک سونامی شده است، خواستار توضیحات وزیر بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم در مورد کیفیت مواد غذایی و مواردی چون استفاده از روغن پالم در لبنیات، خمیر مرغ، گوشت های آلوده و غیره و همچنین اقدامات انجام شده در این راستا شد.

وی اظهار داشت: اقدام بنیادی شما در حوزه طرح نظام سلامت کشور که مورد تأیید مسئولان کشور، جامعه پزشکی و مردم قرار گرفته، قابل تقدیر است. من معتقدم این جلسه می تواند نقطه عطفی باشد در راستای تعاملات شورای شهر و شهرداری تهران با وزارت بهداشت در حوزه ی سلامت، همانطور که وزیر پیشنهاد نمود لازم است کارگروهی در جهت تحقق مدیریت یکپارچه ی شهری در حوزه سلامت ایجاد گردد.

سالاری با اشاره به اقدامات ارزشمند شهرداری تهران در حوزه سلامت همچون تأسیس خانه های سلامت، آموزش های شهروندی، و سایر اقدامات شهرداری  در جریان قرار گرفتن اعضای شورای شهر تهران در رابطه با اقداماتی از این دست را الزامی دانست.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران ایجاد کمیسیون هفتم تخصصی در دولت که موضوع آن بررسی چالش ها و مشکلات کلانشهر تهران و سایر کلانشهر های است را یکی از آوردهای حضور وزرای دولت در شورای اسلامی شهر تهران دوره چهارم دانست، چرا که در آن تصمیمات بسیار مهمی بویژه در تدوین لایحه مدیریت یکپارچه شهری اتخاذ می شود.

وی در خصوص مشکل فاضلاب های بیمارستانی که مرتبط با شهرداری تهران و مجموعه شهروندان تهرانی است گفت: ورود فاضلابهای بیمارستانی به شبکه  آب های شهر تهران بویژه آب های سطحی و چاه های جذبی یکی از نگرانی هایی است که وجود دارد. با توجه به اینکه بعضا آب های سطحی برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می شود، که از همین طریق نیز در چرخه تغذیه­ی شهروندان تهرانی قرار میگیرد که وزارت بهداشت می بایست ضمن ارائه اقدامات و برنامه ریزی های انجام گرفته در این خصوص، توضیح دهند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران  با اشاره به اینکه روزانه 90تن زباله بیمارستانی در تهران تولید می شود، گفت: متأسفانه اکثر بیمارستان­های کشور سیستم تصفیه خانه و یا دستگاه های بی خطرسازی زباله را ندارند که به گفته ی یکی از مسئولین 40درصد بیمارستان های تهران تصفیه خانه ندارند و فاضلاب آنها وارد آبهای سطحی و چاه های جذبی می شود که وزارت بهداشت ملزم به انجام اقداماتی در این راستا است.

وی با اشاره به  موضوع آلودگی آب شهر تهران و شائبه هایی مبنی بر وجود نیترات و فنول در آب تهران مطرح شده است خواستار توضیحات وزارت بهداشت در این خصوص  شد.

سالاری به عنوان آخرین سئوال موضوع پارازیت ها که همچنان تهدیدی جدی برای سلامت جامعه به شمار می رود و آثار مخرب آن از جمله سرطان، ناباروری و بروز ناراحتی های روانی بر شهروندان است را مطرح کرد و افزود: وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد.


رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی بودجه سازمان فرهنگی و هنری اظهار کرد: وجود دو مجموعه سازمان فرهنگی، هنری و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری در کنار هم سازگار نیست.

مجتبی شاکری در جریان بررسی بودجه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در یکصدو پنجاه و دومین جلسه شورا با اشاره به تغییر مدیریت های پی در پی در این سازمان خاطر نشان کرد: مدیران خوبی را که در این سازمان منصوب می کنید به دلیل مشکلاتی که سازمان فرهنگی هنری دارد  می سوزانیم.

وی بزرگترین مشکل موجود در سر راه این سازمان را موازی کاری برخی امور با معاونت  فرهنگی و اجتماعی شهرداری دانست و افزود: وجود این دو مجموعه در کنار هم که موازی کاری هم دارند سازگار نیست.

شاکری خاطر نشان کرد: مسوولان سازمان فرهنگی و هنری اظهار می دارند که در بیش از 300 نقطه شهر امکانات سازمان گسترده است که بسته به مناسبت های مختلف این اماکن گسترش می یابد در نظر بگیرید که معاونت اجتماعی و فرهنگی نیز بیش از این میزان در سطح شهر امکانات دارند.

وی افزود: تنها 15 میلیارد تومان برای حقوق ، جاری و نگهداشت هزینه می شود دیگر اعتباری برای برنامه نمی ماند.

رئیس کمیته فرهنگی شورا خطاب به سایر اعضا گفت: شورای شهر برای تعیین تکلیف این دوگانگی در حوزه فرهنگی و اجتماعی شهری باید تصمیم انقلابی بگیرد.

وی پیشنهاد داد: حوزه فعالیت فرهنگی معاونت اجتماعی به سازمان واگذار شود بسیاری از این چندگانگی ها رفع می شود.

شاکری افزود: از ابتدای فعالیت شورای چهارم به دنبال این تغییر و تحولات بودیم و مسولان شهری این قول را دادند که این کار را انجام می دهند اما این اتفاق نیافتاده است.

عبدالحسین مختاباد رئیس کمیته هنری شورا نیز ضمن تسلیت در گذشت استاد محمد علی سپانلو به ضرورت یکپارچه سازی فعالیت های فرهنگی شهرداری در یک سازمان تاکید کرد و افزود: اگر قرار باشد شورا و شهرداری بودجه ای به این سازمان بدهد قطعا باید سازمان مربوطه ( فرهنگی) در خصوص عملکرد و هزینه به شورا گزارش دهد نه اینکه بودجه را بگیرند و زمان گزارش دهی بگویند مجبور به این کار نیستند.
رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شهر تهران، گفت: باید نظام یکپارچه خدمات اجتماعی در بحث ایمنی و با توجه به حوادثی که در تهران رخ می‌دهد شکل بگیرد.

معصومه آباد در یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران که با حضور وزیر بهداشت و شهردار تهران برگزار شد، اظهار داشت: باید نظام یکپارچه خدمات اجتماعی در بحث ایمنی و با توجه به حوادثی که در تهران رخ می‌دهد شکل بگیرد.

وی گفت: براساس آمار سال گذشته در شهر تهران ۲۳۰ حریق داشته‌ایم که بر این اساس نیازمند یک سیستم خدمات رسانی امدادی جامع هستیم.

آباد گفت: سازمان امداد رسانی جامع می‌تواند کمک کند تا تاخیرات ۳ تا ۴ دقیقه‌ای در حضور عوامل امدادی در صحنه‌های حوادث کمتر شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما نیازمند یک بیمارستان جامع با عنوان بیمارستان بحران هستیم چرا که در حال حاضر بیمارستانی را نداریم که در شرایط بحران بتواند امدادرسانی کند و باید این بیمارستان بحران بسیار جامع باشد.