به گزارش پارس  به نقل از روابط عمومی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به توجه جدی به مسائل ذکر شده در سیاست‌های کلی محیط زیست که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، گفت: سیاست‌های ابلاغی که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده بود و توسط رهبر فرزانه انقلاب ابلاغ شد، زمینه پیگیری محیط زیست در ابعاد مختلف را فراهم می‌کند و از جمله به موضوعاتی که در کمیته‌های ذیل این سیاست‌ها پرداخته شد، موضوع محیط زیست شهری بود که حائز اهمیت بسیار زیادی است.

علیرضا جاوید با اشاره به اینکه پروژه‌های عمرانی شهر تهران هم با توجه به راهبردهای طرح‌های جامع، تفصیلی و طرح‌های توسعه شهری، به اجرا درآمده است گفت: در این طرح‌ها راهبردهای خوبی برای بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان با رعایت پارامترهای زیست محیطی در نظر از جمله اجرای طرح‌های بهسازی و ساماندهی رود دره‌ها. در نظر گرفته شده است.

به گفته وی هفت رود دره اصلی تهران که عبارتند از روددره‌های وردآورد، کن، فرحزاد، درکه، گلابدره، دربند و دارآباد استخوانبدی طرح جامع تهران بوده و اقدامات گسترده‌ای برای حفظ، احیا و ساماندهی آنها در شهر تهران صورت گرفته است.

طرح‌های بهسازی و ساماندهی در حاشیه روددره‌ها طی سالهای گذشته صورت گرفته است که جاوید با اشاره به آنها افزود: در روددره فرحزاد، با تملک املاک معارض و اجرای طرح بهسازی رود دره و حاشیه آن، در سالهای آتی، یک بوستان بزرگ تفرجگاهی به بهره‌برداری خواهد رسید و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

اقدامات گسترده ساماندهی و بهسازی در روددره ها طی سالهای گذشته از نظر معاون فنی و عمرانی گامی مهم در راستای حفظ این شریان‌های حیاتی شهر تهران بوده‌است. اجرای طرح ساماندهی و بهسازی رود دره کن که منجر به احداث بوستان بزرگ جوانمردان شد یا احداث بوستان نهج البلاغه نیز از ساماندهی و بهسازی رود دره فرحزاد حاصل شده است و هم اکنون دراختیار شهروندان است.

جاوید به احداث بوستان ساسان در دره ولنجک اشاره کرد و افزود: ساماندهی و بهسازی رود دره ولنجک نیز منجر به احداث بوستان ساسان در منطقه یک شد و همچنین بوستان ساحلی دارآباد از اجرای طرح ساماندهی و بهسازی روددره دار آباد در منطقه ۱ حاصل شد.

معاون فنی و عمرانی این اقدمات را گامی در جهت کاهش ناهنجاری های زیست محیطی دانست و افزود: مجموعه این پروژه‌ها حاشیه روددره‌ها را که پیش از این محل تجمع زباله‌، نخاله و ناهنجاری‌های زیست محیطی و اجتماعی بود، تبدیل به محیط های تفرجگاهی و بوستان‌های تفریحی کرده است که مورد استفاده خانواده‌ها و شهروندان قرار گرفته است.

توجه به رویکردهای زیست محیطی طی سالهای گذشته نیز از جمله مواردی بود که علیرضا جاوید آنرا یادآور شد. به گفته وی در حوزه بهبود کیفیت احداث و بهره‌برداری از بزرگراه‌ها هم در سالهای اخیر در شهر تهران، اقدامات خوبی صورت گرفته است. از آن جمله احداث بزرگراه یادگار از خیابان آزادی تا پادگان جی است که با بردن خودروها به زیر سطح پایتخت شاهد کاهش آلایندگی های زیست محیطی و صوتی در این منطقه هستیم که این رویکردی مناسب در ساخت بزرگراه‌هاست.

بخش دیگری از اقداماتی که شهردرای تهران در دست اجرا دارد ایمن سازی شهر، در مقابل آسیب‌های ناشی از سیل و سیلاب‌های احتمالی است. جاوید در این باره گفت که با اجرای طرح جمع‌آوری شبکه آبهای سطحی که تاکنون حدود ۵۰۰ کیلومتر از این طرح به بهره‌برداری رسیده، توسط شرکت خاکریز آب تهران به اجرا درآمده است. در سالهای اخیر نیز به قوت مضاعفی دنبال شده است و در آینده نیاز است که پیگیری جدی‌تری صورت گیرد.

همچنین در بخش شاخص‌های زیست محیطی که اجرای طرح فاضلاب شهر تهران که همکاران وزارت نیرو و شرکت فاضلاب مشغول به فعالیت در این بخش هستند، مورد حمایت و پشتیبانی معاونت فنی وعمرانی شهرداری  و سایر واحدهای تابعه و مناطق ۲۲ گانه است که توانسته سرعت و  کیفیت اجرای شبکه فاضلاب شهری تهران را در پایتخت ارتقاء دهد و انشاء الله پس از بهره‌برداری از شبکه فاضلاب شهر تهران به طور محسوس شاخص‌های زیست محیطی شهر تهران ارتقاء پیدا خواهد کرد. در حوزه مدیریت پسماند و استفاده از پسماند در زمینه بازیافت و بازچرخانی، معاونت خدمات شهری، در سالهای گذشته اقدامات خوبی انجام داده است که قابل توجه بوده است.

در قانون توزیع عادلانه آب در شهرها رفع معارضان موجود در شبکه انتقال آب به عهده وزارت نیرو است. اما طبیعتا شهرداری تهران در سالهای گذشته تلاش بسیاری در این زمینه انجام داده و کمک‌های بسیاری نیز در اختیار این وزارتخانه گذارده است. اما یکی از مهمترین اقدامات شهرداری تهران به تراز شمالی پایتخت مربوط است. شهرداری تهران طی سالهای گذشته با قاطعیت از ساخت و سازهای غیر مجاز در این مناطق جلوگیری کرده‌است و توانسته‌است عرصه‌های کوهساران شمالی شهر تهران را حفظ کند و خوشبختانه با تدبیر رهبر فرزانه و دستوری که ایشان صادر فرمودند، بوستان یاس فاطمی را در فروردین ماه سال ۹۴ به بهره‌برداری برساند که وسعت آن در حدود ۸۰۰ هکتار است.

مسلما این اقدام در راستای ارتقاء سرانه فضای سبز شهر تهران تاثیر بسیاری داشته و این سیاست را شهرداری تهران طی سالهای آینده با قاطعیت دنبال خواهد کرد. همانطور که در یک دهه گذشته آمار کمیت و کیفیت بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از رشد چشمگیری برخوردار بوده از جمله احداث بوستان ولایت که با انتقال پادگان قلعه مرغی به خارج از شهر تهران، احداث بوستان یاس فاطمی که در اختیار مجموعه نظامی و انتظامی بوده، احداث بوستان جوانمردان و احداث بوستان نهج البلاغه و توسعه فضای سبز و بوستان‌های محلی که به افزایش کیفیت زیست شهری منجر شده‌است.