به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکترعلی محمد شاعری با اعلام این مطلب اظهارکرد: شهرتهران حدود 150 بیمارستان دارد که از این تعداد حدود 8 درصد فاقد سیستم تصفیه فاضلاب و حدود 34 درصد دارای تصفیه خانه با عملکرد ناقص است و همین امر موجب ورود فاضلابهای بیمارستانی به شبکه آبهای سطحی و چاههای جذبی می شود.

وی با بیان اینکه در پایین دست شهر تهران، فاضلاب این بیمارستانها وارد شبکه آب‏های سطحی شده و به طور مستقیم برای آبیاری زمین‏‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‏‌گیرد، افزود: فاضلاب‌های بیمارستانی جزو خطرناک‌ترین فاضلاب‌هاست که پس از گذشت 50 سال اثر آلودگی آنها برجای می‌ماند، به همین دلیل توجه به وضعیت تصفیه خانه بیمارستان‏ها در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران بسیار حایز اهمیت است و می‏‌تواند از جمله شاخص‏‌های مهم وضعیت محیط زیست هر منطقه به حساب آید.

شاعری به دلایل اجرایی نشدن سیستم تصفیه‏ خانه در بیمارستانها اشاره و بیان کرد: بالا بودن هزینه اجرای سیستم تصفیه خانه، نظارت نامناسب دستگاه‌‏های ذیربط،فقدان فضای کافی جهت احداث تصفیه خانه در بعضی از بیمارستان‏ها،تخصیص ندادن اعتبار به بیمارستان‏های دولتی جهت احداث تصفیه‏ خانه و ... از جمله دلایل اجرایی نشدن سیستم تصفیه خانه در بیمارستانهای تهران است.

وی همچنین به راهکارهای ایجاد سیستم تصفیه خانه در بیمارستانها اشاره و تصریح کرد: نظارت کامل و پایش مستمر توسط دستگاه‏های ذیربط با همکاری ذینفعان، تخصیص اعتبارلازم به بیمارستان‌‏های دولتی جهت احداث سیستم تصفیه ‏خانه از سوی وزارت بهداشت،اجباری نمودن تصفیه فاضلاب بیمارستان‏ها و جلوگیری از فعالیت واحدهایی که ضوابط و مقررات را رعایت نمی کنند از جمله راهکارهای موجود است.

بر اساس گزارش سایت شهرنوشت، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به سایت شهرداری خاطرنشان کرد: ستاد محیط زیست به طور مستمر در حال پایش شاخص‌های زیست محیطی است و این اطلاعات را در اختیار مناطق قرار می دهد تا شهرداران مناطق از وضعیت منطقه خود آگاه شوند و با همکاری سایر ارگانها درصدد رفع نواقص برآیند.