به گزارش حوزه شهری پارس نیوز، تشکری هاشمی در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۱۰۰ درصد اعتبارات حمل و نقل عمومی از سوی شهرداری پرداخت شده است، گفت: حمل و نقل عمومی امروز به مشکل جدی بدل شده است و ما هم مخالف تداوم وضعیت فعلی هستیم.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: مسئله کمبود بودجه در شهرداری با عدم تخصیص آن متفاوت است. نیازمندی های حمل و نقل عمومی ۱۰۰ درصد تخصیص یافته است.

تشکری هاشمی با بیان این مطلب که مشکل حمل و نقل عمومی با اعتبارات فعلی رفع نمی شود، گفت: ما با مبالغی که شورای اسلامی شهر تهران تصویب می کند و حتی بودجه تصویب شده در مجلس، در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی هم نمی توانیم مشکلات را رفع کنیم.

وی با اشاره به موجودی های اتوبوس در تهران گفت: ما نزدیک به ۲ هزار اتوبوس تک کابین و هزار دوکابین مناسب در تهران داریم. قیمت یک اتوبوس دوکابین ۷۰۰ میلیون است تومان است که یک ریال از دولت برای تهیه آن دریافت نمی کنیم.

کل بودجه مصوب دولت برای مترو برای ساخت ۳۰۰ متر مترو است

وی با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای متروسازی گفت: برای احداث هر کیلومتر مترو، ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه می شود. کل بودجه مصوب دولت برای مترو ۲۳۵ میلیارد است که تنها ۵۰ میلیارد آن به ما تخصیص یافته است. یعنی به اندازه ۳۰۰ متر مترو.

تشکری هاشمی تاکید کرد: همه فشار در حوزه حمل و نقل عمومی بر روی شهرداری است.

وی در ادامه با اشاره به برخی بدقولی های دولت گفت: از محل اخذ جرائم رانندگی، مصوب است مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان از دولت بگیریم که دولت تنها ۵۷ میلیارد تومان به ما پرداخت کرده است.

معاون شهردار تهران گفت: دولت حق ندارد این پول را جای دیگر هزینه کند زیرا قانونگذار آن را برای این بخش پیش بینی کرده است.

یک ریال از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها به حمل و نقل تخصیص نیافته است

تشکری هاشمی اضافه کرد: در موضوع درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها قرار بود به حمل و نقل عمومی نیز کمک شود که تاکنون یک ریال به شهرداری پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه تصمیمات به گونه ای است که تحقق اهداف با چالش جدی روبرو است، گفت: دولت ۲۵ میلیون وام برای خرید ۱۱۰ هزار خودرو پیش بینی کرده است اما این وام اصلاً به تاکسی ها تعلق نمی گیرد. چرا نباید دولت این وام ها را به شهرداری ها بدهد؟

معاون شهردار تهران در خاتمه گفت: برای برون رفت از این مشکلات متعدد فعلی، طرحی را در اتوبوسرانی پیش بینی کرده ایم که مستقیم اتوبوس نخریم، بلکه بخش خصوصی در این زمینه ورود کند و شهرداری به ازای هر کیلومتر مبلغی به آن بپردازد تا ما از این طریق نظام کنترلی مالی را نیز مستقر کنیم.