به گزارش حوزه پارس نیوز، پرویز سروری در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به انتشار فیلم‌ها و گزارش‌های تکان‌دهنده در خصوص آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: فیلم‌ها و گزارش‌های پخش‌شده و فیلم تکان‌دهنده‌ای که شب گذشته در موضوع آسیب‌های اجتماعی شهر تهران از رسانه ملی پخش شد، حُجت را بر همه ما تمام کرده و هیچ توجیهی برای هیچ مسئول و فردی از نظر قانونی، شرعی و وجدانی باقی نگذاشته است.

*مسئولان باید پاسخگوی زنان و کودکان آسیب‌دیده در قیامت باشند

سروری با بیان اینکه طبق احادیث معصومان «مردم خانواده مسئولین هستند» گفت: باید تمام مسئولان کشور متوجه باشند که هر زن و کودک آسیب‌دیده این شهر و کشور، حقی بر گردن مسئولان دارند و مسئولان فردای قیامت باید پاسخگوی آن‌ها باشند.

* وضعیت فعلی آسیب‌های اجتماعی در پایتخت جمهوری اسلامی و ام‌القرای اسلام قابل قبول نیست

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از وضع آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران به‌عنوان پایتخت کشور، افزود: این قابل قبول نیست که در جمهوری اسلامی و در پایتخت کشورمان که ام‌القرای شهرهای جهان اسلام است، شاهد پیشروی آسیب‌های اجتماعی تا این اندازه باشیم و این در حالی است که تهران به‌عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران باید الگوی سلامت اجتماعی برای تمام دنیا باشد ولی در ام‌القرای جهان اسلام شاهد چنین معضلاتی هستیم.

سروری ادامه داد: گسترش آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران تا این اندازه نشان می‌دهد که مسئولین کشور وظایف خود را انجام نداده‌اند و می‌توان گفت که دست‌های مسئولین به‌نشانه تسلیم بالا رفته است.

*آسیب‌های اجتماعی تهران به مرحله قرمز و خطرناک رسیده

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه وضعیت آسیب‌های اجتماعی به مرحله قرمز و خطرناک رسیده است، افزود:‌ باید در ابتدای امر بپذیریم که غفلت کرده‌ایم و به وظایف خود عمل نکرده‌ایم و این شرایط تا حدی پیش رفته است که به مرز خطرناک رسیده است.

وی با تأکید بر لزوم پرهیز از نگاه بخشی و دستگاهی برای حل این معضل خطرناک، گفت:‌ باید مسئولان امر توجه داشته باشند که تنها راه کنترل این آسیب‌های اجتماعی پرهیز از نگاه بخشی است و باید همگان با نگاهی جهادی و تعاملی به مبارزه با این آسیب‌ها برویم تا این وضع را کنترل کنیم.

*روش‌های قبلی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی ناکارآمد بوده/ لزوم طراحی مدل‌های جدید

سروری ادامه داد: باید تمامی دستگاه‌های دولتی و مسئول به این نکته توجه کنند که روش‌های پیشین در حل معضلات آسیب‌های اجتماعی جواب نداده و می‌بایست مدل‌های جدیدی را در برخورد با این پدیده‌های زشت طراحی کرد چراکه تأخیر در این امر به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی نگاه بخشی مسئولان دستگاه‌های مختلف را از عوامل رشد آسیب‌های اجتماعی و ناکارآمدی روش‌های گذشته برشمرد و افزود: دولت، شهرداری‌ها و دستگاه‌های حمایتی باید انسجام بیشتری در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی داشته باشند چراکه حل این آسیب‌ها به‌مثابه حل پازلی است که با تعامل و نگاه فرابخشی امکان حل آن وجود دارد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با یادآوری وظیفه خطیر رسانه‌ها برای مطالبه سازی مردم از مسئولان در حل آسیب‌های اجتماعی، ادامه داد: از یک سو رسانه باید با نشان دادن حقایق، برای مردم مطالبه سازی کرده تا جامعه از مسئولان امر مطالبه کنند و از سوی دیگر باید با اطلاع رسانی از اقدامات انجام شده در جهت امیدبخشی به رفع مشکلات گام بردارند.

*دستگاه‌های حمایتی و دولتی در پیشانی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی قرار دارند

سروری با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در این بخش گفت: ایجاد مراکز بازپروری اقدام بسیار خوبی است که با همکاری نیروی انتظامی، بهزیستی، کمیته امداد و شهرداری پایتخت انجام شده است ولی در عین حال باید توجه داشت که جمع‌آوری آثار این پدیده‌های زشت تنها مقدمه‌ای برای کنترل و سپس حل این آسیب‌ها است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی و حمایتی در پیشانی این مبارزه قرار دارند، افزود: سازمان‌های حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد و وزارت‌خانه‌هایی همچون وزارت کار و وزارت بهداشت در پیشانی این مبارزه قرار دارند ولی این بدان معنا نیست که سایر دستگاه‌ها در حل این مشکلات هیچ سهمی ندارند، چراکه اقدامات سایر نهادها همچون نیروی انتظامی، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه در این مبارزه بسیار اثرگذار است.

*لزوم گزارش‌گیری هرروزه استاندار تهران از فعالیت دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تأکید بر ضرورت قرارگیری گزارش گیری آسیب‌های اجتماعی در فعالیت استانداران و فرمانداران گفت: لازم است تا استاندار تهران هر روز نسبت به وضعیت آسیب‌های اجتماعی پایتخت گزارش‌گیری کرده و بر روند فعالیت دستگاه‌های مختلف مسئول، نظارت روزانه داشته باشد.