به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران پدیده‌ کارتن‌خوابی سال‌هاست که گریبانگیر جامعه ما شده است.

کشوری با کلانشهرهای پرجمعیت و خیابان‌های شلوغ و پرازدحام در طول روز که هر چه هوا رو به تاریکی می‌گذارد به تعداد افراد بی‌خانمان در گوشه و کنارش افزوده می‌شود.

بی‌خانمانان یا کارتن‌خوابانی که درگوشه  و کنار این خیابان ها در تاریکی شب و به دور از چشم مردم، بساط پهن می‌کنند، بساطی که در آن از مواد مخدر تا بچه‌های کوچک و معصوم برای فروش به چشم می‌خورد، بساطی خاص با مشتریان مخصوص به خود.

*در جستجوی امنیت در خیابان‌های تاریک

مردان و زنان کارتن‌خواب، آنهایی که در خیابان‌های خلوت و بدون امنیت در کنار هم بر روی کارتن‌های پهن شده شب را به صبح می‌رسانند و دختران 17 یا 18 ساله‌ای که یا به دلیل فرار از خانه و یا اعتیاد و یافتن مواد به خیابان‌های خلوت شبانه روی آورده‌اند، برخی از این افراد سالهای بسیاری از عمر خود را به این شکل به صبح می‌رسانند.

*هپاتیت، گال، شپش

بیشتر این افراد به خاطر مشکلات اقتصادی از شهرهای خود به کلانشهرها مهاجرت‌ کرده‌اند اما سودی به جز بی‌خانمانی و آوارگی برایشان در پی نداشته است، اکثر این افراد به شغل‌های کاذب دستفروشی و تکدی گری مشغول‌اند.

اعتیاد آلودگی و زندگی در کنار خیایان‌های آلوده و سرد باعث ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند ایدز و هپاتیت در بین زنان و مردان کارتن‌خواب شده است.

در این خصوص "رسول خادم" عضو شورای شهر تهران می‌گوید: تعدادی از کارتن‌خواب‌ها دچار بیماریهایی همچون هپاتیت، ایدز، گال و شپش هستند اما بیمارستاهای وزارت بهداشت به دلیل عدم اعتبار و پول آنها را پذیرش نمی‌کنند.
خواب آشفته‌ زنان کارتن‌خواب در خیابان‌های شهر

*اعتیاد به شیشه و کراک ، بلای جان زنان کارتن‌ خواب 

استعمال مواد مخدر در بین زنان کارتن‌خواب باعث آسیب‌پذیری بیشتر این زنان بی پناه در گوشه‌ی خیابان‌های سرد و تاریک پایتخت شده است، استعمال شیشه، کراک و هروئین در بین این زنان، آنها را وادار می‌کند تا برای تامین مخارج تهیه‌ مواد تن به هر ذلتی بدهند، از فروش کودکان تا جمع‌آوری زباله‌های خشک و این در حالی است که در تهران گرمخانه‌ها جایی برای زنان معتاد بیخانمان ندارند.

*گرمخانه‌ها چقدر راهگشا هستند

در خصوص میزان سودمندی گرمخانه‌ها در سطح شهر و تعداد آنها "مرتضی طلایی" عضو شورای شهر تهران گفت: به نظر می‌رسد همین حالا هم ظرفیت مراکز فعلی نگهداری کارتن‌خواب‌های معتاد و غیر معتاد زن شهرداری بطور کامل مورد استفاده قرار نگرفته است اما در برخی از مقاطع سال که هوا رو به سردی می‌رود فضای موجود برای نگهداری موقت کارتن‌خوابها با نیاز جامعه برابر نیست.

کارتن خوابی در جامعه در حال تبدیل شدن به پدیده‌ای است که باتوجه به رشد بی‌سابقه جمعیت در کشور برای هیچ ارگانی قابل کنترل نیست و با توجه به گفته مدیر عامل سازمان رفاه شهرداری در شهر تهران بیش از 15000 کارتن‌خواب وجود دارد و این در حالی است که گرمخانه ها در سطح این شهر فقط ظرفیت پذیرش 5000 کارتن‌خواب را دارند و این یعنی بروز فاجعه‌ای که در آن بزرگترین و بیشترین اسیب را کودکان و زنان کارتن‌خواب خواهند دید، آسیبی که علاوه بر بی‌خانمانی، تنهایی، عدم امنیت و نبود آینده‌ای روشن را به خصوص برای کودکان در پی خواهد داشت.

3311661_110

با وجود هم اقدامات مثبتی که تاکنون برای رفع این معضل در نظر گرفته شده است اما تا کنون تلاش‌ها برای از بین بردن این مساله ، نتیجه مطلوبی به همراه نداشته است.