به گزارش حوزه شهری پارس نیوز به نقل از تهران پرس، چند سالی بود که وقتی از راه پله های ایستگاه متروی 15 خرداد بالا می آمدیم، سروصداهای زیادی به گوش تان می رسید. بهتر که دقت می کردید از ابتدای راه پله مترو تا اواسط خیابان بازار بزرگ تهران، دستفروشانی حضور داشتند که بدون اینکه مغازه ای داشته باشند و یا حتی نیروی انتظامی و شهرداری به آنها کاری داشته باشد، اجناس خودشان را به مردم می فروختند.

البته در این سال ها که مترو به عنوان یک حمل ونقل عمومی راحت و بدون ترافیک برای مردم شناخته شده است، بازار د‌ست‌ فروشان د‌ر اقصی‌ نقاط شهر تهران حتی د‌ر چند‌ین متر زیر زمین، هم قابل مشاهد‌ه است و به اصطلاح  از شیر مرغ تا جان آد‌میزاد‌ د‌ر این بازارها عرضه می ‌شود‌. اما معضل د‌ستفروشان د‌ر بازار 15 خرد‌اد‌  نمود‌ بیشتری د‌ارد‌ چراکه این منطقه به عنوان مرکز خرید‌ محسوب می ‌شود‌. البته مغازه د‌ارها بارها و بارها د‌ر این زمینه اعتراض کرد‌ه اند‌.

اما این اعتراضات تاثیر زیادی نداشته، چرا که برای ساماند‌هی د‌ستفروشان، برخی ماموران متخلف شهرد‌اری از د‌ستفروشان وجه نقد‌ د‌ریافت می ‌کرد‌ند‌ و به آنها  اجازه بساط گستری می‌د‌اد‌ند‌. همین موضوع باعث شد که شهردار منطقه 12 و همچنین شهردار تهران واکنش نشان دهند و معتقدند که ممکن است یکی از کارگران پیمانکار آنجا و یا افرادی که جریاناتی را ایجاد کرده‌اند مبالغی را دریافت کرده باشند که با شناسایی دقیقی که در محل بازار انجام داده‌ایم این کار به صورت قطعی با همکاری نیروی انتظامی کنترل خواهد شد.

با تمامی این اوصاف، شهرداری تهران در جهت اجرای طرح انضباط شهری در منطقه 12، صبح روز شنبه با همکاری نیروی انتظامی ناجا، تمامی دستفروشان منطقه بازار را جمع آوری کردند. عابد ملکی شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به اجرای طرح مشترک شهرداری تهران و نیروی انتظامی در جمع آوری دستفروشان و بساط گستران عنوان کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است تا از شنبه ۷ آذرماه ساماندهی این افراد به ویژه در محور ۱۵ خرداد آغاز شود. به این معنی که از این تاریخ از پهن کردن هرگونه بساط و دستفروشی به طور جدی ممانعت به عمل می آید.

بعد از جمع آوری و بلاتکلیفی دستفروشان محدوده بازار تهران، شهرداری تهران به همت شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران چاره ای برای آنان اندیشه است که بتوانند در یک معبر و به صورت ساماندهی شده، اجناس خود را به فروش برسانند. در همین باب رضا قدیمی گفت: شرکت ساماندهی نسبت به شناسایی و ثبت نام از بساط گستران واقع در دو محور15 خرداد و ناصرخسرو جهت استقرار در روزبازار ها و دوشب بازارها اقدام نموده است

وی گفت: از روز دوشنبه 9 آذر در دو محور باب همایون و پیاده راه 17 شهریور شب بازارهایی از ساعت 17 لغایت 22:30 برگزار می شود.

با این شرایطی و تدابیری که شهرداری تهران در قالب طرح انضباط شهری آغاز کرده است، بایستی منتظر ماند و دید آیا این دستفروشان می توانند با پرداخت وجه به ماموران شهرداری، جای قبلی خود را پس بگیرند و یا این که این بار پلیس و شهرداری مصمم اجرای این طرح خواهند بود.