عباس جدیدی صبح امروز سه شنبه در صد و هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه آلودگی هوا بحرانی است که مرزی ندارد، گفت: سالانه سه میلیون نفر در دنیا در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که در برخی از کشورها این تعداد بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا بر کودکان و سالمندان بیشتر از سایر گروه‌های سنی تاثیر می‌گذارد گفت:‌ از سال 1379 برنامه جامع مبارزه با آلودگی هوای شهر تهران طراحی و تصویب شد تا ظرف 10 سال هوای تهران به کیفیت سالم و قابل تنفس برسد.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با بیان اینکه استانداردسازی خودروهای داخلی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقاء سطح حمل و نقل عمومی، بالا بردن کیفیت سوخت، معاینه فنی و مدیریت ترافیک و آموزش همگانی هفت محور این برنامه کاهش بوده‌اند که با همکاری وزارت خانه‌ها دستگاه‌های مسئول قرار بر اجرای آن بود؛ اما متاسفانه بی برنامگی و اعتقاد نداشتن به برنامه‌ها در سالهای گذشته موجب شد که وضعیت غیر قابل قبول در حال حاضر در سطح شهر تهران ایجاد شود.

وی با بیان اینکه منابع تولید آلاینده‌های هوای شهر تهران به دو دسته کلی منابع متحرک و ساکن تقسیم می‌شود، گفت: سهم منابع متحرک از تولید پنج آلاینده هوا یعنی مونوکسید کربن،‌اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات آلی و ذرات معلق در سال 93 برابر با 618 هزار تن آلایندگی بوده است یا به عبارتی دیگر 85 درصد کل آلاینده‌های هوا مربوط به منابع متحرک هستند.

وی با بیان اینکه مونوکسید کربن 509 هزار تن اکسیدهای نیتروژن، 87 هزار تن اکسیدهای گوگرد، 37.5 هزار تن ترکیبات آلی فرار، 84 هزار تن و ذرات معلق 8.6 هزار تن از حجم آلاینده‌ها را به خود اختصاص می‌دهد گفت: ذرات معلق گرچه از نظر میزان تولید کمتر از سایر آلاینده‌ها است، ولی اثرات مخرب آن به دلیل جامد بودن این آلاینده بر روی محیط زیست و سلامتی انسان‌ها بیشتر است و باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

جدیدی افزود: منبع اصلی این آلودگی خودروهای فرسوده و کاربراتوری شناخته شده است.

وی با ارائه راهکارهایی برای حل این مسئله گفت: ناجا و پلیس راهور باید نقش قانونی خود را در مبارزه با آلودگی هوا به طور جدی ایفا کنند چرا که طبق مصوبه هیئت دولت خودروهای بالای 20 سال در کلانشهرها اجازه تردد ندارند و همچنین موتورسیکلت‌ها و خودروهای فاقد معاینه فنی حق تردد در شهر را ندارند و بر همین اساس پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است به طور مستمر و جدی از عبور و مرور این خودروها جلوگیری کند.

جدیدی تسریع در شماره گذاری موتورسیکلت‌های برقی و توقف شماره گذاری موتورسیکلت‌های بنزینی که فاقد استانداردهای مناسب هستند را یکی دیگر از راهکارهای کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی در اجرای طرح LEZ به جای طرح زوج و فرد که آمارها نشان داده در کاهش آلودگی هوا فقط سه الی چهار درصد موثر بوده باید به طور جدی مشارکت و همراهی داشته باشد.

جدیدی با بیان اینکه وزارت نفت طرح کاهش، هدایت و انتقال بخارهای بنزین به منظور جمع آوری بخارهای بنزین در پمپهای بنزین را هرچه زودتر اجرایی کند چرا که میزان گوگرد در سوخت دیزل در حال حاضر با همت وزارت نفت از 7000 PPM به 250 PPM تقلیل پیدا کرده و گام مهمی در کاهش آلودگی گوگرد از هوای شهر تهران است ولی طبق استانداردهای بین المللی باید به 20 PPM‌برسد.

جدیدی با بیان اینکه سازمان محیط زیست باید نسبت به وظیفه قانونی خویش در عدم تایید شماره گذاری خودروهای آلاینده فاقد استاندارد تولید داخل و جلوگیری از شماره گذاری خودروهای بی کیفیت چینی اقدام کند، گفت: با توجه به اینکه تردد اتوبوس‌های بالای 15 سال در تهرا ن ممنوع است باید کلیه دستگاه‌ها و نهادهای نظامی و انتظامی سرویس‌های اداری خود را که اغلب اتوبوس‌های فرسوده و آلاینده‌ هستند را از رده خارج کنند.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران طرح نصب فیلتر جذب دوده اتوبوس‌های شرکت واحد را به دلیل عدم تخصیص بودجه و عدم همکاری مدیریت شرکت واحد متوقف کرده است، گفت: باید این طرح مجددا و فوری آغاز شود.

جدیدی با بیان اینکه شهرداری تهران باید پروژه تعویض کاتالیست تاکسی‌ها را که در سال 94 به دلیل عدم تخصیص بودجه نیمه کاره رها کرده است را اجرا کند گفت: با توجه به اینکه 280 هزار خودروی کاربراتوری بیش از 40 درصد آلودگی هوای شهر تهران را موجب می‌شوند، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت نفت و شهرداری تهران باید به طور اضطراری و به فوریت نسبت به تامین بودجه لازم که حدود یکهزار میلیارد تومان می‌شود را برای از بین بردن این منبع عظیم آلودگی هوای تهران به کار گیرد.

جدیدی با تاکید بر اینکه وزارت کشور و دستگاه قضایی نیز نسبت به تعطیلی و ساماندهی مراکز فروش برگ معاینه فنی که اغلب در حاشیه شهر تهران و شهرهای اقماری هستند اقدام کند گفت: ستاد شورایاری‌ها و روابط عمومی شهرداری تهران نیز باید با همکاری شرکت کنترل کیفیت هوا نسبت به آموزش عمومی و اطلاع رسانی به شهروندان اقدام کنند چرا که هر امری که با مشارکت مردم انجام شود موفقیت آمیز خواهد بود.

جدیدی در پایان نطق پیش از دستور خود گفت: معاونت حمل و نقل و ترافیک به خصوص شرکت واحد اتوبوسرانی و شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی، سازمان پایانه‌ها و ترمینال‌ها موظفند به رانندگان اتوبوس‌ها ابلاغ کنند تا در ساعات غیر سرویس نسبت به خاموش کردن موتورهای اتوبوس خود اقدام کنند تا عملا 50 درصد آلودگی ناشی از اتوبوس‌ها حذف شود و امیدواریم با تلاش و همت همه مسئولان تخصیص اعتبارات مناسب و مدیریت منسجم باعث حل مشکل آلودگی هوا شود.

مجتبی شاکری صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه برقراری هرگونه ارتباط با شهدا و گرامیداشت یاد آنها اقدامی درست و شایسته است گفت: با این حال سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طرحی را به نام «هم عهدی با شهدا» اجرا کرده است که جا داشت این طرح در کمیسیون اجتماعی بررسی می‌شد.

وی با بیان اینکه پذیرفتن این هم عهدی با شهدا از لحاظ شرعی الزام آور است گفت:‌ اما باید این موضوع در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بررسی و تایید می‌شد.

مهدی چمران نیز گفت: این طرح توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اجرا شده است اما پیشنهاد می‌شود برای حل مشکلات احتمالی سال آینده این طرح برای بررسی به کمیسیون فرهنگی آورده شود.

بر اساس طرح «هم عهدی با شهدا»، هر شهروند ملزم می‌شود به قبر یکی از شهدا توجه ویژه‌ای داشته باشد.

لایحه برنامه جامع آموزش ، توانمندسازی و سازماندهی بانوان شهر تهران که به صورت عادی توسط کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر به صحن علنی آورده شده بود رد شد.

مهدی چمران با بیان اینکه عده‌ای از اعضای شورای شهر معتقد هستند که باید این برنامه جامع ابتدا در کمیسیون‌های تخصصی بررسی و اصلاح شود گفت: عده‌ای نیز معتقد هستند که برنامه توانمندسازی مخصوص بانوان لزومی ندارد چرا که در دنیای امروز زنان و مردان باید به یک اندازه توانمند و در صحنه اجتماع حاضر شوند و بر همین اساس این لایحه رأی نیاورد.

چمران در مورد اظهارات یکی از مسئولان پلیس راهور مبنی بر عدم اجرای طرح LEZ نیز گفت: این طرح در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده است و قطعا هماهنگی‌های لازم نیز با پلیس راهور انجام شده چرا که این طرح بر اساس ضرورت‌ها و واقعیات مصوب شده است.