پایگاه خبری تحلیلی پارس- آتش نشانی در شهری مانند تهران با این حجم ترافیک و معابر گاها سخت عبور همواره نیازمند تجهیزات مدرن و دسترسی سریع به گوشه و اکناف شهر است.آتش نشانی هوایی یکی از این نیازهای ضروری است که به جا و شایسته از سوی شهردار تهران مطرح شده است.

شهردار تهران با اشاره به نیاز تهران به تجهیزات هوایی درحوزه آتش نشانی گفت: سازمان آتش نشانی به جرثقیل های سنگین تر و مدرن تری برای فعالیت در شهر تهران نیز  نیازمند است.

محمدباقر قالیباف صبح امروز در حاشیه آئین گرامیداشت روز آتش نشان و افتتاح ۶ایستگاه جدید همراه تجهیزات به روز، اظهارکرد: آتش نشانی در دو بخش فعالیت دارد، یک بخش پیشگیری است که تلاش کنیم تا حادثه ای اتفاق نیفتد و یک بخش نیز این است که در صورت بروز حادثه خسارت را به کمترین حد ممکن برسد. در این میان ما در بخش بروز حادثه ظرفیت را تقریبا دوبرابر کرده ایم. این در حالی است که محدوده شهر تهران پس از تصویب طرح جامع کوچک تر شده است، به این معنی است که محدوده تهران پیش از این ۷۴۰ کیلومتر مربع بوده است اما امروز محدوده شهری ۶۴۰ کیلومتر مربع است.

شهردار تهران تاکید کرد: در زمان وقوع حادثه به منظور کنترل حادثه و رسیدن به موقع به محل وقوع حادثه دارای شرایط خوبی هستیم و  طبق استاندارد های جهانی پیش می رویم. همچنین در بخش مربوط به پیشگیری نیز به آموزش همگانی، کنترل ساختمان ها، استفاده از تجهیرات مورد نیاز در ساختمان ها و همچنین ورود تجهیزات جدید نیازمندیم.

به گفته قالیباف سازمان آتش نشانی به جرثقیل های سنگین تر و مدرن تری برای فعالیت در شهر تهران نیازمند است که تامین این تجهیزات در اولویت کاری شهرداری تهران قرار دارد.

وی تصریح کرد: شهر تهران به نقطه ای رسیده است که حتما باید امکانات هوایی در آن فراهم شود. البته نمی خواهم بگویم امکانات هوایی را در سازمان شهرداری داشته باشیم اما تهران نیازمند این تجهیزات است.

شهردار تهران همچنین تاکید کرد: هنوز اقدام عملی برای تامین امکانات هوایی سازمان آتش نشانی انجام نداده ایم چرا که اولویت اول ما این بوده است که ایستگاه های زمینی را قطعی کنیم، اما در برنامه به این جمع بندی رسیدیم که نیازمند حوزه هوایی هم هستیم. از این رو باید این کار را با کارشناسی بیشتری دنبال کنیم تا تبدیل به لایحه شده و به شورای شهر ارایه دهیم.

وی افزود: البته در حوزه هوایی بحث های آموزش، نگهداری، سرپا نگاه داشتن وسیله ها احتیاج به سیاست های درست و ساختارهای جدیدی دارد که امیدواریم در این زمینه نیز به جمع بندی رسیده و لایحه مربوط به آن را به شورای شهر بدهیم.

قالیباف یادآور شد: طبیعتا با اضافه شدن و تکمیل تجهیزات، تلاش بیشتر برای آموزش مردم و استفاده از تجهیزات مورد نیاز در ساختمان ها  و کنترل فنی شاهد افزایش ایمنی بیشتر در شهر خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امروز شش ایستگاه جدید آتش نشانی افتتاح می شود که چهار ایستگاه آن ساخته و آماده شده و دو ایستگاه را نیز در دست ساخت داریم، اما به دلیل اینکه برای ما مهم بوده به صورت کانکس آن را آماده کرده ایم.