به گزارش پارس،مهندس اسماعیل نجار در تشریح جزئیات سیل و طوفان روز گذشته در دو استان تهران و البرز خاطرنشان کرد: روز گذشته شاهد بارش باران در بسیاری از نقاط کشور بودیم که این موضوع جنبه مثبتی داشت و آن تامین آب شرب و تامین آب برای بخش کشاورزی در شرایط خشکسالی بود اما متاسفانه پیامدهای منفی را نیز در بر داشت که موجب تاسف است.
 
وی با بیان اینکه از همان ساعات اولیه ورود طوفان و جاری شدن سیل به ویژه در دو استان تهران و البرز جلسات ستاد بحران تشکیل و در خصوص نحوه امدادرسانی تدابیر لازم اتخاذ شد گفت: از جمله مناطقی که خسارت زیادی در آن رخ داد، روستای فیجان در منطقه ارنگه کرج بود و با توجه به اینکه این منطقه یک منطقه تفرجگاهی است و تعداد زیادی از شهروندان برای گذران تعطیلات به آنجا مراجعه کرده بودند متاسفانه طغیان رودخانه حدود 50 خودرو را با خود برد و همچنین موجب مفقود شدن تعدادی از شهروندان شد.
 
نجار با بیان اینکه برابر آخرین آمار ما در پی طغیان رودخانه در این منطقه پنج تن جان خود را از دست دادند که تاکنون جسد سه نفرشان کشف شده‌ است گفت: حدود 10 تا 20 نفر نیز برابر گزارش‌های واصله مفقود شدند که تلاش برای یافتن آنها همچنان ادامه دارد و البته ممکن است آمار کشته شدگان افزایش یابد.
 
وی ادامه داد: در پی این حادثه برق بخش‌هایی از استان البرز و شهر کرج دچار آسیب دیدگی شد که خوشبختانه موضوع حل شد اما در منطقه ارنگه همچنان با قطع برق رو به رو هستیم و در سیستم آب رسانی نیز مشکلاتی به وجود آمده که تدابیر لازم نیز در این خصوص اتخاذ شده است.
 
مرگ شش تن در کن
 
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه وضعیت در کن به چه صورت است گفت: در منطقه کن پلی قرار داشت که دچار آب گرفتگی شد و همچنین جاده امام زاده داود نیز ریزش کرد. برابر جدیدترین اخباری که به دست من رسیده در این منطقه شش تن شامل یک تبعه چینی، یک تبعه افغان و چهار تبعه ایرانی جان خود را از دست داده‌اند.
 
وی در واکنش به برخی آمار اعلام شده از سوی مسئولان غیرمرتبط با موضوع بحران که ادعا کرده بودند 20 تن در تهران جان خود را از دست داده‌اند گفت: تا به این لحظه آمار نهایی و قطعی 11 جان باخته است و ما به عنوان سازمان مدیریت بحران و متولی سازمان دهی بحران در کشور آماری جزئی را تایید نمی‌کنیم، البته شایعات مختلفی وجود دارد و من نیز موضوع 20 کشته را شنیده‌ام اما از شهروندان می‌خواهم که به شایعات توجه نکنند.
 
امدادرسانی به 2000 خودرو در سمنان
 
نجار با اشاره به وقوع سیل در روستای پرور استان سمنان خاطرنشان کرد: این منطقه نیز یک منطقه خوش آب و هواست که در روز گذشته شماری از شهروندان به آنجا مراجعه کرده بودند اما در پی بارندگی شدید و ریزش کوه جاده مسدود شده و حدود 2000 خودرو در آنجا مانده بودند که عوامل راهداری و دیگر دستگاه‌های مربوطه با هماهنگی سازمان مدیریت بحران اقدام به ایجاد مسیری فرعی برای خروج خودروها کردند ولی با توجه به بارش شدید باران این مسیر نیز جوابگو نبود و پس از آنکه حدود 600 خودرو از مسیر خارج شدند این قسمت نیز مسدود شد به همین دلیل همکاران ما با کمک اهالی اقدام به اسکان اضطراری در راه ماندگان در منازل روستاییان و همچنین حسینیه و مسجد روستا کردند و آن طور که گزارش شده طی چند ساعت گذشته مشکل این منطقه نیز مرتفع خواهد شد.
 
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به جاری شدن سیل در سقز و بانه نیز گفت: در این دو شهر نیز به دنبال جاری شدن سیل و طغیان رودخانه آب وارد خانه شهروندان شده بود و خساراتی را به بار آورد که اقدامات لازم در این خصوص نیز انجام شد.
 
مورد فوتی در سوادکوه نداشتیم
 
نجار همچنین با بیان اینکه در سوادکوه نیز شاهد جاری شدن سیل بودیم خاطرنشان کرد در این حادثه نیز تنها دو تن زخمی شده و مورد فوتی در این منطقه تا بدین لحظه نداشتیم. هواشناسی وضعیت دیشب را پیش بینی کرده بود.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران درباره اینکه آیا هواشناسی بروز سیل و طوفان در شب گذشته را با این شدت پیش بینی کرده بود یا خیر؟ به ایسنا گفت: حوادثی مانند زلزله را نمی‌توان پیش بینی کرد اما در مورد طوفان و سیل شب گذشته هواشناسی پیش بینی‌های لازم را انجام داده و در اطلاعیه‌ خود اعلام کرده بود که بارش شدید باران همراه با وزش شدید باد و آب گرفتگی معابر محتمل است اما اینکه توقع داشته باشیم هواشناسی بخواهد حتی میزان خسارات و تلفات را هم از قبل پیش بینی و براساس آن اطلاعیه دهد، شدنی نیست.
 
نجار درباره اینکه آیا هواشناسی برای امروز نیز پیش بینی انجام داده یا خیر؟ گفت: در این خصوص اطلاعی ندارم اما از شهروندان می‌خواهم که به اطلاعیه‌ها و هشدارهای هواشناسی و همچنین اطلاعیه‌های محلی توجه داشته باشند.
 
وی ادامه داد: باتوجه به این که در این فصل ممکن است مجددا شاهد باران‌های تابستانی باشیم لذا لازم است کسانی که قصد عزیمت به ساحل دریا یا اسکان در حاشیه رودها را دارند موارد ایمنی را رعایت کرده و از برپا کردن چادر و یا متوقف کردن خودروهایشان در نزدیکی رود جدا خودداری کنند.
 
نجار با بیان اینکه در مجموع در حدود 9 استان کشور شاهد جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی بودیم گفت: این وضعیت در استان‌های البرز، تهران، سمنان، مازندران و کردستان بیشتر و عمده خسارات نیز در همین استان‌ها رخ داده است.
 
تشکیل تیمی برای برآورد خسارات
 
نجار در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه خسارات ناشی از این حادثه در استان‌های مختلف چقدر بود و برآورد اولیه از رقم ریالی آن چقدر است؟ گفت: تیمی برای بررسی خسارات ناشی از سیل و طوفانی در استان‌ها و شهرهای مختلف تشکیل شده و آنان عملیات خود را آغاز کرده‌اند که پس از جمع بندی و ارائه گزارش آنان خسارات و رقم کلی آن محاسبه خواهد شد.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان تاکید کرد که مدیریت بحران تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی را به حالت آماده باش درآورده و لازم است شهروندان با امدادگران همکاری‌های لازم را داشته باشند.