به گزارش پارس به نقل از مهر، این هفته با خبر از آغاز بکارکارگروه دریافت مطالبات شهرداری از دولت آغاز شد.

رضا تقی پور، سخنگوی شورای شهر تهران در این رابطه گفت: شهردار و رئیس شورای شهر نمایندگان خود را در این کارگروه مشخص کرده و در حال پیگیری برای نحوه پرداخت این مطالبات هستند.

او با بیان اینکه در مذاکراتی که انجام شده دولت اعلام کرده که شهرداری هم بدهی هایی به ما دارد که بدهی های شهرداری بیشتر به بانک ها است که بانک ها، دولت محسوب نمی شوند، گفت: این بدهی ها بیشتر در حوزه بازپرداخت وام هایی است که از سوی شهرداری گرفته است اما هنوز رقم نهایی بدهی های دولت به شهرداری تعیین نشده و معاون اول رئیس جمهور قول داده در صورت مشخص شدن رقم نهایی این میزان بدهی یا در بودجه پیش بینی شود یا در قالب تهاتر پرداخت شود.

تقی پور در خصوص رقم بدهی دولت به شهرداری تهران، گفت: اگر بر اساس تکالیفی که قانون مشخص کرده و در آن ذکر کرده دولت می تواند و اگر بخواهد این کمک ها را بکند، ۱۲ هزار میلیارد، اما تکالیف قانونی که باید انجام دهد تا سال گذشته ۶۳۰۰ میلیارد تومان بوده است که باید به تایید این کارگروه برسد.

در روز ۳۰ خرداد، ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه نفس کشیدن برای شهروندان تهرانی با مشکل رو به رو شده است، گفت: متاسفانه امروزه با ساخت و سازهای بی مورد فضاهای سبز و باغ های شهر از بین رفته است.

او ادامه داد: شهر تهران با شرایط کنونی و به خصوص وضعیت نابسامان آلودگی هوا، در آینده نه چندان دور با خطراتی بسیاری مواجه خواهد شد کما اینکه در حال حاضر هم آسیب های فراوانی به مردم شهر تهران وارد شده است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر حفظ فضاهای سبز و باغ ها به عنوان فیلترهای تصفیه هوا، گفت: متاسفانه امروزه با ساخت و سازهای بی مورد فضاهای سبز و باغ های شهر از بین رفته است. لذا با شرایط کنونی زندگی در شهر تهران در آینده نه چندان دور شرایط سختی به خود خواهد گرفت.

یکشنبه ۳۱ خرداد ماه، معاون شهردار تهران بااشاره به اینکه هنوز نرخ کارت بلیت های یکساله درسال ۹۴ از سوی شورای اسلامی شهر تهران به تصویب نرسیده است، گفت: امکان خریدکارت بلیت های سالیانه از طریق سایت شهرداری تهران فراهم است.

سید جعفر تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه دوره یکساله استفاده از کارت بلیت ها از اولین شناسایی کارت ها در دستگاه های کارت خوان محاسبه می شود، گفت: تمامی اقشار مردم اعم از دانشجویان، دانش آموزان و سالمندان که از تسهیلات طرح منزلت برخوردارند و افراد تحت پوشش بنیاد شهید و جانبازان می توانند از طریق سایت شهرداری تهران نسبت به دریافت کارت بلیت های سالانه اقدام کنند .

در این روز پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: به دلیل آنکه ستاد سوخت به تعهدات خود در رابطه با نوسازی ناوگان مینی بوس‎رانی عمل نکرده سه پیشنهاد برای نوسازی این ناوگان ارائه کرده ایم.

او با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای نوسازی مینی بوس‌های فرسوده پایتخت، گفت: برخی از رانندگان مینی بوس تمایلی به ادامه فعالیت ندارند بنابراین پیشنهاد از رده خارج کردن مینی بوس‌های فرسوده‌شان را داده اند که در ازای آن مبلغی دریافت کنند.

سنندجی با بیان اینکه دومین پیشنهاد ما دریافت اتوبوس به جای مینی بوس‌های فرسوده است، گفت: برخی از صاحبان مینی بوس‌های فرسوده که تمایل به ادامه فعالیت دارند، روند نوسازی را دنبال کنند. بر اساس نظرسنجی ها تاکنون این ۳ پیشنهاد هر کدام به یک میزان طرفدار داشته است.

دوشنبه یکم تیر، ساماندهی گورستان های محلی مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت. هانیه هودسنی مدیر مطالعات و برنامه‌‎ریزی معماری و شهرسازی مرکز مطالعات در این هم اندیشی به ضرورت و اهمیت طرح موضوع آرامستان در شرایط فعلی اشاره کرد وگفت: اتخاذ رویکردی راهبردی، آینده‌نگر و همه‌جانبه به موضوع آرامستان از جمله موضوعات مورد نیاز شهرداری تهران است.

آقایی مدیر کل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران هم گفت: تقویت و فعال کردن آرامستان‌های محلی راهی برای برون‌رفت از مشکلات فعلی شهرداری تهران در حوزه آرامستان‌های شهری خواهد بود.

قوامی معاون اجتماعی سازمان بهشت زهرا هم از دیگر سخنران این هم‌اندیشی بود که مشکلات آرامستان‌های محلی را مورد بررسی قرارداد و با اشاره به سنت‌ها و آیین ایرانی و اسلامی در دفن و تدفین اموات چنین نتیجه گرفت که توسعه بهشت زهرا(س) بهترین گزینه برای مدیریت شهری در وضعیت فعلی است وتوسعه آرامستان‌های محلی به هیچ وجه نمی‌تواند مشکلات مدیریت شهری در این حوزه را کاهش دهد.

سه شنبه ۲ تیر، سید جعفر تشکری هاشمی در جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به آمار خودکشی در مترو تهران گفت: در سال ۹۲ پنج اقدام به خودکشی بوده که چهار مجروح و یک فوتی داشته، در سال ۹۳ هفت اقدام به خودکشی بوده که سه مجروح و چهار فوتی داشته و در سال ۹۴ تاکنون سه اقدام به خودکشی بوده که دو مجروح و یک فوتی داشته است.

در این جلسه همچنین مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای شهر تهران  درخواست کرد دستور شهردار در خصوص عدم واگذاری فعالیت های فرهنگی به صورت پیمانکاری در شهرداری اجرایی شود.

او با بیان اینکه دو اتفاق خوب در حوزه فرهنگ از سوی شهردار ابلاغ شده است گفت: یکی تفکیک فعالیت های فرهنگی از فعالیت های اجتماعی است و دیگری عدم واگذاری پروژه های فرهنگی به صورت پیمانکاری است.

وی ادامه داد: قرار بود تمامی فعالیت های فرهنگی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری اتفاق بیفتد و تمام ردیف های بودجه نیز در حوزه فرهنگی به این سازمان منتقل شود اما می بینیم در برنامه های رمضان این اتفاق نیفتاده است. همچنین قرار بود فعالیت های فرهنگی دیگر به صورت پیمانکاری نباشد که مشاهده می کنیم همچنان کارهای فرهنگی پروژه ای اداره می شود.

طلایی با اشاره به هزینه های بالایی که فعالیت های پروژه ای بر شهر وارد می کند، گفت: به طور مثال در یک برنامه فرهنگی که می توانستند با ۵۰ میلیون آن را برگزار کنیم دو میلیارد برای اجرای مکان پرداخت شده یا در جشنواره ای در فرهنگسرای توچال دو میلیارد هزینه پک پذیرایی پیش بینی شده است. همچنین برنامه شب های کهکشانی که ۶ تا ۸ میلیارد هزینه داشته است که سازمان برنامه شب های آفتابی را که مشابه همین برنامه است با رقم های بسیار پایین تر انجام داده است.

چهارشنبه ۳ تیر، دو عضو شورای شهر تهران از باغ تخریب شده ای در منطقه ستارخان بازدید کردند. رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، گفت: انتظار داریم شهرداری تهران به جای فروش تراکم، برای صیانت از باغات برنامه جدی داشته باشد.

رحمت‌الله حافظی در حاشیه بازدید از باغ خشک شده واقع در ستارخان روبه روی برق آلستوم، خیابان شهید صحرایی گفت: آخرین باری که از قطع درختان در شهر تصاویر و گزارشی در صحن شورای شهر تهران ارائه شد مسئولان شهرداری ادعا کردند که این تصاویر برای چند سال پیش بوده و توطئه‌‌ای بیش نیست، امیدواریم این بار نیز نگویند ما تعدادی درخت خشک کردیم و به این منطقه آوردیم و از خبرنگاران خواسته‌ایم تصاویر آن را منتشر کنند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گفته بومی های این محله این باغ تا ۳ سال گذشته سبز بوده است، افزود: افرادی محصولات این باغ را که شامل (انجیر، انار و توت) بود را به مردم می‌فروختند، حال این باغ ۳ هکتاری در مدت دو سال خشک شده است اما با وجود تلاش برای نابودی آن همچنان تعدادی از درختان انجیر و انار دارند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری یک مجموعه و نهاد خدماتی است، تاکید کرد: در چند سال اخیر شهردار تهران ادعا کرده است که شهرداری به یک مجموعه و نهاد اجتماعی و فرهنگی ارتقا یافته است این ادعا زمانی پذیرفته است که شهرداری وظایف خدماتی خود را به خوبی ارائه کند و رضایتمندی مردم حاصل شود تا بعد ادعای ورود به حوزه اجتماعی و فرهنگی شود.

حافظی با اشاره به اینکه هم‌اکنون شهرداری تهران نمره قابل قبولی در حفظ فضای سبز و درختان ندارد، افزود: این باغ یک نمونه است در سطح شهر دهها و صدها نمونه مشابه وجود دارد. طبق قانون شهرداری موظف است که اگر باغی مالک خصوصی دارد که در تامین آب و آبیاری آن تعلل دارد یا توان ندارد، آن را آبیاری کند و بعد هزینه‌ها را به همراه درصدی که در قانون مشخص شده است از طریق مجرای قانونی پیگیری و مطالبه کند. البته ما شاهد هستیم این وظیفه قانونی شهرداری محقق نیافته است و حاصل آن قتلگاهی است که درآن درختان ایستاده‌ جان باخته‌اند.

در ادامه محمد حقانی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران  هم  گفت: براساس اعلام اهالی این محل تا چند سال قبل درختان این باغ بارور بودند اما پس از مدتی مورد تضعیف و بی‌توجهی و همچنین مورد هجوم آفات گیاهی قرار گرفتند این باغ حالا به پاتوقی برای معتادان تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از درختان این باغ در سن ۸۰ سالگی قرار داشتند که به طور کامل از بین رفته‌اند، افزود:‌ این زمین حالا به صورت بایر و بلااستفاده رها شده است به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات رخ داده در این باغ، این زمین مالکی نداشته باشد و وظیفه شهرداری است که از طریق محاکم قضایی این زمین بایر را تملک و به محلی برای ارائه خدمات مردمی تبدیل می کرد.

حقانی با انتقاد از وضعیت کنونی این باغ گفت: حالا این فضا به محلی برای تردد معتادان و تخلیه نخاله‌ها تبدیل شده است و با اینکه در خیابان معروفی در محله ستارخان واقع شده است، اما از لحاظ بصری وضعیت نامناسبی را ایجاد کرده است