به گزارش پارس به نقل از فارس، سعید متصدی در نشست خبری خود که در سازمان حفاظت محیط زیست و در هفته محیط زیست برگزار شد، ضمن انتقاد از واردات موتور موتورسیکلت‌ها از کشورهایی مانند چین که استاندارد روز را ندارند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند تا سال 95 موتور موتورسیکلت‌ها را انژکتوری کند و 6 ماه بعد از آن هم شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع می‌شود.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: وزارت صنایع بسته‌ای حمایتی را برای جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی بجای بنزینی تنظیم کرده است که در آینده نزدیک تصویب می‌شود. همچنین در گذشته 625 نوع موتور سیکلت با استاندارد یورو 2 تولید می‌شد که هم‌اکنون فقط 245 نوع موتورسیکلت با استاندارد یورو 3 تولید می‌شود.
 
وی در تشریح اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در جهت رفع آلودگی هوا گفت: اصلاح حدود مجاز معاینه فنی که شورای عالی محیط زیست در اواخر سال گذشته تصویب کرد یکی از این فعالیت‌ها بود همچنین سعی داریم میزان استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها را به حداقل برسانیم و نیروگاه‌های کشور به جای مازوت از سوخت گاز طبیعی استفاده کنند.
 
متصدی با اشاره به اینکه 160 میلیون متر مکعب نیاز سوخت نیروگاه‌های کشور است، گفت: در سال گذشته 110 میلیون متر مکعب این سوخت‌ها از طریق گاز طبیعی انجام شد و 50 میلیون متر مکعب باقیمانده از سوخت گازوئیل و مازوت استفاده شد.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در نیروگاه‌های استان تهران و اصفهان در سال گذشته فقط گاز طبیعی سوزانده شده است، گفت: در نیروگاه‌های اراک، منتظرقائم و طوس خراسان سوخت ترکیبی سوزانده شد.
 
وی در خصوص واردات برخی از محصولات تصریح کرد: هم‌اکنون واردات قطعات و ملزومات مربوط به مدیریت پسماند از سود بازرگانی معاف است و سود بازرگانی شرکت‌هایی که مدیریت پسماند آنها در زمینه حفاظت از محیط زیست باشد صفر است.
 
متصدی همچنین از پیگیری صفر شدن سود بازرگانی واردات ملزومات و تکنولوژی‌هایی که باعث کاهش آب می‌شوند خبرداد و با اشاره به مدیریت پسماند در کشور، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته مدیریت پسماند در کشور دارای تزلزل بوده است اما هم‌اکنون مصوبه بسیار خوبی از سوی دولت برای مدیریت پسماند ابلاغ شد.
 
وی ادامه داد: در گذشته قوانین و مقررات برای مدیریت پسماند کارا نبوده است و هم‌اکنون تلاش می‌کنیم تا این قوانین کارا شود.
 
همچنین در گذشته کمکی که به سیستم بازیافتی می‌شد، کم بود و ما تلاش می‌کنیم تا انگیزه بازیافت را در مردم بیشتر کنیم، در این زمینه خرید تضمینی برق را به 10 سال افزایش دادیم.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبه اخیر دولت درخصوص مدیریت پسماند گفت: تهیه نظام پایش و ارزیابی مدیریت اجرایی، افزایش تدریجی نرخ عوارض پسماند تا قیمت تمام شده، فراهم نمودن تسهیلات و شرایط لازم برای افرادیکه می‌خواهد بازیافت کنند از نکات مثبت مصوبه دولت است.
 
متصدی با اشاره به پسماندهای استان‌های ساحلی گفت: هر 3 استان ساحلی ما برنامه خاصی برای مدیریت پسماند دارند و مکان دفن این پسماندها مشخص شده و تسریع در زباله‌سوزها و امحاء پسماندها صورت گرفته است.
 
این معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره اثرات توسعه و مسائل زیست محیطی گفت: در 18 ماه گذشته هیچ پروژه‌ای در ایران تا گزارش و تائیدیه ارزیابی از سازمان محیط زیست اخذ نکرده باشد اجرا نشده و در سال 93 این سازمان 46 پروژه را مورد بررسی قرار داد که فقط 9 طرح تائید شده و 10 طرح مشروط بوده و بیش از 50 درصد آن رد شده بود.
 
وی سد گتوند و سد شغارود را از پروژه‌هایی که بدون گزارش ارزیابی آغاز شده است خواند.
 
متصدی در مورد پایش انواع آلاینده‌ها گفت: شبکه پایش زمینی گرد و غبار کشور تشکیل شده است و در تلاشیم تا ایستگاه‌های پایش را در کشور افزایش دهیم. هم‌اکنون 255 صنعت کشور به صورت آنلاین پایش می‌شود.
 
وی کنترل کود و سم در منابع زیست محیطی، جایگزین کردن کودهای عالی به جای شیمیایی، ایجاد شهرهای سبز و پایدار، مدیریت سبز و صنعت سبز را از دیگر اقدامات سازمان حفاظت محیز ریست خواند و گفت: طبق قانون باید یک درصد بودجه سازمان‌ها صرف مدیریت و مسائل زیست محیطی شود که در این زمینه کارنامه زیست محیطی دستگاه‌ها در هفته دولت اعلام می‌شود.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هم‌اکنون بیش از 100 تن از پسماندهای خطرناک را تحت کنوانسیون بازل به برخی از کشورهایی که می‌توانند آنها را امحاء کنند فرستاده‌ایم.
 
وی به دو استراتژی سازمان محیط زیست اشاره کرد و گفت: عبور از صنعت برکه‌ای و سنتی و رسیدن به صنعت جاری از نگاه تکنولوژی و همگام با محیط زیست و ساماندهی معادن و استفاده درست از آنها دو استراتژی سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری است.
 
وی درباره پسماندهای الکترونیکی اظهارداشت: هم‌اکنون چند مرکز در کشور در حال بازیافت پسماندهای الکترونیک هستند و اگر تفکیک به خوبی انجام شود بازیافت‌ها به وضعیت مطلوب خواهد رسید.
 
متصدی با بیان اینکه ما ساخت و راه‌اندازی نیروگاهی را در چابهار تائید نکرده‌ایم در مورد نیترات موجود در آب تهران گفت: کنترل آب آشامیدنی بر عهده وزارت بهداشت و وزارت نیرو است اما برخی از نقاط تهران به دلیل تأمین آب از چاه‌ها نیتراتش بالا است.
 
وی در خاتمه گفت: تصفیه فاضلاب و جمع‌آوری آن در تهران بسیار ضروری است و هم‌اکنون آب‌های زیرزمینی تهران آلوده به نیترات است و کاری هم نمی‌توان کرد.