پایگاه خبری تحلیلی پارس- در این میان تعیین متولی برای بحران آب تهران هم یکی از مسائل پیچیده است، شورای شهر و مدیریت شهری در این زمینه وزارت نیرو را متولی می داند و وزارت نیرو هم ایراداتی در تامین آب تهران به مدیریت شهری و شهرداری دارد. بحثس که به نظر می رسد در اصل بحران تاثیری ندارد و مشکل هر روز بزرگتر می شود.

شهری که با انباشت بیش از حد توان جمعیت مواجه است  و پیوسته هم بر این جمعیت افزوده می شود و وزارت نیرویی که با کاهش نزولات جوی و کمبود منابع زیرزمینی آب مواجه است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: آب شهر تهران متولی دارد و وزارت نیرو در قبال مدیریت آب تهران و حل بحران وظیفه اصلی را برعهده دارد.

مهدی چمران در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به هشدارهای جهانی مبنی بر به وجود آمدن بحران آب در ایران ، همکاری های مشترکی در این خصوص در شهر تهران با درنظرگرفتن جمعیت این کلانشهر شکل می گیرد یا خیر، پاسخ داد: هر کاری که مدیریت شهری بخواهد در خصوص آب تهران انجام دهد،دردرجه اول باید با وزارت نیرو هماهنگ باشد .

وی در ادامه به موضوع پیشنهاد شهرداری به وزارت نیرو برای ساماندهی حریم مسیل ها و رودخانه ها  اشاره کرده و گفت : در این خصوص قصد مدیریت شهری کمک به ساماندهی بود اما مسئولان وزارت نیرو نپذیرفتند و اعلام کردند که خودشان موضوع را پیگیری می کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: حتی ما موضوع را در هیات دولت بردیم و تصویب کردیم؛ آنچنان که ابتدا موضوع در خوزستان پیشنهاد شد به طوری که در اهواز ، ساحل سازی رودخانه کارون را شهرداری انجام داد و سازمان آب به هیچ وجه ساحل سازی نکرد. در حال حاضر هم ساحل سازی را سازمان آب خوزستان انجام نمی دهد، اما در تهران مسئولان مربوطه گفتند حریم سازی رودخانه بر عهده ما است و چون مصوبه مجلس داشتند ، مصوبه هیات دولت رد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اذعان به اینکه در اهمیت موضوع تامین آب شرب تهران بحثی نیست، خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که اهمیت آب سر جای خودش است، اما متولی آن وزارت نیرو است و شهرداری وظیفه تامین آب را ندارد. این کار مدیریت شهری نیست. طبق قانون تامین آب بر عهده وزارت نیرو است و در این میان تنها ممکن است توزیع آب به شهرداری واگذار شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت نیرو در زمینه مدیریت آب خام با شهرداری تهران همکاری دارد یا خیر، اعلام کرد: قطعا این همکاری وجود دارد و شورای شهر برنامه پنج ساله آب را به وزارت نیرو داده است، به طوری که برای مدیریت شبکه های فاضلاب پیشنهاداتی را مطرح و در مجلس هم از آن دفاع کرده ایم  که قطعا این رویکرد به معنای همکاری وزارت نیرو با شهرداری محسوب می شود.