به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف در اجلاس شهرداران و روسای شورای شهر مراکز استان ها گفت: هم اکنون ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می کنند و بدون شک شهرداری ها در کلان شهرها، مراکز استان ها و شهرستان ها کشور را اداره می کنند. در این میان قدر شهرداری ها و شوراهای شهر زمانی معلوم می شود که نباشند و خدمت رسانی در شهر تعطیل شود.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری شامل مجموعه شورا و شهرداری است و این دو بدون هم هیچ معنی ندارند، اگر شورای شهر و شهرداری از یکدیگر جدا شوند، هر دو به بدترین شکل ممکن به زمین می خورند از این رو انسجام و همدلی میان مدیریت شهری لازم است. البته این انسجام به معنی عدم انتقاد نیست بلکه هر دو مجموعه باید حول منطق خدمت به مردم حرکت کنند و هر مانعی که پیش روی خدمت رسانی به مردم است را از سر راه خود بردارند تا هدف مقدس کارآمد کردن نظام محقق شود.

شهردار تهران با اشاره به نبود جایگاه مناسب برای مجموعه مدیریت شهری در مرکزیت کشور، تصریح کرد: ضروری است که ما در مرکزیت به ارتقای سازمانی توجه داشته باشیم و در زمانی که بتوانیم، نباید از ایجاد این جایگاه در حوزه مرکزی  نظام اداری و اجرایی غفلت کنیم.

وی به واگذاری وظایف دولت به مدیریت شهری نیز اشاره کرد و گفت: ما با وزارت بهداشت توافق کرده ایم تا حوزه بهداشت را در شهر تهران به شهرداری واگذار کنند، به نحوی که بخش حاکمیتی در حوزه اجرا به همراه اعتبارات و دانشگاه هایی که زیر نظر وزارت بهداشت وجود دارد، تحت نظر شهرداری قرار گیرد و حوزه سیاستگزاری از شئونات وزارتخانه باقی بماند.

قالیباف افزود: از دیگر سو وزارت آموزش و پرورش نیز آماده این همکاری است تا مدارس را به ما تحویل داده و اعتبارات را به ازای سرانه هر دانش آموز واگذار کند تا آن ها به کارهای حاکمیتی خود برسند، در این میان شهرداری حتما می تواند مدارس را بهتر اداره کند.

شهردار پایتخت تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در حوزه منابع طبیعی و جنگل های حریم و داخل شهر این آمادگی را دارد تا فضا را به شهرداری ها واگذار کند. از این رو باید خودمان را آماده کنیم تا بخشی از این کارها را دنبال کنیم چرا که دولت امروز در این موضوع در تقابل با شهرداری ها قرار ندارد. البته ممکن است بعضی ها این بحث را مطرح کنند که هر زمان دولت مرکزی پول ندارد، اختیارات را واگذار می کند چرا که نفت آلودگی در همه شئونات اقتصاد ما وجود دارد اما ما معتقدیم این کار با نیت صادق صورت می گیرد و باید به عنوان یک فرصت از آن استفاده کنیم.

قالیباف همچنین تاکید کرد: در سال های ۸۰ – ۸۱  و در یک دوره ۱۶ ماهه رشد صنعت ما دو رقمی شد و به ۱۱ درصد رسید. این در شرایطی بود که نفت از بشکه ای ۳۰ دلار به زیر ۱۰ دلار سقوط کرد و دولت مجبور شد تا اختیارات را واگذار کند. در این شرایط بخش خصوصی به میدان آمد، تولید در حوزه صادرات به راه افتاد و رشد صنعت از هشت درصد به ۱۱ درصد افزایش پیدا کرد، اما زمانی که نفت گران شد، ما با نفت بشکه ای ۱۱۰ دلار رشد اقتصاد منفی داشتیم.

وی در ادامه اظهار داشت: در سیاست های کلانی که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و ابلاغ می شود، توجه خوبی نسبت به مدیریت های شهری در برنامه ششم صورت گرفته است، در ادامه نیز با کار تخصصی صورت گرفته و همکاری سازمان برنامه و بودجه به درستی می توانیم این موارد را به احکام تبدیل کنیم. اما باید توجه داشته باشیم که حتی در صورت تصویب این احکام در مجلس شورای اسلامی نیز ۱۰ درصد راه را پیش رفته ایم و  ۹۰ درصد کار این است که بتوانیم این احکام را اجرایی کنیم.

شهردار تهران با اشاره به موضوع تشکیل اتحادیه شهرداری ها، گفت: تشکیل این اتحادیه به پول و هزینه نیازی ندارد بلکه ضروری است تلاش کنیم و این مورد را به مجلس بفرستیم تا انسجام خوبی در حوزه مدیریت شهری ایجاد شود.

قالیباف بر ضرورت توجه شهرداران مراکز استان ها به شهرداری های کوچک تاکید کرد و گفت: ما در خانواده بزرگ مدیریت شهری وظیفه داریم تا یکدیگر را به صورت یکپارچه ببینیم و با برگزاری کارگاه های آموزشی و جلسات گفت و شنود به شهرهای کوچک نیز توجه داشته باشیم.

نظارت مالی شهرداری ها طبق قانون از طریق شورای شهر صورت می گیرد/حسابرسی اعتبارات دولتی شهرداری از سوی دیوان محاسبات

شهردار تهران با اشاره به مسئله ورود دیوان محاسبات به حسابرسی شهرداری ها، عنوان کرد: بر اساس مقررات هم اکنون کار شفاف سازی، کنترل و نظارت مالی بر شهرداری ها از طریق شوراهای شهر صورت می گیرد. به نحوی که شورای شهر سازمان های حسابرسی را مشخص می کنند و تفریغ بودجه را انجام می دهد، بنابراین ضرورتی به ورود دیوان محاسبات وجود ندارد.

قالیباف اظهار داشت: باید توجه داشت دیوان محاسبات چنین ساز و کاری با این گستردگی و روش برای حسابرسی شهرداری ها ندارد، از دیگر سو روش دیوان محاسبات حتما خللی در کار شهرداری ها ایجاد خواهد کرد.

شهردار تهران به جلسه هفته آینده با دیوان محاسبات به منظور بررسی این موضوع اشاره کرد و گفت: طبیعتا حسابرسی بخشی از اعتبارات دولتی که از بودجه عمومی کشور در اختیار شهرداری ها قرار می گیرد و بابت آن موافقت نامه امضا می کنیم، از اختیارات دیوان محاسبات است. همانطور که هم اکنون دیوان محاسبات در شهرداری ها مستقر است و حسابرسی های آن بخش را انجام می دهد.